Avatar billede matz Nybegynder
06. september 2006 - 12:52 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Er der syre i sodavand?

Jeg er kommet lidt i tvivl ang. syre i sodavand. Når jeg kigger på en Coca-Cola står der at der er syre i "E 338" og det samme står der i Coca-Cola Light. Men hvis jeg så kigger på en Fanta Free er der intet nævnt om syre eller deres E-nummer. Altså "E 338" fremkommet ikke i Fanta Free.

Mit spørgsmål er så: Er Fanta Free fri for syre?
Avatar billede tronic1 Nybegynder
06. september 2006 - 13:00 #1
Den syre der er i cola er fosforsyre.
Og ellers er der vel kulsyre i sodavand (CO2) for at få det til at bruse :-)
ved ikke om der er rigtige syrer i fanta - ring og spørg The Coca Cola Company ellers :-)
Avatar billede matz Nybegynder
06. september 2006 - 13:04 #2
ja for cola's "fosforsyre" er skadelig for ens tænder, men kulsyren (CO2) kan jo umuligt være skadeligt for ens tænder?

Men ja den er lidt tricky :)
Avatar billede tronic1 Nybegynder
06. september 2006 - 13:09 #3
Fosforsyre har en pH på ca 2,5 mener jeg det var. Har lavet en opgave med det i skolen nemlig i kemi :-)
Skide skægt - og alligevel stopper jeg ikke med at  drikke det skidt.

Mener faktisk også kulsyre er skadeligt for bisserne - det er jo syre = det ætser...
Avatar billede matz Nybegynder
06. september 2006 - 13:10 #4
Jo men æster det på samme måde eller i lige så stor en grad ? ;)
Avatar billede tronic1 Nybegynder
06. september 2006 - 13:13 #5
Ved det faktisk ikke. Men hvis du prøver at lægge en tand i cola natten over så er den væk. Prøv med fanta også.

Arj - hvis du har blod på tanden så gå efter en bil - syre ætser nemlig lakken væk (noget man kun gør ved en udtjent bil der skal skrottes)

Men giv mig et til i morgen så skal jeg teste det for dig :)
Avatar billede niels_hansen Praktikant
06. september 2006 - 13:14 #6
tronic1 det er en myte det med at tanden er væk over en nat
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
06. september 2006 - 13:17 #7
Og E338 er netop omtalte fosforsyre http://da.wikipedia.org/wiki/E-338
Avatar billede tronic1 Nybegynder
06. september 2006 - 13:18 #8
niels hansen > har ikke prøvet så ved det ikke 100 % men ved at syre ætser
(især hvis man er så dum at stikke toppen af hovedet (læs: håret) ned i en koncentreret syreopløsning - så er der ikke meget hår tilbage)
Avatar billede larsendrengen Nybegynder
06. september 2006 - 13:43 #9
Man kan ikke sige at phosphorsyre har en pH værdi på 2,5 hvis man ikke samtidig oplyser koncentrationen.

Og ja, det er en myte det med tanden opløses i syre/cola. Emaljen består hovedsagligt af calciumhydroxyphosphat (Mineralnavn: Hydroxy-Apatite). Det er ikke opløselig i syrer i nævneværdig grad. Når man laver mundskylning med fluoridholdig vand, så sker der en ionbytning af hydroxid med fluorid, som giver fluoroapatite, som er endnu mere tungopløselig = stærkere/modstandsdygtigt overfor caries angreb.

Hår angribes heller ikke nævneværdigt af stærke syrer (tager meget lang tid), mens baser som natriumhydroxid ætser/opløser det ganske hurtigt. Derfor er det også det man anvender som afløbsrens.
Avatar billede evildoctor Praktikant
06. september 2006 - 16:27 #10
>tronic1: I første sæson af myhtbusters testede de netop den der myte med Coca Cola og tanden. Der var vist nok en lille bitte påvirkning af tanden, men samlet set var MYTH BUSTED !! c,")

(Men den er jo stadig god at skræmme børn med, ikke!)
Avatar billede matz Nybegynder
06. september 2006 - 16:39 #11
Er der nogle som kender E-nummeret på kulsyren ? Så man kan tjekke hvor meget det æster.
Avatar billede matz Nybegynder
06. september 2006 - 16:45 #12
Jeg fik et hurtigt svar fra Coca-Cola som er:

Tak for din mail, hvori der spørges til vores brug af syre i Coca-Cola og Fanta Free.

Vi benytter os af Fosforsyre (E 338) i Coca-Cola og Coca-Cola light.
I Fanta Free bliver der brugt Citronsyre (E 330), som er medvirkende til at give Fanta Free dens forfriskende smag.

Vi takker for interessen for Fanta Free.

Med venlig hilsen
Coca-Cola Forbrugerservice
www.coca-cola.dk

Men Citronsyren er vel lige så skadelig som hvis man spiste frugt eller tager jeg fejl?
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
06. september 2006 - 17:08 #13
Ordet "syre" lyder rigtig slemt men syre er mange ting og ikke nødvendigvis noget slemt.
Myten med tanden der er væk efter en nat i et glas er -netop- en myte.
Jeg så også Mythbusters test af historien og der er ikke noget i det ud over at tanden blev ulækker brunlig.

Men som så mange andre historier er det jo altid sjovt at sige noget negativt om store producenter af .. ja hvad som helst. Computer styre systemer fx.
Avatar billede dang Praktikant
07. september 2006 - 21:41 #14
man skal specielt passe på med at indtage den værste af alle syrer H2O
Avatar billede niels_hansen Praktikant
07. september 2006 - 21:57 #15
hvordan kan du kalde vand en syre ?
Avatar billede dang Praktikant
08. september 2006 - 07:22 #16
Vand er en syre, bare meget svag !
Avatar billede larsendrengen Nybegynder
08. september 2006 - 08:20 #17
Men vand er skam også en base. Og vand er faktisk lige så stærk syre som det er som base.