Avatar billede curon Nybegynder
06. september 2006 - 10:43 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Hvilket hardware til fil-server?

Jeg står med 4000kr ca. som jeg gerne vil bruge på min længeventede fil-server. Jeg har en Maxtor 10 (300GB) 16MB cache til opbevaring af filer.

Det er også det eneste jeg har af hardware til den som jeg ikke skal købe. Jeg har en kraftig Dual Core PC som primær pc til brug af alt det normale arbejde.

Jeg vil bare gerne adskille mine filer fra den, så jeg har dem et sikkert sted. Evt. installation af Windows 2000 Advanced Server (hvis det kan anbefales - har ikke arbejdet med linux før).

Hvilket bundkort, CPU, RAM, lydløs køling samt hvilken dataprotokol skal jeg bruge?(evt. en SCSI disk til at køre OS på ved siden af min 300GB?)

Hvis i har en guide eller i har nogle erfaringer omkring nogle mærker indenfor det forskellige hardware jeg skal bruge til i alt ca. 4000kr ville det være kanon :)

Jeg bruger selv Asus bundkort, AMD 4200+ X2 CPU, Kingston HyperX 2x1GB Dual Channel RAM samt Chill Innovation 520Watt PSU (tænker den samme PSU til min server hvis det kan anbefales til lydløs)

Jeg foretrækker så lydløs køling som muligt til prisen samt selvfølgelig så stabilt hardware som det kan lade sig gøre.

Om jeg skal have Intel eller AMD ved jeg ikke ?

I håb om positiv respons

- Curon
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. september 2006 - 12:21 #1
Her er lidt tanker, uden hensyn til beløb som sådan.

For en fil server, er der nogle ting der er væsentlige for mig, det er tilgangshastighed, driftsikkerhed og datasikkerhed. her er hvad du bør overveje

RAID. her tager vi os at tilgangshastighed. hvis du f.eks. har 5 diske derer spejlet, vil du potentielt kunne skrive på alle 5 diske samtidig, hvorfor disksystemet bliver 5 gange så hurtigt (teoretiskt) hvis du så også spejler, så har du også opnået både drift sikkerhed og datasikkerhed. Jeg anbefaler at du kikker på RAID 1+0 med Hotspar.

Redundans: Her er vi ude i driftsikkerhed og datasikkerhed. En god server har ofte redundant strømforsyning, flere blæsere end nødvendigt osv osv. Sørg for at doble så mange af de kritiske systemer som muligt

UPS: Nødstrøm og transient beskyttelse er mange steder væsentligt. en ups er ikke ret dyr i forhold til en server og hvis du bor et sted hvor transient er et problem, kan en ups vise sig at være en god investering.

Backup: Et passende backup system, f.eks. en båndstation og medfølgende software f.eks. backupexce er en megetgod ting, så du, hvis noget skulle gå alvorligt net altid kan redde det meste.

Ovenstående kunne måske nok virke lidt overvældende, men med en filserver har du jo alle æggene i samme kurv. Jeg vil anbefale at du gør noget for at sikre dine æg
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. september 2006 - 12:23 #2
I gmale dage ville jeg uden tøven have sagt Intel. I dag er AMD også kommet med på server vognen og et alternativ man bør overveje. Jeg kan ikke klart sige hvad jeg foretrækker, men taler vi server ville jeg gå efter en server CPU, der har de faciliteter der skal til for at sikre tingene om amd har dette ved jeg ikke men du bør undersøge det