Avatar billede mugisteen Nybegynder
04. september 2006 - 02:31 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Farvekode Hjælp - pantone til cmyk.

Hejsa.

Jeg har pantone farvekoder, som jeg egenligt skal have i cmyk.
- Så jeg tænkte at hvis der var nogle af jer som havde en slags
cmyk/pantone farvevifte der kunne fortælle mig koden i cmyk hvis jeg fortæller dem i pantone (har nemlig kun en pantone vifte selv og det skal trykkes i cmyk)

Ved ikke om man kan - men mener der er sådan nogle dobbelt cmyk/pantone vifter. Men hvis der er nogle der kan hjælpe - så vil det være STOR hjælp :)

Det drejer sig kun om 2 (4) farver.

1: Varm gul pantone:  136 m
2: Rød pantone :  1795 m
+
Sort:  7547 m
Hvid: ? Ja det skal bare være plain hvid.

Mvh. Mugisteen
Avatar billede sh-dk Nybegynder
04. september 2006 - 06:39 #1
Iflg. Pantoneviften "Solid to Process" er

136 C = 0 / 27 / 76 0

1795 C = 0 / 94 / 100 / 0

Hvor du har  bogstavet M fra vd jeg ikke. Pantone kommer i C og U når det er til papir.
Avatar billede miss-g Seniormester
04. september 2006 - 06:44 #2
Nu er det ikke alle pantone farver der kan gengives i cmyk.

På din vifte kan man se 4 prikker ved pantone nummeret, såfremt farven kan gengives i CMYK. Kan ikke se de prikker ved den gule 136M, men de er der ved den røde.

Sort er vel bare sort og hvid er hvid. Noget med at sort har 100% i alle farver - altså 100% Cyan, Magenta, Yellow og Sort, og hvid 0% alle steder.

Må du ikke bare definere farverne i pantone og så trykker de det så bare i cmyk? I så fald skal du så lige finde en anden gul, hvis du vil være mere sikker på at farven bliver som ønsket.
Avatar billede miss-g Seniormester
04. september 2006 - 06:44 #3
Sh-dk - det er coated farver du har fat i.

M er matte
Avatar billede miss-g Seniormester
04. september 2006 - 06:45 #4
Men ja - uncoated er endnu mere råt papir. Hvad skal det trykkes på?
Avatar billede mugisteen Nybegynder
05. september 2006 - 11:13 #5
Tak begge to.

miss-g. Okey jeg var ikke klar over det med prikkerne på viften, smart! Men jeg fandt en  anden passende gul til cmyk. Det skal ikke trykkes på noget specielt - blot 170g silk. hvis jeg ikke tager helt fejl - er lidt ny ;)