Avatar billede martinpoulsen_8378 Nybegynder
03. september 2006 - 23:34 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Bærbar "skratter" når den kører uden adapter

Hej Eksperter.

Jeg har købt mig en ny bærbar for nylig, en MacBook, som jeg hovedsagligt kører Windows XP på. Jeg har det problem, at når den kører uden strømforsyning - altså fra batteriet - skratter lyden. Dvs, at når jeg fx minimerer mediaplayer, så skratter og hakker lyden af det den afspiller. Eller hvis jeg hører musik mens jeg åbner en mappe så hakker musikken også... Der er i midlertid ikke noget problem når adapteren sidder i computeren. Hvis jeg ser film hakker den også hvis jeg ser den i full screen mode.

Jeg bruger både det indbyggede lydkort og et eksternt USB-lydkort og de opfører sig ens. Lyden hakker på samme måde fra begge hvis ikke jeg bruger adapteren - tænker det må betyde noget for hvor fejlen ligger..? Jeg er ret sikker på at det ikke har været sådan hele tiden, og når jeg er i OS X har jeg ikke problemet...

Håber nogen kan hjælpe mig af med dette irriterende problem.

Vh,
Martin Poulsen
Avatar billede thov Forsker
08. september 2006 - 02:23 #1
Det kunne godt være Intel CPU'ens meget effektive strømsparefunktion.
Det må kunne lade sig gøre at opsætte en 'power profil' til musikafspilning, batteritiden forkortes ganske vist, men hvis nu skratteriet forsvinder...

Konverterer jeg WAV til MP3 på min egen Acer med Centrino chipset, 'pumper' lyden ved afspilning, hvis konverteringen er sket på batteridrift - det er helt klart strømstyringens skyld, for CPU clockfrekvensen fiser op og ned i takt til musikken.
Avatar billede martinpoulsen_8378 Nybegynder
08. september 2006 - 08:39 #2
hmm jeg har også tænkt over det og prøvet alle power-options. Men hverken Always On eller nogen af de andre vil virke... Lige nu har jeg haft et par dage hvor jeg simpelthen ikke kan fremprovokere problemet, og det er uden jeg har gjort noget som helst mht drivere og lignende... Men jeg tænkte på om man på en eller anden måde kan snyde windows til at tro den kører på adapteren?
Avatar billede martinpoulsen_8378 Nybegynder
20. november 2006 - 23:33 #3
hmm... efter jeg ændrede på en asio-multimediedriver-buffer gik problemet væk... Så jeg fandt vist nålen i høstakken :-)