Avatar billede heyn Nybegynder
02. september 2006 - 11:34 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Kender nogen en god editor til Linux?

Jeg har lige kastet mig ud i Linux. Jeg har installeret Fedora.
Nu mangler jeg altså en god (gratis) editor til HTML, og PHP. PHP er dog ikke noget must.
Da jeg installerede fulgte der en masse udviklerværktøjer med, men intet til HTML og PHP. Det nærmeste den kommer er Eclipse, men plug-in for html og php er ikke medtaget, og jeg kan ikke finde ud af at tilføje dem.

Kender nogen en rigtig god gratis editor???

Mvh Christian
Avatar billede taskmgr Nybegynder
02. september 2006 - 12:30 #1
Til KDE kan jeg anbefale Quanta Plus:
http://quanta.kdewebdev.org

og til Gnome kan jeg anbefale Bluefish:
http://bluefish.openoffice.nl
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. september 2006 - 12:54 #2
Emacs er alle editores moder, den er ikke den letteste at lære, men den er den der kan mest. Hvis du kun lige skal lave et projekt og ikke arbejde med editore meget fremover, så brug en af de grafiske som anbefales oven for. Skal du arbejde med linux og editore i de næste mange år, så er vil jeg anbefale at du kikker på Emax og VI. Den sidste fordi den er på næsten alle systemer og dermed kan du være ude for at det er den eneste der er til rådighed
Avatar billede heyn Nybegynder
04. september 2006 - 17:40 #3
Hej Taskmgr.

Da jeg anvender gnome må det jo blive Bluefish.
Jeg har downloadet den.
I installationsmanualen for Bluefish 1.0.5 står der at jeg skal bruge:
- gtk version 2.0 or newer (gtk 2.4 or newer is recommended)
- libpcre 3.0 or higher
- libaspell 0.50 or higher for spell
- gnome-vfs
Nu har jeg hele weekenden kæmpet med dette problem.
Hvordan finder man ud af om ovenstående er installeret el. ej?
Hvor er det rette sted at installere dem hvis de ikke ikke er allerede er?
(Jeg brugte /usr/local/ men det lader ikke til at være rigtigt.)
Nogle steder på nettet nævnes det at der findes en .rpm udgave, men den kan jeg ikke finde på Bluefish' hjemmeside.

Har du en hjælp.

Christian Heyn
Avatar billede heyn Nybegynder
09. november 2006 - 13:03 #4
taskmgr smider du et svar?