Avatar billede andersenm Nybegynder
31. august 2006 - 23:23 Der er 1 kommentar

IP telefoni

Hej jeg har et spørgsmål ang IP telefoni. Jeg kender meget lidt til nætværk mv. :-)

Jeg bor til leje et sted hvor min udlejer har bredbånd,

Det er en TDC 1024/128 Forbindelse

jeg tænkte på om dette kan lade sig gøre. der går et kabel fra routeren ned til en switch hos mig,

Modem -> Router -> PC1
                -> Switch -> PC2
                          -> IP telefon Adapter -> Telefon

Håber i kan se sammenhængen.

Er der mulighed for at gøre dette? og skal man evt. være opmærksom på noget?

Tak for hjælpen...
Avatar billede erha Nybegynder
01. september 2006 - 07:13 #1
Hej andersenm,

I teorien ser jeg ingen problemer, så længe routeren ikke har lukket for de porte der skal bruges.

I praksisk vil jeg dog nok tvivle på om du har båndbredde nok - uploaden er kun på 128kb. Det er for så vidt rigeligt, men hvis du/din udlejer laver noget upload samtidig med at du taler vil du kunne høre hvad folk siger (download) men de vil ikke høre dig, eller høre dig i hak.

Men du kan jo teste dig frem. Fx på musimi.dk kan du få et gratis abo der kan ringes VoIP mellem andre kunder. Alternativt kan du betale 7,5 om måneden og få et "rigtigt" abonnement.

Alt i alt tror jeg der skal noget bedre upload til eller også skal der så minimum være prioritering i routeren, så den i princippet tager VoIP data før "almindelige" data.

vh, Erik