Avatar billede mundt Nybegynder
31. august 2006 - 22:56 Der er 14 kommentarer

Automatisk boot af ghost image

Jeg har en bunke pc'ere med XP og Office XP installeret. De bruges af elever og bliver hurtigt fyldt med alskens skidt og ragelse. Min tanke er at lave et ghost image som alle pc'ere kunne loade efter en uge eller efter et skeduleret program, hvorefter pc'erne er jomfruelige. Hvis jeg placerer mit image på netværket eller evt. på en særskilt datapartition på alle pc'erne, kan man da f.eks. sætte det op så pc'ere automatisk loader imaget med et defineret interval?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
31. august 2006 - 23:10 #1
Avatar billede thesurfer Nybegynder
31. august 2006 - 23:11 #2
Avatar billede mundt Nybegynder
31. august 2006 - 23:31 #3
Jeg kigger på det..
Avatar billede off-line Nybegynder
02. september 2006 - 18:08 #4
En ghost f.eks Norton ghost el. Acronis true image, er tilpasset specielt, til
den PC, som den er lavet på. Dvs. ghosten indeholder netop de drivers som passer
til pCén bundkort. Så hvis ikke bundkortene er absolut identiske, kan en ghost
fra en PC,ikke bruges på en anden.
Der er deg en mulighed, men så skal man køre en såkaldt "repair", men man kan
ikke være sikker på, at alle programmer fungere, uden geninstallation.
<http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4>
Avatar billede nph12 Nybegynder
02. september 2006 - 18:44 #5
Måske kan Deepfreeze være en mulighed:
http://www.faronics.com/html/deepfreeze.asp
Avatar billede off-line Nybegynder
02. september 2006 - 19:17 #6
nph12 - Men det er jo for servers, og er det ikke temmelig indviklet?
Avatar billede nph12 Nybegynder
02. september 2006 - 20:08 #7
Jeg kender ikke til interprise version, men der findes også en workstation version som måske kunne være noget for dig.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
02. september 2006 - 20:50 #8
Med DeepFreeze kan man (så vidt jeg ved) ikke installere updates til Windows, da drevet reetableres som det var før man låste det.

Med Windows Disk Protection, får man samme funktion som DeepFreeze, men man kan godt installere updates til Windows.
Avatar billede mundt Nybegynder
03. september 2006 - 11:54 #9
Windows Disk Protection ser lovende ud... Jeg skal lige læse lidt mere på det inden jeg vender tilbage. Tak for input indtil nu!
Avatar billede nph12 Nybegynder
03. september 2006 - 16:43 #10
Her kan du bl.a. læse User Guides:
http://www.faronics.com/html/library.asp

Her kan du hente en prøve version af Deepfreeze:
http://www.faronics.com/html/choose.asp

Håber du finder hvad du skal bruge, om det så er Windows Disk Protection eller Deepfreeze.
Avatar billede nph12 Nybegynder
06. september 2006 - 10:43 #11
Har du fået det til at virke?
Avatar billede mundt Nybegynder
07. september 2006 - 23:53 #12
Jeg har læst hele 'Microsoft Shared Computer Toolkit for Windows XP Handbook' på http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/winxppro/maintain/sct/default.mspx

Det ser rigtigt lovende ud. Er der nogen af jer der har erfaring med at lave et image af xp, efter at have konfigureret 'Windows Disk Protection', og benytte dette image til at rulle ud på x antal hardware-identiske pc-ere.

Jeg kunne godt tænke mig at
1) re-installere en bærbar
2) sætte den op med 'Windows Disk Protection'
3) lave et image
4) rulle image't ud på x antal identiske bærbare

Inden jeg går i gang ville lige høre om I har prøvet noget tilsvarende?
Avatar billede off-line Nybegynder
08. september 2006 - 00:15 #13
Det bedste til Image er (PCworld.dk) Acronis "True Image"
Jeg har den selv, og den er rigtig god, men jeg kunne ikke lave en image DVD,
kun CD. Man kan sige, at hvad der kan bruges på en computer, kan bruges på utallige
computere, når hardwaren (bundkoprtet, grafikkortet) er ens.
Jeg indstallerer ofte et nyt image, fordi jeg leger med programmer, og kommer
på "tvivlsomme" steder på nettet, hvor man nemt får virus, som ikke altid kan
slettet med antivirus, fordi adgang nægtes til snavset. Og True image har aldrig
svigtet. Jeg har et Image liggende på en anden partition. Det er så nemt, og så
har jeg en bootdisk, hvis det skulle gå galt.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
08. september 2006 - 03:07 #14
Jeg har ikke selv prøvet WDP, men det er muligvis noget jeg skal til at bruge i fremtiden..