Avatar billede lvmadsen Nybegynder
18. november 1999 - 14:14 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Langsom scanner

Hvordan kan det være, at min kærestes nye scanner er hurtig nok, når man starter, men når man har scannet et par billeder bliver den langsommere og langsommere?
Avatar billede driver Nybegynder
18. november 1999 - 14:56 #1
Hvilket software bliver der brugt ???
Avatar billede runar Nybegynder
18. november 1999 - 15:07 #2
det ordner seg raskt med mer ram, da slipper den og skrive til virtual memory
Men er grei løsning er Rambooster, det er et lite program som frigjør ram enten når du vil det eller når den har kommet under en grense du setter.
Burde kunne skaffes på www.download.com.
Avatar billede lvmadsen Nybegynder
18. november 1999 - 15:09 #3
Driver>> Ulead Photoexpress 2.0
Avatar billede cldu Nybegynder
18. november 1999 - 15:12 #4
Iv: hvis billedet er forholdsvist stort, skal der flere "transmits" til at sende det til computeren. Nogle scannere gør dette ved simpelt hen at stoppe, sende, og så køre videre igen, evt. gentage dette et par gange. Andre igen bliver bare langsommere generelt fordi de sender samtidig med at de scanner.
Avatar billede lvmadsen Nybegynder
18. november 1999 - 15:16 #5
runar>> kan det være det, når den arbejder rimelig hurtigt til at begynde med? Og hvor mange RAM vil du tro der skal til - noget i retning af 128 stykker?
Avatar billede lvmadsen Nybegynder
18. november 1999 - 15:18 #6
cldu>> Undskyld hvis jeg har fået formuleret mig forkert, men jeg vil altså gerne have en løsning også...
:-)
Avatar billede fatboy Nybegynder
19. november 1999 - 00:29 #7
Jeg mener også, at mere ram er løsningen. Men må det ikke koste noget, så defragmentér c-drevet og få lagt alle programmer, data osv samlet, så vil det gå hurtigere at bruge den ledige plads på c:, når der skal swappes filer under scanningen.
Avatar billede lvmadsen Nybegynder
19. november 1999 - 08:15 #8
Jeg har allerede tidligere sagt til ham, at han skulle få nogle flere RAM - men Fatboy, vi prøver lige det der først!
Avatar billede fatboy Nybegynder
19. november 1999 - 08:53 #9
Norton Speeddisc fra Symantec er rigtig godt til formålet, men win98's defrag-prg. kan også bruges. Jeg kan ikke længere huske, hvordan win95's defrag-prg er.

Norton speeddisc kan evt. downloades fra www.symantec.com som shareware.
Avatar billede cldu Nybegynder
19. november 1999 - 11:25 #10
*tsk tsk*
Det har ikke noget med ram'en at gøre... De fleste billeder man scanner fylder SJÆLDENT mere end en 6-7 megabyte. I ekstreme tilfælde ca. 30.
Jeg kender efterhånden ikke nogen som helst der er i besiddelse af under 32 megabyte RAM, og som i nok kan regne jer frem til, er 32 nok til de fleste opgaver.
Avatar billede runar Nybegynder
19. november 1999 - 15:01 #11
hvot mye ram som blir brukt kommer jo an på oppløsningen, man får raskt et bilde til å ta et par hundre MB, man kan prøve å stille DPI'en ned. (Dårligere kvalitet) Eller lukke hvert bilde som ligger åpent, og passe på å lukke andre programmer. Selv om man har 32 Mb RAM så vil Windows benytte seg av mesteparten selv. Jeg har 96mb ram, men har flaks hvis jeg har over 60mb ledig.
spesielt hvis man har kjørt andre programmer så er ikke windows særlig villig til å frigjøre RAM'en nå de programmene lukkes
Avatar billede lvmadsen Nybegynder
21. november 1999 - 18:19 #12
>>fatboy: Hans harddisk (10 GB) er opdelt i 4 drev - vil det eventuelt hjælpe hvis vi flytter programmet over på et tomt drev? Vil det så arbejde på det drev det ligger på, eller vil det benytte c-drevet pr. automatik?
Avatar billede cldu Nybegynder
21. november 1999 - 18:28 #13
iv: ja, det vil bruge c drevet.
Avatar billede lvmadsen Nybegynder
21. november 1999 - 18:33 #14
>>cldu: Vil det så være en ide at flytte alt hvad der er på c-drevet?
Avatar billede cldu Nybegynder
21. november 1999 - 18:41 #15
iv: nej. Swpa-pladsen, som Windows bruger, vil altid ligge på samme fysiske disk. Du vinder altså intet ved nogen af de forslag der er herinde lige nu.

runar: hvordan fanden vil du nogensinde bære dig ad med at redigere i et billede på over 200 megabyte?? Har du en halv gigabyte ram, eller ved du ikke hvad du snakker om??

Desuden er enhver opløsning OVER 300 dpi spild af tid, da det ikke bliver scannet i bedre kvalitet alligevel. basta.

iv: jeg er ked af det, men du må vende tilbage til mit første svar: Sådan ER nogle scannere bare...
Avatar billede lvmadsen Nybegynder
21. november 1999 - 18:49 #16
>>cldu: Med andre ord, der er den plads der er, ligegyldigt hvor mange drev, der er, og ligegyldigt hvor det forskellige ligger...
:-)
Avatar billede cldu Nybegynder
21. november 1999 - 18:58 #17
iv: precisely - og der er ikke noget du kan gøre ved den hastighed der scannes med.
Avatar billede lvmadsen Nybegynder
29. november 1999 - 10:49 #18
cldu>>Jeg har lige tjekket her i weekenden - de billeder, han scanner, fylder mellem 5 og 25 MB - vil du kommentere det inden du får dine points (jeg tror nemlig du har ret)?
Avatar billede cldu Nybegynder
29. november 1999 - 11:11 #19
iv: jeg kunne forestille mig, at de billeder der er omkring de 25 megabyte er en smule langsommere at scanne (det kan være, at der ikke er mærkbar forskel), men jeg har kunnet forstå på det hele, at din scanner er en af den slags der tager det hele i EN køre, selvom det så var et billede på 150 megabyte.
Avatar billede lvmadsen Nybegynder
29. november 1999 - 11:17 #20
cldu>>Tak for kommentaren - jeg kan bare ikke begribe, hvorfor den er (relativt) hurtig til det/de første billeder og så bliver langsommere, indtil man starter op igen - er det fordi der bliver gemt en hel masse midlertidigt, tror du? Men her er points'ene i hvert fald!
Avatar billede fatboy Nybegynder
29. november 1999 - 12:51 #21
Prøv at lukke scannerprogrammet naår, den bliver langsom og vent et halvt minut. Start derefter programmet igen. På denne måde ville swap-filerne blive slettet. Og der vil helt sikkert være swapfiler.
Avatar billede cldu Nybegynder
29. november 1999 - 12:55 #22
iv + fatboy: scannerprogrammet laver ikke swapfilerne, men redigeringsprogrammet gør muligvis. Hvorfor skulle et program der har hentet 5-25 megabyte data lave en swapfil der er så stor, at det kvæler al videre aktivitet? :-)

iv: tak! Håber du kunne bruge det?
Avatar billede fatboy Nybegynder
29. november 1999 - 13:04 #23
Det er windows, der meget tit ikke er så snedigt indrettet. Jeg kender mange programmer som lider under disse swapfiler.

Prøv det. Hjælper det ikke, så har jeg jo nok taget fejl.

Swapfilerne opstår fordi windows i forvejen bruger en masse ram.
Avatar billede lvmadsen Nybegynder
29. november 1999 - 13:36 #24
fatboy>>jeg tror såmænd du har ret; det havde jeg jo også en mistanke om. Vi har nemlig prøvet med at lukke ned når den bliver langsom (som jeg også antydede i min sidstekommentar), og det hjælper. Det er bare s....irriterende - og en prøvelse for min kærestes tålmodighed; han er ikke for tålmodig i forvejen!!!
:-)
Avatar billede fatboy Nybegynder
29. november 1999 - 14:14 #25
Men det kan altså pgså være, at problemet ikke bliver løst med mere ram, fordi scannerprogrammet eller windows alligevel laver swapfiler (hvis det altså er det, der er "galt")