Avatar billede lause Nybegynder
30. august 2006 - 09:53 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Hvilken "Linuxpakke"

Hej
Har en ældre laptop, som jeg vil bruge til Internet og mail, i et værksted..
Det skal være bruger venlig, kunne sættes op til WiFi, og behøver nødvendigvis ikke at være alt for "voldsom"..
Er der en anbefaling?
Lause
Avatar billede ladyhawke Novice
30. august 2006 - 09:57 #1
ubuntu er rimeligt nem at starte på og du kan gratis få tilsendt en skive med det eller downloade, alt efter hvad du bedst kan lide:
http://www.ubuntu.com/
Avatar billede bufferzone Praktikant
30. august 2006 - 10:05 #2
Debian plejer at være mit foretrukne valg, da den netop kan installeres uden at du tager tunge ting med.

Jeg vil anbefale dig at kikke på http://www.sslug.dk der afholder såkaldte installpartyes hvor de hjælper dig med den praktiske installation. Der findes sikkert en LUG (Linux user group) i nærheden af dig der kan hjælpe med det pragtiske.

Hvis der ertale om en lidt ældre bærbar, kan der være udfordringer i at skulle kompilerer en ny kernel der er skrædersyet til din maskine og det er ikke helt let
Avatar billede lause Nybegynder
30. august 2006 - 10:17 #3
Kan i svarer på om Wifi opsætning skulle være et problem på de omtalte "systemer"..??
der tænker jeg på driver etc.
Ubuntu bygger den ikke på Debian??
Avatar billede bufferzone Praktikant
30. august 2006 - 10:28 #4
Ubuntu er en debian klon og WIFI understøttelsen afhænger mest af om der finder linux drivere til det netkort der sider i din maskine
Avatar billede coderdk Praktikant
30. august 2006 - 10:29 #5
For brugervenligheden ville jeg også klart vælge ubuntu eller kubuntu eller hvis det skal være rigtig light-weight: Xubuntu (baseret på Xfce-window manageren)

Wireless *plejer* ikke at være et problem (med mindre du bruger WPA, og der kan det være at linux er kommet mere med siden jeg sidst checkede) - Det er nemmere at sætte en wireless forbindelse op i unbuntu end det er i windows, har jeg ladet mig fortælle ;)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
30. august 2006 - 12:00 #6
Hvor gammel er ældre?

Ubuntu er et godt bud, men hvis maskinen er "meget" ældre kan det blive nødvendigt at vælge en lettere distribution.
Avatar billede Slettet bruger
30. august 2006 - 16:07 #7
Vectorlinux bygger på Slackware og er udviklet specielt til ældre hardware: http://distrowatch.com/table.php?distribution=vector
Avatar billede keld_simonsen Nybegynder
31. august 2006 - 20:26 #8
Hvad er det for noget wifi? Wifi er ofte et problem, især i debian.
Og hvor hurtigt er din hardware/CPU? Og hvor meget ram har du?
Jeg anbefaler Pclinuxos/Keldix til nem opsætning, fordi
de har støtte også for en del wifi-kort, som andre Linuxer ikke understøtter.
Og pclinuxos er noget af det mest brugervenlige - det har vundet klart i en del sammenligninger om brugervenlighed. Pclinuxos findes bl.a. i en basal udgave,
minime, som ikke skulle være så tung som de almindelige distroer som
fedora, Mandriva, suse, ubuntu.
Avatar billede lause Nybegynder
01. september 2006 - 08:36 #9
Hej tak for svarerne!! her bliver der downloaded så det oser..

Det er en AMD-K6 333 mzh..
Avatar billede Slettet bruger
01. september 2006 - 17:57 #10
Med så få mhz bør du helt klart prøve Vector, hvis de andre distroer ikke kan køre på maskinen (hvilket jeg tvivler på at de vil kunne).
Avatar billede langbein Nybegynder
01. september 2006 - 23:00 #11
Mange moderne Linux distroer er laget for 686 prosessorarkitektur. Denne kom med Pentium III. Jeg tror (men jeg er ikke sikker) at AMD K6 333 Mhz er en 586 arkitektur, altså tilsvarende Pentium II. Det finnes da også distroer som kan kjøre på 586 arkitektur, men man bør være obs påproblemstillingen. (Distroen skal i paksis være 386 kompatible.)

Når det gjelder kravet til trådløst, så medfører dette at man behøver en forholdsvis ny Linux distro. Da er det slik at det vil komme an på chip settet i det trådløse kortet og selvfølgelig Linux distroen om det trådløe kortet er støttet av Linux kernel. Jeg har selv god erfaring med ort som inneholder et såkalt Atheros chip set. (Denne bruker Madwifi driveren som er innebygget eller som støttes av en del distroer.

Et problem med forholdsvis nyere Linux det er at de behøver forholdsvis mye RAM. For eksempel Slax kjører på prosessore med forholdsvis liten ytelse, men den krever nok minst 256 MB ram http://www.slax.org/?lang=no

Av alternativer som jeg selv har prøvd så kan nevnes Damsmallinux. Kan klare seg med 128 MB RAM pluss gammel prosessorarkitektur. http://www.damnsmalllinux.org/ (Men jeg er sketisk til om denne vil støtte et trådløst kort.)

Min erfaring med Ubuntu Linux de er at den støtter mange forskjellige trådløse kort, native, og at den har bedre trådløs støtte enn de fleste. Tviler imidlertid på at den kan kjøre på en AMD K6 333 MHZ.

Å sette opp Linux på en så svakt spesifisert maskin er betydelig mer komplisert enn å sette den opp på en nyere PC.

Hvis man skal ha en billigst mulig PC som skal kunne kjøre nyere Linux distroer, på en enkel og nem måte, så mener jeg at den nedre grense for hva som kan fungere brukbart går ved for eksempel en stasjonær Pentium III 500 MHZ med 256 MB RAM. En slik kan man da få tak i for noen hundrelapper.
Avatar billede langbein Nybegynder
01. september 2006 - 23:10 #12
Har aldi testet Vector Linux som foreslått av palau. Har imidlertid lest gjennom spesifikasjonene. Ser den har nyeste type Linux kernel, samtidig som den kan kjøre med ram helt ned mot 32 MB. Kan tenkes at den kan kjøre ok på PC'er som har dårligere spec enn det som er nevnt av meg over. Mener at Vector Linux må være det beste bud for den aktuelle PC. Tror faktisk at jeg vil prøve den selv også ..
http://www.vectorlinux.com/
Avatar billede langbein Nybegynder
01. september 2006 - 23:14 #13
Hentet fra brukerkommentarer hos Vector Linux:

"Works Great!!!"
I have installed it on a 486 laptop and it works perfectly!!!

Ved at den altså har en moderne 2.6 kernel så ligger det også til rette for at den kan støtte for eksempel er Atheros PCMCIA kort ..
Avatar billede langbein Nybegynder
01. september 2006 - 23:31 #14
Ser at Vector Linux kan støtte Prism og Atheros chip set i trådløse kort:
http://www.vectorlinux.com/forum1/index.php?topic=10234.0

Jo, i henhold til spec så skal Vektor Linux kunne gjøre jobben på den aktuelle hardware. (Men det vil nok sansynlig vis være nemmere å sette opp for eksempel Ubunto, som har god trådløs støtte som default, på en nyere PC.)
Avatar billede keld_simonsen Nybegynder
02. september 2006 - 01:35 #15
Mit indtryk er at det der virkelig er begrænsende for ydelsen er RAM.
En K6 333 MHz kan sagtens køre de fleste distroer. Men der skal gerne være mindst 256 MB RAM, og gerne mere. Køb evt noget mere RAM, det er ofte meget billigt, ala ca 200-300 kr. De distroer, jeg kender mest til og som kræver andet end 386, kræver kun 586, ikke 686. Det er bl.a Mandriva, og pclinuxos som jeg anbefalede.

Men du kan jo prøve fx Ubuntu og Pclinuxos, det er begge live-cder, som du kan boote far cdrom, og så se om din hardware fungerer, de kører en del langsommere end fra harddisk, men når først prorammet er i luften kører det ofte fint.
Avatar billede lause Nybegynder
03. september 2006 - 21:55 #16
Igen tak for de overvældende svar og kommentarer..
har fået de meste interessante downloaded, så nu skal der prøves af.
Har lidt problemer med Keldix. den vil kun kører fra Cd drev??? har en total blank Hd..gad vide hvorfor??
Avatar billede Slettet bruger
03. september 2006 - 22:02 #17
Keld har sikkert selv en forklaring på, hvorfor du oplever disse problemer med hans OS. Men skynd dig nu bare at få fyret op under Vector-linux ;-)
Avatar billede langbein Nybegynder
03. september 2006 - 23:37 #18
Støtter palau sitt forslag. En ting er i alle fall helt sikkert, og det er at "normale" Linuxdisroer av klasse Fedora/Redhat eller tilsvarende ikke kan kjøre på en Pentium II eller tilsvarende, som kjører 333 Mhz. (Selv om det er rett som keld_simonsen sier at det finnes mange distror som er laget for 386 arkitektur.) Her behøves det helt klart en distro som er laget spesielt for hardware med meget liten ytelse. Samtidig så må det også være en ny Linux distro på grunn av kravet om trådløs støtte.
Avatar billede keld_simonsen Nybegynder
07. september 2006 - 19:04 #19
Hmm, forstår ikke problemet med Keldix. Keldix er en livecd, som du kan installere på harddisk. Du skal logge ind som root for at installere, så ligger der en ikon på skrivebordet, der hedder install pclinuxos. Den skal du udføre.

Hvor meget RAM har du? RAM er mere afgørende for hvor hurtigt din maskine er, end CPU.
Avatar billede coderdk Praktikant
01. november 2006 - 00:00 #20
Kommet videre?
Avatar billede lause Nybegynder
04. februar 2007 - 00:53 #21
palau: læg et svad så jeg kan lukke..tak for hjælpen
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2007 - 09:08 #22
Jeg springer over. Fik du det til at virke?