Avatar billede trold Nybegynder
28. august 2006 - 10:56 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Genstarter på Ekstern Harddisk

Jeg har købt en shg.dk pc med 2 SATA HArddiske, sat op i Raid system med Windows XP. Bios er sat op til at boote fra SATA Harddisk.

Nu har jeg køb en ekstern Harddisk, Maxtor Personal storage - en IDE harddisk, XP har genkendt den eksterne harddisk som en alm harddisk , men hvergang jeg starter PC op - vil den Boote på den eksterne IDE harddisk som selvfølgelig ikke indeholder noget styresystem og jeg får derfor en fejl under opstart. Frakobler jeg strømmen til den eksterne harddisk er der ingen problemer - og tilslutter jeg den efter computeren er startet er der ingen problemer med at bruge den som lagriungsplads.

Det er besværligt hele tiden at skulle tage stikket ind og ud - havde jeg bare købt en med en on/ioff knap på - så jeg ikke fysisk skal fjerne stikket hvergang.

Kan ovenstående ikke løses
Avatar billede nva Praktikant
28. august 2006 - 10:58 #1
Lyder som noget der skal ændres i BIOS.
Avatar billede nva Praktikant
28. august 2006 - 11:00 #2
Rækkefølgen burde nok være - floppy, cd-drev, alm. harddisk og så måske extern USB
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
28. august 2006 - 14:08 #3
Nej det med floppy er gammeldags. I dag bruger man den hurtigste med at sætte harddisken til 1.bootdrev, cd-drev til 2.bootdrev og så kan man anten disble resten eller sætte dem op i en eller anden rækkefølge alt afhængig af hvad man har brug for.
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
28. august 2006 - 14:10 #4
Der var lige nogle stavefejl. der skulle stå "kan man enten disable resten" så er det vist på plads.
Avatar billede jenscarlo Juniormester
28. august 2006 - 19:49 #5
Gå i BIOS og disable idedisken,det har ikke nogen betydning for brugen af det externe drev men du slipper for al det boot rod og vil kunne køre helt normalt.du kan roligt disable al der står idedisk på i BIOS da du ikke har noger OS på en idedisk.
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
29. august 2006 - 17:24 #6
Det, som jenscarlo skriver er helt rigtigt. Der må vel sagtens være den mulighed i BIOS at enable SATA, men det er den vel i forvejen.
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
28. september 2006 - 16:24 #7
trold, du har ikke været på med kommentarer siden dit spørgsmål. Er du stadig interesseret, så meld dig, om ikke så for bare ar lukke tråden. Den kan jo ikke køre i al evighed.
Avatar billede trold Nybegynder
21. december 2006 - 12:19 #8
Sorry -