Avatar billede mckilling Nybegynder
28. august 2006 - 10:37 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

trådløst netværk - delvist

Jeg har i husstanden 3 PC'ere. Min hustru, min egen og min søns. Min hustrus og min PC er på internettet via en switch og en router (ikke trådløst). Jeg vil gerne have min søns PC på internettet, men det skal være sådan, at han kun kan komme på nettet, hvis min PC tændes og lader ham komme på.
Forbindelsen mellem min søns PC og min PC skal være trådløs og samtidig skal det være en netforbindelse hvor vi f.eks. kan spille netværksspil sammen?
Hvad skal jeg bruge af hardware og hvordan skal det konfigureres.
Min hustrus PC, skal selvfølgelig være på nette som den altid har været.
Avatar billede robotten Praktikant
28. august 2006 - 11:10 #1
En ide?
Invester i en usb strømspareskinne til din pc, og sæt routeren derpå. Så virker den kun, når der er tændt for sin pc. Og så kan andet udstyr som fx printer mv. også sættes til denne skinne.
Avatar billede mckilling Nybegynder
28. august 2006 - 11:19 #2
Dur ikke. Min hustru skal kunne komme på nettet når hun vil (uden min PC er tændt). Og så mangler jeg vist også at kunne game med min søns PC over netværket .......
Avatar billede ferrari_brian Nybegynder
28. august 2006 - 11:21 #3
Den nemmeste måde er at købe 2 trådløse netkort til pci eller pcmcia hvis det er en bærbar, 2x usb-sticks kan også gøre det men det optager en usb-port og jeg syntes de andre er mere pålidelige.

Disse netkort sættes op i et ad-hoc netværk hvor din pc er værten. således går han på nettet via din computer.

en anden løsning er at man kan sætte tidsbegrænsning i nogle routere/access points, således at han kun ville kunne komme på i et vist tidsrum hver dag eller hver weekend.

Men jeg ville syntes det var irriterende at min computer skulle være tændt for at andre kunne gå på nettet, men jeg har lavet det for et par stykker alligevel.

Når først dit ad-hoc-netværk kører så er der ingen problemer med det.

robotten >> Den ide med strømsparre-skinnen virker vist ikke, for så kan hans hustru jo ikke gå på nettet uden hans er tændt.

+ største sikkerhed for at sparre penge og koble det hele fra, er at tage stikket ud når man ikke bruger den. Det er nemt hvis man bruger en stikkontakt der sidder så man kan komme til den. Dette sikrer samtidig mod lynnedslag, for så er den slet ikke koblet op, hvilket den er hvis den sidder i en stikkontakt (tændt eller slukket, der er altid forbindelse i den ene)
Avatar billede ferrari_brian Nybegynder
28. august 2006 - 11:23 #4
hov du selv var lidt hurtigere mckilling :)

med ad-hoc kan du godt game, og det er den nemmeste metode til at gøre dette på.
Avatar billede ferrari_brian Nybegynder
28. august 2006 - 11:25 #5
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=214208 <-- 2 af sådanne kort ville kunne gøre tricket... en løsning til lige under 300 kr + pp
Avatar billede mckilling Nybegynder
28. august 2006 - 11:35 #6
Lyder meget rigtigt - hvordan får jeg sat ad-hoc netværket op ? Tror faktisk jeg har en eller anden USB ting og noget trådløst netværkskort liggende.
Avatar billede ferrari_brian Nybegynder
28. august 2006 - 11:53 #7
den usb-ting er vel også et trådløst netkort? bare lige for at være sikker :)

Du går ind og sætter et nyt netværk op, inde i netværksegenskaber, når du har fået trådløst netværk på begge maskiner, og derefter vælger du ad-hoc.

Det kan godt være lidt avanceret, idet du skal dele din internet linie, men det kan sagtens lade sig gøre.
Avatar billede robotten Praktikant
28. august 2006 - 11:56 #9
Ok, kan godt se nu, at kravene er større, end min ide kunne afhjælpe :)
Avatar billede mckilling Nybegynder
28. august 2006 - 12:49 #10
OK - tak for hjælpen. ferreri brian lig lige et svar så jeg kan give dig point. Du har "kun" lagt kommentarer. Dem kan jeg ikke give point til.
Avatar billede ferrari_brian Nybegynder
28. august 2006 - 15:09 #11
hehe... undskyld ... det var så lidt ... her er et svar.
Avatar billede ferrari_brian Nybegynder
28. august 2006 - 15:12 #12
håber du får det til at virke som du gerne vil have det ...
Avatar billede ferrari_brian Nybegynder
12. september 2006 - 08:33 #13
lukketid ?
Avatar billede ferrari_brian Nybegynder
12. september 2006 - 08:33 #14
fik du det til at køre ?
Avatar billede ferrari_brian Nybegynder
15. februar 2007 - 09:26 #15
lukketid?????????
Avatar billede robotten Praktikant
15. februar 2007 - 09:51 #16
Ferrari>> Rolig nu. Det er svineri at ligge rykkere med 30 sek. mellemrum.
Avatar billede ferrari_brian Nybegynder
15. februar 2007 - 10:56 #17
30 sek ? ... nåå... i september sidste år ? jeg har da kun postet en idag? og lukketid var spørgsmål der og så glemte jeg at spørge om han fik det til at køre... derfor der blev postet 2 lige efter hinanden...

Men det betyder nu ikke noget... det er bare fordi der er så ufattelig mange ulukkede spørgsmål, og jeg var lige ved at rydde op i dem jeg kendte til!

så undskyld da for en fejl for 5 måneder siden...
Avatar billede robotten Praktikant
15. februar 2007 - 11:02 #18
Havde ikke set datoen. Men ok så :)
Men gad vide hvad mckilling laver?
Avatar billede ferrari_brian Nybegynder
15. februar 2007 - 11:23 #19
lige præcis :)

lidt mærkeligt at spørge efter et svar og så bare blive væk ... men hva, det er da ikke for at samle points, nærmere at få lukket lidt spørgsmål... og mckilling fik jo det hjælp der blev spurgt om .. ?
Avatar billede mckilling Nybegynder
15. februar 2007 - 15:45 #20
Undskyld - har været bortrejst et stykke tid.
Men det virkede som det skulle - prøver at lukke nu :-)
Avatar billede ferrari_brian Nybegynder
15. februar 2007 - 16:17 #21
Det er i orden ...

Tak for points... og godt at det virkede, det var det vigtigste !!!