Avatar billede agenten Nybegynder
27. august 2006 - 17:48 Der er 1 kommentar

Opsætning af Acces Point

Jeg har et Acces Point (Asus) som jeg skal have sat til. Jeg har internet gennem en boligforening og har "bare" et netværksstik i væggen hvor jeg får min forbindelse fra. Nå jeg kobler mit Acces Point til. Fra væggen til WAN og fra LAN1 til min PC, så mister jeg min netforbindelse. Jeg har prøvet at bytte om på det to, men virker ikke. Jeg er ikke så teknisk, så er der nogle der kan forklare fra bunden hvad jeg skal gøre?
Avatar billede kalckar Nybegynder
27. august 2006 - 21:33 #1
Det kan være temmelig langhåret at give sig i kast med, hvis man ikke har leget med det før.
For det første er det rigtigt at koble fra væg til WAN og fra LAN til din PC.

Når det hele er tilsluttet, skal du afprøve om du får tildelt en IP-adresse fra dit access point. Du gør dette ved at gå i menuen <START>, <KØR>, her skrive CMD og trykke retur. Du vil få åbnet en sort dialogboks. Skriv her ipconfig og tryk retur.
Du vil følgende svar:
IP-Adresse :
Undernetsmaske :
Standard gateway :

Hvis du her får angivet en ip-adresse, som er forskellig fra 169.et-eller-andet, f.eks. 192.168-et-eller-andet, er indersiden af dit access point formentlig ok. Bemærk dog, at det KAN være nødvendigt at frakoble fra væggen, da problemet kan ligge i, at subnet er ens på begge sider af dit access point.

Du kan herefter forsøge at gå ind i opsætningen af dit access point ved i et browservindue i adressefeltet at skrive IP-adressen på din standard gateway, nævnt ovenfor. Brugernavn og adgangskode findes i manualen. Du skal kigge efter noget med System Status eller WAN, og se om den har fået tildelt en IP-adresse her. Hvis den også begynder med 192.168... kan dette være forklaringen på problemet. I så fald får du nok brug for lidt on-site support!