Avatar billede nielswk Nybegynder
27. august 2006 - 16:59 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

"Server" med meget lavt strømforbrug

Hej

Jeg kigger efter en "server" med meget lavt strømforbrug, forstået på den måde at det er en computer som skal erstatte min nuværende VIA Epia 1.0Ghz "server" med passiv køling. Når jeg skriver server i gåseøjne, er det fordi det er en computer som skal være tændt 24/7, og som skal kunne have et SATA RAID med to diske sat op som spejl, men som derudover ikke behøver at leve op til de helt store krav til oppetid. Det er tilgengæld vigtigt at den er lille, stille og ikke bruger for meget strøm, da den skal stå i mit hjem og jeg selv betaler strømregningen.

Jeg har ikke helt lagt mig fast på software løsningen endnu, men det bliver nok en løsning med flere virtuelle servere baseret på vmware. Det er derfor nødvendigt med en del ram og en hurtig CPU, så vidt jeg kunne læse mig frem til på wikipedia er Intels Duo chips nok løsningen på den del af det, men jeg mangler noget konkret input ang. motherboard, evt. barebone pc, kabinet, strømforsyning osv.

Jeg håber at der er nogen som har lidt brugbart input på dette, det er jo lidt modsætning til den gængse jagt efter det hurtigst mulige system.

Mvh.

Niels
Avatar billede jacla Nybegynder
27. august 2006 - 17:30 #1
Hvis du bare slukker skærmen på den spare du allrede der ca 35 % af strøm forbruget.

Den rigtige strøm forsyning, Og hvis du vil ofre en Core DUO 2 CPU, Så skulle du få 40 mere ydelse og 40 mere strømbesparrelse på CPU. HDD ved jeg ikke om der er den store forskel.

vh

Jan
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
28. august 2006 - 10:00 #2
Husk en strømforsyning med aktiv PFC. Disse skruer ned for egetforbruget ved lav aktivitet, men er dyre. Kabinettet kan være hvadsomhelst, hvis størrelsen intet betyder. Vær dog opmærksom på evt. kølere (blæsere) til kabinettet ikke kører med for lave omdrejninger, da mange bundkort skriger om hjælp ved boot, hvis kølerne kører med under 1500 RPM. Spar i øvrigt på indkøb af disse, indtil du finder ud af hvor varm computeren bliver og om der er behov for ekstra køling (installer et program som Speedfan der kan fortælle om temp. på HDD, CPU, bundkort m.m.).
Køb et bundkort med onboard grafikkort, og helst ikke noget voldsomt som Nvidia eller ATI.
Avatar billede nielswk Nybegynder
29. august 2006 - 21:59 #3
Super, det var lige det input jeg manglede. Hvad med køling, er der noget som jeg skal være opmærksom på, den skal stå inde i et skab = dårlig luftgennemstrømning.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
29. august 2006 - 22:57 #4
Et kabinet i et helt lukket skab kan næsten kun gå galt. Uanset hvor lav varmeudvikling dit kabinet yder, er luften omkring dette stillestående. Når computeren har varmet kabinettet op, begynder det at varme skabet op. Jeg tror ikke engang en rist vil hjælpe meget. Når du går i gang, så check eksempelvis hver anden time i 24 timer. Der kan gå mange timer inden luften i skabet bliver varmet op! Og i et sådant tilfælde (skabsmonteret) skal du i hvertfald købe et kabinet med god plads!!!

Alternativt, hvis du enten kan puste varmen ud gennem en rist, eller suge køligere luft ind gennem risten, vil dette nok gå bedre. Et andet alternativ er vel et vandkølet system, men her rækker mit kendskab ikke!

Men byg systemet og prøv dig frem :-). Jeg står gerne til rådighed.
OBS: Hvis du begynder at rode med flexslanger eller lignende til at føre varmen ud af skabet, så er blæserne i kabinettet ikke længere kraftige nok! Her vil sikkert kræves en blæser i udmundingen af slangen!
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
21. september 2006 - 21:30 #5
Hvad blev resultatet?
Avatar billede nielswk Nybegynder
21. september 2006 - 21:35 #6
Jeg er ikke endeligt kommet frem til noget endnu. Jeg har overvejet en AOPEN CUBE barebone PC løsning med Pentium 4 Mobile processor, men jeg tror at den endelige løsning bliver at bruge min bærbare computer med en ekstern harddisk til, og så må jeg købe mig en ny bærbar til arbejdsbrug. Den bærbare jeg har nu bruger kun 20W.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
30. september 2006 - 19:37 #7
Lukker du her?
Avatar billede nielswk Nybegynder
30. september 2006 - 21:44 #8
Ok
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
30. september 2006 - 21:47 #9
Og tak for hjælpen...
Avatar billede nielswk Nybegynder
30. september 2006 - 21:51 #10
Sorry, mange tak for hjælpen, det var alletiders med noget input. Er lidt distræt for tiden, glemte helt at takke.