Avatar billede jeuann Nybegynder
26. august 2006 - 23:42 Der er 23 kommentarer og
2 løsninger

Valg af, og forslag til bærbar

Jeg kan ikke finde rundt i den jungle der hedder bærbare computere, så jeg håber på lidt hjælp fra jer.

Jeg har i den kommende uges tilbudsaviser kigget lidt på bærbare, er der nogen der kan anbefales og andre man kan se helt bort fra?  begrund gerne  - lyder helt skoleagtigt ;) Den skal mest bruges til studiebrug, net-surfing, chat og musik-afspiller.

Jeg har hørt jer tale varmt for Centrino så det foretrækker jeg, men er da åben for alternativer i nogenlunde samme prisklasse...

Jeg jeg lister dem lige her, så må I gerne sige jeres mening, og komme med alternativer, det er jo umuligt for lægfolk at sammenligne modeller og mærker....

På forhånd tak!

1)Packard Bell – ENGN45101

Intel duo T2250, 1,83 Ghz  Centrino teknologi.

1024 DDR2 ram

80GB hd

DVD-brænder

128 mb Intel 945GM delt grafikkort  (er det ikke noget skidt????)

trådløst netværkt

14” widescreen.

Pris: 8999,-

*********************************

2)Toshiba – SATA 100680

Intel core duo T2050  Centrino.

1024 DDR2 ram

80 GB hd.

Ati x1400 grafikkort med 128 mb dedikeret ram samt 128 mb hyper memory.

Trådløst netværk, firewire  5-i-én kortlæser

Pris: 9999,-

********************************

3)Acer Aspire 711xwsmi

Intel Celeron M 410 Processor 1,5 Ghz.

17” widescreen med CrystalBrite

1024 ram

120 GB hd

Intel Graphics Media 950 grafikkort med op til 128 MB..

4 stk USB 2.0.  Pris: 6999,-

***(fås med Intel Centrino Dual core og NVIDIA Geforce 7300 til: 8999,-)

***********************************

4)HP Pavilion DV 2006

AMD Turion x2 TL50

14,1” widescreen med brightview

1024 ram

100 GB hd

Nvidia Geforce 6150 grafikkort med 128 mb turbocache

Bluetooth

trådløst netværk, firewire

Pris: 7999,-

******************************

5) HP Pavilion DV 5248

Centrino duo mobile tech.  Med Intel Core duo T2050 1,6Ghz  Mobile Intel 945 Express Chipset Family Intel PRO-Wireless 3945ABG Network connection.

15.4” Widescreen med brightview

2 GB ram

100 GB hd

Nvidia Geforce 7400 med 256 MB turbocache

Pris: 9999,-

******************************

6) Acer  Aspire 9412 AWSMI

Centrino Duo core T2250  1,73 Ghz.

2048 DDR2 ram  (2 x 1024)

120 GB hd.

128 MB Nvidia GeForce 7300 grafik  (dedikeret)

17” Widescreen  XGA-skærm

Pris: 9999,-
Avatar billede jacla Nybegynder
27. august 2006 - 00:20 #1
Jeg er meget glad for min ACER ASPIRE, Kanon PC, Jeg tror du får rigtig meget PC for pengene.

Fuldstændig lydløs mulighed for at sætte CPU hastighed op og med masser af Ram som så en smule til grafikkortet betyder ikke noget.

Et alternativ kunne være ASUS: http://dk.asus.com/products1.aspx?l1=5

vh

Jan
Avatar billede jeuann Nybegynder
27. august 2006 - 10:52 #2
Tak Jan! Hvilken af ACER-maskinerne mener du #3 eller #6?

Jeg kender ikke ASUS, er det kvali?? men vil godt have et mere konkret forslag hvis du/I gider...

Nogle der har konkrete alternativer evt. fra EDB-priser, jeg kan som sagt ikke finde rundt i den jungle af specifikationer, fagsprog og model-numre :)
Avatar billede drgonzo Praktikant
27. august 2006 - 16:34 #3
Asus er rigtig god kvalitet..

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=219451

ellers ville jeg tage nr6, den er dog stor pga 17 tommer skærm, som også sluger meget batt
Avatar billede jacla Nybegynder
27. august 2006 - 17:18 #4
Generalt skal man nok tage battri holbarhed med et gram salt. De har det med at overdrive "LIDT" :))

Men det gælder vist alle mærker
Avatar billede jeuann Nybegynder
27. august 2006 - 17:40 #5
Sjovt nok, drgonzo jeg sad faktisk lige og kiggede på samme Asus, skulle til at copy-paste den ind og spørge om den var god :)  Batteriet er 8 cells 71 Wh / Litiumion, kan man rimeligvis anslå hvor længe det holder under normal brug? (skal bl.a bruge den til studie, så den må godt holde nogle timer...)

Ang. pc #6,  er der så noget jeg skal undersøge nærmere???  fx grafikkortet er det godt også når det er "dedikeret"? Og nu siger du batteri, hvad er godt og dårligt i den forbindelse?  jeg kan godt leve med en 15" og så længere batteritid fx.

Jeg fandt lige den Acer #6 et andet sted: (de hedder det samme, men jeg ved ikke om de er helt ens).

Acer Aspire 9412AWSMi/CenDT2250 Gef7300

Spesifikasjoner: Intel® Centrino™ Duo Technologies

CPU : Intel® Centrino® DuoT2250 1.73GHz prosessorer med 2 MB Cache minne

Skjerm : 17" WXGA (1440 x 900) Acer CrystalBrigth color TFT LCD

Minne : 2048 MB DDR2-533 soDIMM(2 X 1024) kan utvides til 2048 MB

Harddisk : 120 GB

Chip-set : Mobile Intel® 945 PM

Grafikk : Geforce 7300 - 128 MB dedikert grafikk

Optisk enhet : DVD-Brenner med to formater (+/-R +/-RW) med støtte for dobbeltlag)

Lyd : Intel high definition audio support,S/PDIF (Sony/Philips Digital Interface) support for digital speakers, Audio system with two built-in speakers, Sound Blaster Pro™ and MS Sound compatible, Built-in microphone

Batteri : Lithium batteri (8 celler) ca 2,5 timers brukstid

Kortplasser : 1 PC Card type II port

Eksterne porter : 1 port for ekstern skjerm, 1 port for ekstern mikrofon, 1 port for høytalere, 4 USB 2.0 porter

Multimedia porter : 5 i 1 kortleser for Secure Digital, SmartMedia, MultiMediaCard, Memory Stick og MS-PRO

Modem : Innebygget 56.6 (V90)

Nettverkskort : Intel® PRO/Wireless 3945ABG network connection (dual-band tri-mode 802.11a/b/g) Wi-Fi CERTIFIED™ solution, supporting Acer SignalUp™ wireless technology,10/100/1000Mbps Gigabit Ethernet; Wake-on-LAN ready

Kommunikasjon : Acer Video Conference featuring Voice and Video over Internet Protocol (VVoIP) support via Acer OrbiCam™ and optional Acer Bluetooth® VoIP phone, Acer OrbiCam™ integrated 1.3 megapixel CMOS camera

Tastatur : 105-/106-key keyboard, inverted "T" cursor layout, 2.5 mm (minimum) key travel, Touchpad with 4-way integrated scroll button, 12 function keys; four cursor keys; two Windows® keys; hotkey controls; standard numeric keypad; international language support

Mus : Integrert 2 knappers styreplate med egen "scroll" knapp

Programvare : Windows XP Home (Norsk, Dansk, Engelsk), Norton® Antivirus (3 md. fri bruk), Cyberlink PowerDVD, NTI CD Maker, Acer eManager, Acer ePresentation, Acer GridVista (15,4" skjerm), Adobe Acrobat Reader, On-line User Guide

Vekt/Dimensjoner : 3.66 KG, 400 (W) × 295 (D) × 31.4/39.9 (H) mm
Avatar billede jeuann Nybegynder
27. august 2006 - 17:43 #6
hehe  jeg er af lidt mistroisk natur, så jeg tager stort set alt med et gram(gran) salt eller 2  :)  Men tak alligevel...
Avatar billede jacla Nybegynder
27. august 2006 - 18:04 #7
Okay !  gran salt (er det en knivspids?)    C",)
Avatar billede jeuann Nybegynder
27. august 2006 - 19:08 #8
Det var ikke for at rette på dig, bare en konstatering af min iboende mistro :)

Et gran er vist en meget lille måle/vægtenhed, som mystisk nok er variabel (så vidt jeg er oplyst)
Avatar billede jacla Nybegynder
27. august 2006 - 19:35 #9
OK Jeg har tit undret mig over udtrykket, :)

Men godt du ikke æder alt rådt ;)
Avatar billede jeuann Nybegynder
27. august 2006 - 20:15 #10
Oki så lærte vi lidt i dag :)  der er iøvrigt masser der tror det hedder "gram salt". incl. undertegnet, engang :)

jacla - du mangler lige at svare på om du mener Acer #3 eller #6 :)

Men er nok mest tændt på den Asus,  nogen der kan/vil svare ang. batteriet? jf.
spørgsmål:27/08-2006 17:40:37

Asus er da et nyt mærke ikke? er det et af de kendte i "forklædning" eller hvad?

Jeg håber stadig lidt på svar og evt. flere forslag, men husker selvfølgelig jer to for jeres svar :)
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
27. august 2006 - 20:35 #11
Hejsa

Asus er et gammelt anerkendt mærke, men sjovt nok har jeg talt med flere på sidste, som aldrig har hørt om det :-)

Jeg ville vælge en med et 8 cells batteri, det kan holde strøm ca. 3 timer..

/Jan
Avatar billede jacla Nybegynder
27. august 2006 - 20:54 #12
det er rigtigt hvad lundorft-net skriver, MEN

Jeg har valgt at have 2 batterier, så betyder det ikke det helt store, når der ikke er en stikkontakt i nærheden
Avatar billede jeuann Nybegynder
27. august 2006 - 21:10 #13
lundorff - Ok, jeg har ikke hørt om det før, men jeg er nok heller ikke så meget inde i den slags, men tak for oplysningen :)

Det er et 8 cells batteri der er med Asus´en.  Men jeg har tænkt det samme som dig jacla, om at have to batterier, jeg overvejede dog om det måske var besværligt at skifte batteri, eller om det er ligeså nemt som i en fjernbetjening - bare for at sige et eller andet :)  Hvad koster et ekstra batteri sådan cirka?
Avatar billede jacla Nybegynder
27. august 2006 - 21:31 #14
På Acer er det to "skyde" taster man skal holde fra hinanden og så er batteriet lige til at tage ud. Du kan med lidt øvelse gøre det på 10 sekunder.
Avatar billede jeuann Nybegynder
27. august 2006 - 21:42 #15
Okay, så er det bare prisen på de batterier :) samt andre løse ender..  ;)
Avatar billede jacla Nybegynder
27. august 2006 - 22:25 #16
Hvis battriet er det samme som 9410'eren

http://www.acer.dk/acereuro/page9.do?sp=page4&dau34.oid=16779&UserCtxParam=0&GroupCtxParam=0&dctx1=5&CountryISOCtxParam=DK&LanguageISOCtxParam=da&crc=3919131878

Se er det:

ACPI 2.0 CPU power management standard: supports Standby and Hibernation power-saving modes

  71 W (8-cell) or 44 W (6-cell) Li-ion battery pack

http://www.tdjdata.se/product_info.php?cPath=1_6&products_id=182?osCsid=531ed6d837f4967db392cde77cf13f33

Pris 1800 svenske kroner

  Up to 3.5-hour battery life with 8 cell battery
Up to 2-hour battery life with 6 cell battery

  Acer QuicCharge™ technology:
• 80% charge in 1 hour
• 2-hour rapid charge system-off
• 2.5-hour charge-in-use

  90 W AC adapter
Avatar billede jeuann Nybegynder
28. august 2006 - 16:37 #17
Hvordan deler vi point her mellem  drgonzo og jacla???
Avatar billede jeuann Nybegynder
28. august 2006 - 16:38 #18
drgonzo  smid et svar hvis du vil have point :)
Avatar billede drgonzo Praktikant
28. august 2006 - 16:56 #19
boing :)
Avatar billede jeuann Nybegynder
28. august 2006 - 18:16 #20
Tak for hjælpen!!!! håber I kan leve med fordelingen :)
Avatar billede drgonzo Praktikant
28. august 2006 - 18:24 #21
helt finno ;) det er jo helt op til dig he he
Avatar billede jeuann Nybegynder
28. august 2006 - 18:32 #22
Ok så får jeg lov at bestemme lidt  ;)

well 100 point er vel også meget godt alt i alt :)
Avatar billede drgonzo Praktikant
28. august 2006 - 18:44 #23
helt sikkert, ingen klager her :)
Avatar billede jacla Nybegynder
28. august 2006 - 19:23 #24
helt sikkert og TAK :)
Avatar billede jeuann Nybegynder
28. august 2006 - 22:55 #25
Jamen så er alle jo tilfredse, det er ikke tit det sker i det glade Danmark :)

Og så selv tak!

Jeg satser på Asus´en, den er lige det billigere, og så var der det med den strømslugende skærm på Acer.  Sådan lige for at slutte af her med en konklusion  :)