Avatar billede apa Nybegynder
26. august 2006 - 14:31 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Fejl ved opstart af XP, opgradering af PC

Hej,

Jeg har følgende stationære PC:
Processor: AMD, Athlon Thunderbird 1.2 GHz. 266 MHz Bus
Harddisk: Maxtor DMAX Plus 11 400GB 7200RPM 16MB ATA
Bundkort, ASUS, Socket A. A7A266. ATX (266FSB) (512 DDR RAM)
Grafikkort: ASUS AGP-V7100Pro 64MB bulk
Lydkort: Soundblaster live
Standard netkort
Kabinet: AOPEN, Aopen HQ48 Blue P4/MT 300W 3x3.54 3x5.254 ATX

Harddisken installerede jeg for nylig. PC'en har efterfølgende kørt lidt langsomt men ellers virket som den skulle. Nu er jeg imidlertid begyndt at få følgende fejl (hvid skrift på blå baggrund) ved opstart af Windows XP:

Driver_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Gennem diverse søgninger på nettet og eksperten viser det sig at problemet kan skyldes både software og hardwarefejl (RAM / CPU / NIC).

Både pga. hastigheden og fejlen har jeg besluttet at det er på tide at få opgraderet min PC. Jeg går ud fra at jeg kan køre videre med mit kabinet, harddisk, grafikkort, lydkort og netkort.

Det betyder at jeg skal skifte bundkort, CPU og RAM. Da det efterhånden er et stykke tid siden jeg har undersøgt markedet, ville jeg høre om der var nogen der kunne give mig nogle anbefalinger. Jeg er villig til at bruge ca. 4000 kroner på opgraderingen.

På forhånd tak for svar!
Avatar billede drgonzo Praktikant
26. august 2006 - 15:18 #1
dit gfx kort er forældet, køber du nyt er der ikke grund til at købe et forældet bundkort med AGP. Det bedste ville være at købe en helt ny, så kan du sælge den nuværende som et samlet sys, evt beholde din nye disk og sætte en mindre i. Hvad er dit budget ca? Så finder jeg lige et par tilbud :)
Avatar billede drgonzo Praktikant
26. august 2006 - 15:20 #2
http://edbpriser.dk/computere/homemade-info.asp?Kode=19495&Type=4&ID=1 dual core cpu, 1gb ram, gfx kort, dual layer dvd osv osv, 3852kr
Avatar billede apa Nybegynder
26. august 2006 - 15:26 #3
Ser ikke dårligt ud. Dog har jeg allerede en DVD brænder + en cd brænder i min nuværende PC men dem kunne jeg selvfølgelig også bare sælge sammen med den gamle PC. Dog tror jeg ikke jeg kan få særlig meget for den. Et samlet budget for en helt ny PC ville nok ligge på omkring 6000. Kan det bedre betale sig at købe samlet i dag i stedet for at samle selv?
Avatar billede drgonzo Praktikant
26. august 2006 - 15:35 #4
Jeg plejer som regel ikke at samle selv hvis det er under 8000, men det er måske også bare mig der er doven ;)

http://edbpriser.dk/computere/homemade-info.asp?Kode=20183&Type=4&ID=1 til 6000 er det nok sådan en her du skal kigge på
Avatar billede drgonzo Praktikant
26. august 2006 - 15:37 #5
ups den sidste var forkert, det var denne her http://edbpriser.dk/computere/homemade-info.asp?Kode=20147&Type=4&ID=1
Avatar billede apa Nybegynder
26. august 2006 - 16:44 #6
Ok, tak, jeg tænker lige lidt over det. Hvis nu jeg beslutter at beholde den gamle "PC" er vi da enige om at det jeg bør skifte ud er:
- bundkort
- CPU
- ram
- grafikkort
Avatar billede drgonzo Praktikant
26. august 2006 - 19:51 #7
ja, men så skal du også have ny strømforsyning og en sata eller sataII hdd er bestemt ikke at foragte.. Så er du jo ved at være igang med en helt ny com.. Jeg vil klart foreslå dig at sælge den samlet i den blå avis, hvor folk ikke ved hvad hardware koster idag og så købe en ny.. Den jeg foreslår i mit sidste link er virkelig en svedig fætter ;)
Avatar billede apa Nybegynder
26. august 2006 - 20:38 #8
Ok, jeg begynder at kunne se pointen. I denne beskrivelse: AMD Athlon 64 AM2 X2 4200+ / 2,2 GHz / 256KB: hvad betyder 4200+ og er 2,2 GHz ikke i underkanten?
Avatar billede drgonzo Praktikant
26. august 2006 - 20:48 #9
4200+ er AMD´s måde at betegne deres cpu´er da det skulloe svare til en 4.2 ghz i ydelse.. 2.2 er bestemt ikke i underkanten, mhz er ikke hvad det har været, det er ikke længere jo højere jo bedre, da man har fundet mange andre og bedre måder at hive ydelse ud af en cpu.. Den absolut bedste cpu på markedet lige nu er en Core2Extreme 2.8ghz, så det skal du ikke være nervøs over :)
Avatar billede apa Nybegynder
26. august 2006 - 22:39 #10
Ok. Denne her ser heller ikke helt dårlig ud:
http://fcomputer.dk/index.php?show=menu&submenu=1484&menuid=408&sublink=&mshow=&linkid=1484&specialsys=1517

Intels Core 2 Duo processorer skulle være ret gode har jeg hørt. Kigger lidt videre...
Avatar billede apa Nybegynder
27. august 2006 - 13:05 #11
Interessant læsning: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2802&p=1

Jeg hælder i Core 2 Duo retningen...
Avatar billede drgonzo Praktikant
27. august 2006 - 13:11 #12
ja self, det er jo den vildeste cpu på markedet, men så bliver prisen også en anden
Avatar billede drgonzo Praktikant
27. august 2006 - 13:13 #13
Core2Duo 2.4ghz er den jeg selv ville vælge hvis ikke jeg var en fattig SU bums ;)
Avatar billede apa Nybegynder
27. august 2006 - 13:24 #14
Det er rigtigt. Men med denne sammensætning fra fcomputer.dk holder jeg mig inde for budgettet:

Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz 2MB S-775
Asrock 775Dual-880 VSTA S-775
1GB DDR2 Ram PC4200 Kingston
512MB ASUS X1600Pro PCI-E
200GB Maxtor 7200rpm 8MB
Codegen 6211 CA 350W Sort/Sølv
Titan Køler
18x Samsung DVD/RW DL Sort
Beløb ialt inkl. moms: DKK 5.277
Avatar billede drgonzo Praktikant
27. august 2006 - 13:40 #15
ja, det ser finno ud, måske en større cpu ville pynte :)
Avatar billede apa Nybegynder
27. august 2006 - 13:48 #16
Ja det tænkte jeg også på :-), men E6400 koster en tudse oveni og ifølge artiklen ovenfor er forskellen ikke kæmpe stor. Man kunne jo altid opgradere den om et halvt år hvis den ikke lever op til kravene. Jeg summer lige lidt over det...
Avatar billede drgonzo Praktikant
27. august 2006 - 14:17 #17
foretrækker selv e6600 modellen
Avatar billede apa Nybegynder
27. august 2006 - 14:50 #18
Ups, det var da også den jeg havde kigget på:
Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz 2MB S-775: 1.575,00
Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz 4MB S-775: 2.556,00

...men er det den ekstra tudse værd..?? Jeg spiller kun en gang imellen men bruger til gengæld tunge programmer som f.eks. Photoshop flittigt...
Avatar billede drgonzo Praktikant
27. august 2006 - 14:54 #19
jeg synes klart den er det værd, specielt til tunge progz, encoding, multitasking osv
Avatar billede drgonzo Praktikant
27. august 2006 - 14:59 #20
Et godt forslag til en supervoldelig pc med GForce 7950GX2, Core2Duo cpu, super ram, masser af hdd plads og et PhysX kort

cpu http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=216462

mb http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=214607

ram http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=206422

gfx http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=217350

hdd http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=202234

PSU http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=195631

Kabinet http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=150591

PhysX http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=204020

Samlet pris 14.410kr

PhysX kortet giver virkelig den xtra dimension til dine spil... Der er i dette setup dog intet optisk drev med..

http://www.ageia.com/physx_in_action/footage.html her kan du se ageia physX kortet i aktion :)
Avatar billede drgonzo Praktikant
27. august 2006 - 14:59 #21
Hvis du nu går helt smølf og skal have noget rigtigt voldeligt ;)
Avatar billede apa Nybegynder
28. august 2006 - 10:38 #22
Tak for info. Så vild en PC skal jeg ikke have pt :-) Jeg har besluttet at bestille ovenstående sammensætning (27/08-2006 13:24:31) og spare tudsen på processoren i første omgang. Testene fra http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2802&p=1 viser at man kan komme rimeligt langt ved at everclocke E6300 og jeg kan forestille mig at priserne for de dyrere udgaver falder i løbet af det næste år. Jeg vender tilbage når jeg har modtaget dyret og skriver lidt om hvordan den kører...
Avatar billede drgonzo Praktikant
28. august 2006 - 10:52 #23
lyder godt, afslutter du spm nu, eller venter du til dyret er kommet? Husk at OC kan nemt brænde din cpu mm af og det dækker garantien ikke og den du bestiller er med asrock bundkort, som er et billigt mærke og bestemt ikke til OC og psu er heller ikke for stor, så jeg ville være meget forsigtig med OC hvis jeg var dig
Avatar billede apa Nybegynder
28. august 2006 - 11:02 #24
Du kan bare ligge et svar nu. Tak for hjælpen. Ok, jeg holder igen med OC. Men jeg forventer stadig at den kommer til at dække mit behov uden OC.
Avatar billede drgonzo Praktikant
28. august 2006 - 11:45 #25
ja det er jo en svedig cpu ;)
Avatar billede apa Nybegynder
30. august 2006 - 20:58 #26
Den kører som en drøm. Det er virkelig en fornøjelse :-)
Avatar billede drgonzo Praktikant
30. august 2006 - 20:59 #27
lækkert