Avatar billede soylant Nybegynder
25. august 2006 - 23:05 Der er 7 kommentarer

Hjælp MSDOS CNC maskine

Hej Allesammen...

Håber her er nogen gode DOS kendere herinde.
Jeg har en CNC maskine på mit arbejde som kører et CNC program i dos, jeg har lige brugt 2 dage på at koble denne DOS maskine op mod vores 2003 domæne og det er endelig lykkes for mig, planen er den skal hente filer fra og til serveren, men nu er jeg faldet over et problem jeg ikke kan løse, når DOS programmet er startet op for det tildelt et netværksdrev hvor den skal hente filer, her går den fint ind og ser og lister filerne, men når jeg prøver at hente en fil kommer den og siger FILE NOT FOUND selv om den lige har listet hele mappen med filer, hvis jeg prøver den anden vej og skriver til serveren er der ingen problemer, og hvis jeg skifter fra DOS programmet og går i en ren dos og så her prøver at hente en fil fra serveren er der ingen problemer, så det er kun når jeg er i CNC programmet den kun vil se men ikke hente filer, jeg har dobbelt tjekket redighederne på serveren tusind gange og de er som de skal være, så jeg er lidt tabt her... håber virkelig der er nogen der kan løse denne...
25. august 2006 - 23:26 #1
Bare en tanke:
Dvs. selve CNC programmet ka' ikke finde ud af hente filerne men i "ren" DOS virker det fint ?
Avatar billede bertelbrander Praktikant
26. august 2006 - 01:11 #2
Der er vist ca. 1.000.000 ting der kan gå galt når gamle DOS programmer skal forsøge at hente filer på nyere windows netværk.

Kunne man ikke kopiere filerne over på DOS maskinen og få CNC programmet til at læse dem der?
Avatar billede rynke10 Novice
26. august 2006 - 02:45 #3
Selve CNC styringen har ikke noget med DOS at goere, det er DOS du har problemer med. Jeg tror ikke det er helt nemt at lave netvaerk med DOS og en XP. Jeg har haft mange slagsmaal med gamle CNC styringer med oldgamle PC'ere monteret. Et program som fastlynx har reddet mig mange gange. Du kan overfoere mellem 2 maskiner, uanset styresystem. De CNC maskiner jeg lavede, havde det kendte styresystem OS2 fra IBM, proev lige at faa support paa den slags :-(
Jeg er sikker paa at det er muligt paa en eller anden maade, at koble din DOS maskine paa nettet, men jeg tror bare ikke der er ret mange der har den store erfaring med det.
Avatar billede soylant Nybegynder
26. august 2006 - 10:14 #4
Hej

selve dos og netværket kører perfekt der kan jeg sagtens kører filer frem og tilbage, det er i CNC programmet det går galt, CNC programmet er et dos program, og når jeg står i CNC programmet og holder begge SHIFT taster nede springer den hen i et dos billed og her kan jeg kører filer frem og tilbage, begge SHIFT taster igen og jeg kommer tilbage til CNC dosen igen og her kan den skrive til netværk og se filer på netvæk men ikke hente
Avatar billede rynke10 Novice
26. august 2006 - 10:29 #5
Saa ligger filerne altsaa paa din DOS computer, hvis du kan flytte dem over nettet. Saa burde der vel ikke vaere problemer. Jeg kunne forestille mig, at et gammelt program, maaske ikke kan se filer paa et netvaerks drev, det havde man sikkert slet ikke forudset ;-)
Men du kan jo flytte dem, saa behoever du vel ikke lede efter dem paa netvaerket, men bare hente dem fra din harddisk?
Programmet laver vel ikke andet end at overfoere programmerne til styringen.
06. september 2006 - 12:41 #6
Hvad endte denne tråd med ?
Avatar billede soylant Nybegynder
06. september 2006 - 13:21 #7
Det ved jeg ikke endnu... jeg har skrevet til producenten af maskinen, og de fortalte at de har haft ligende problem engang og de ville vende tilbage... men har ikke hørt noget endnu...