Avatar billede kimlarsen Praktikant
25. august 2006 - 21:32 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Virksomhedsblog ? Hvad skal der til ?

Hej

Jeg arbejder i en virksomhed, med 100+ medarbejdere, som er delt op i flere faggrupper og afdelinger. Fælleds er at vi alle hver især har egen internet afgang, både på jobbet og hjemme.

Jeg kunne godt tænke mig at lave et system, hvor hver enkelt kunne ligge ideer og tanker ind i en personlig profil, men som alle have mulighed for at læse og kommentere !

Altså hvis man forstiller sig en stor opslagstavle, hvor der hænger 100 blokke. På forsiden af hver blok, står "overskrifterne" og en henvisning til siden i blokken, hvor man kan læse mere. På de sider, kan man så skrive sine kommentare, som efterfølgende læsere så også kan læse.

Rent designmæssigt ville det være smart om man kunne lave det som en opslagstavle, men det er vel kun et spørgsmål om design.

Er ovennævnte ikke en beskrivelse af en flerbruger blog og kan sådan en eventuelt hentes som freeware.

Hvad er kravene til webhotellet ?

Tak
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. august 2006 - 23:29 #1
Først skal i vælge noget blog software, der er flere muligheder. I kunne f.eks. kikke på det meget brugte Wordpress som kræver PHP version 4.2 eller nyere og MySQL version 3.23.23 eller nyere.

Der er masser af alternativer, brug google og find noget der lever op til jeres ønsker
Avatar billede jacla Nybegynder
25. august 2006 - 23:44 #2
Avatar billede bufferzone Praktikant
26. august 2006 - 00:49 #3
udemærket artikel jacla og advarslen burde være bredere end bare blogs. Hvis man ikke ønsker at se sine udtalelser offentliggjordt eller brugt i andre sammenhængenhænge end de oprindeligt tiltænkte, så skal man lade være med at skrive dem på nettet. Er noget en gang skrevet, så vil det ofte kunne findes igen år efter
Avatar billede jacla Nybegynder
26. august 2006 - 01:21 #4
Nemlig. Det var også ment som en reminder om at passe på, og mere var der ikke i det.

vh

Jan
Avatar billede strych9 Praktikant
26. august 2006 - 08:43 #5
Aah ja, man skal passe på med blogs.
Du skal først og fremmest tænke lidt over virksomhedskulturen.
Visse virksomheder (faktisk rigtigt mange - omend det er værre i USA og UK end i Danmark) lider af hvad man kan kalde Kumbaya syndromet. Det vil sige at på disse steder er der en dybt rodfæstet vi-skal-være-flinke-mod-hinanden kultur som helst undgår direkte konfrontation angående problemer. Med hensyn til enhver beslutning som tages af ledelse og team managers i disse organisationer, ligegyldigt hvor dum den er, forventes de ansatte at omfavne den, og sætte sig hånd i hånd og synge kumbaya.

I sådan en organisation kan en blog hurtigt udvikle sig til professionelt selvmord.

På den anden side kan den også sætte skub i en bedre virksomhedskultur. Det er bare meget vigtigt at når du tænker på at opsætte noget som kan pille ved virksomhedskulturen, at du har ledelsens godkendelse af det, OG at ledelsen er fuldstændig klar over ovenstående konsekvenser. =)
Avatar billede moskjaer Nybegynder
28. august 2006 - 09:07 #6
Rent software-mæssigt vil jeg klart anbefale Wordpress, da den giver rig mulighed for at tilpasse opbygning og udseende vha. plugins og templates.
Avatar billede mr-baluba Nybegynder
03. september 2006 - 09:26 #7
Der er en multi-user version af Wordpress, der kaldes The Lyceum Project. Det er beta, men det kører ok. Har leget lidt med den. Det dur med næsten alle wordpress themes og de fleste plugins.

http://lyceum.ibiblio.org/
Avatar billede -42- Nybegynder
12. oktober 2006 - 20:46 #8
Henvend dig til www.konstellation.dk eller www.nxtbrand.dk