Avatar billede jaze Nybegynder
25. august 2006 - 09:13 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Smide records ind fra Outlook i Access

Jeg har lavet et arkiverings system af e-mails i Outlook og nuvil jeg gerne have muligheden for at registrerer arkiverede mails i Access således brugeren kan søge efter mail i db.

Men hvordan kontakter jeg Access fra Outlook??
Avatar billede -anders- Juniormester
25. august 2006 - 09:56 #1
hej jaze

Man kan i Access vælge at sammenkæde eller importere mails fra outlook, man sal i filer/Hent eksterne data i access, her kan man så vælge Outlook på rullelisten.

Desværre ved jeg ikke lige hvordan man kontakter Access fra outlook, men der som det første være sat en reff. i VBA.

Vælger du dette vises en objektliste fra din outlook, du kan så vælge at smmenkæde, eller importere feks. ene eller flere postmapper.
Avatar billede jaze Nybegynder
25. august 2006 - 10:05 #2
det er ikke lige sådan jeg tænker på :P

Jeg tænker på at når jeg trykker arkiver i Outlook, så skal der poppe en vidue/form op som er ODBC kædet med Access et eller andet i den dur.
Avatar billede -anders- Juniormester
25. august 2006 - 10:21 #3
Okay, tænkte det nok :o), måske der kommer andre forbi med gode forslag
Avatar billede terry Ekspert
25. august 2006 - 10:53 #4
Do you want to insert some records into an Access database? If so then you should be able to use either DAO or ADO to make a connection to your Access dB. I've never tried it from Outlook myslef, but I dont see why it should be a problem
Avatar billede fynbohans Nybegynder
27. august 2006 - 21:32 #5
I Oulook under Indstillinger er der et punkt, der hedder Jounalindstillinger, som du måske kan bruge. Bruger ikke selv Outlook.
Avatar billede jaze Nybegynder
28. august 2006 - 09:54 #6
fynbo>> jeg kan desværre ikke bruge noget standard Journal... Jeg sidder og udvikler på et system til arkivering. af bla. e-mails alle typer dokumenter m.m.

Terry, yeah that sound like some of the things i intend to, if thinking of using ADO. But need to call a form inside Outlook, that shows my Access Form??
So that i can assosiate the mail /customer/record with one click. (Have it working with 2 clicks)
Avatar billede diggerx Nybegynder
28. august 2006 - 10:16 #7
Hvis det er vba du programmerer i, skal du have acces med i dit libery. Det er et stykke tid siden jeg har lavet noget i vba, men så vidt jeg husker er det "microsoft active x data objects 2.8 Libery" og "microsoft active x data objects recordset 2.8 Libery"
Avatar billede jaze Nybegynder
28. august 2006 - 10:34 #8
diggerx>> Den er sat på som ref.. i Tools.

Men jeg mangler en lille code snippet der viser

sub private btn_click()
open form bla bla (her åbnes access form, med link til denne mail/fil evt som variable til openargs eller lign)
end sub
Avatar billede jaze Nybegynder
28. august 2006 - 11:55 #9
jeg tror sgu jeg løste lidt selv ser lige her
On Error Resume Next
Dim appAccess As Object
'Grab the database if open
Set appAccess = GetObject("O:\info\db.mdb", "Access.Application")
If Err.Number <> 0 Then
  'The database was not open so open it
  Set appAccess = CreateObject("Access.Application")
  Err.Clear
End If
'This is the macro in your database that should open the form
appAccess.DoCmd.openform ("frmDomain"), , , , , , "test"
'Make Access visible
If Err.Number <> 0 Then
  MsgBox "There was an error"
  Set appAccess = Nothing
Else
  appAccess.Visible = True
  SetFocusAPI appAccess.Application.hWndAccessApp

End If

Nu skal jeg "bare" have en retur værdi til Outlook så kører det sgu
Avatar billede jaze Nybegynder
28. august 2006 - 14:48 #10
Ingen der kan hjælpe med en retur værdi fra Access til Outlook

Hvis jeg vælger name i min form og vil bruge dette i Outlook  f.eks
Avatar billede terry Ekspert
28. august 2006 - 15:09 #11
While you are automating access why not put a value in a table and then read the value from the table from Outlookk using DAO/ADO
Avatar billede jaze Nybegynder
28. august 2006 - 15:11 #12
that could surely be an answer Terry, i'll just give it a try and get right back.
Avatar billede jaze Nybegynder
29. august 2006 - 21:54 #13
Hey Terry once again u saved me from alot of work. So simple yet so effective ;)

Thnx m8
Avatar billede terry Ekspert
30. august 2006 - 15:49 #14
thanks :o)