Avatar billede nicocarlos Nybegynder
23. august 2006 - 23:14 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Hjælp tror mit bundkort er helt væk - hvad kan jeg gøre?

Hejsa.

De sidste 2-4 uger har jeg haft problemer med at tænde min computer, mine leds på computeren indikere at den arbejder på fuld tryk med cdrom drev og alt andet MEN den kommer aldrig videre end den ram optælling jeg har prøvet at skifte ram, grafikkort etc?! men det hjalp ikke.

Så nu tror jeg kun det kan være mit bundkort MEN så kommer der et nyt problem da jeg har læst at man ikke kan skifte bundkort uden at formatere sin computer....så mit spørgsmål hvad gør man så for at ikke formatere?

mvh Nicolai
Avatar billede jacla Nybegynder
23. august 2006 - 23:28 #1
Du kan nok rede HDD og sætte den i en anden PC overtage ejerskabet og rede dine data,

Herefter sætte den tilbage og formatere den.

Der er mange gode ting at finde på www.helgec.dk og arlet.dk Se under tip og trick

vh

Jan
Avatar billede james_t_dk Juniormester
24. august 2006 - 05:40 #2
Man kan godt skifte bundkortet ud. Men det er problematisk, med mindre du skaffer et bundkort der er magen til.

Har du skiftet IDE kabler?
Er du sikker på at det ikke er en dårlig harddisk der driller?

Tag lige alt unødvendigt (CD-rom drev, ekstra harddiske, ekstra kort) ud af maskinen og se om det hjælper.
Avatar billede peet49 Nybegynder
24. august 2006 - 07:40 #3
Det kan også være din PSU, der ikke giver nok i opstarten.
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2006 - 07:42 #4
Har du prøvet at sætte BIOS til LOAD SETUP DEFAULT
Avatar billede overclockdk Nybegynder
24. august 2006 - 09:48 #5
RTFM ;)

Prøv at teste dine ram med dette program: http://www.memtest86.com/
Får du ikek fejl der er dine ram ok.

Prøv at tjekke om din CPU stadig har en fornuftig gang kølepasta på, og eller om den bliver for varm.

Du kan SAGTENS skifte bundkort du skal enten finde et med samme chipsæt navn, hvis du har sis chipsæt nu køb et nyt bundkort med sis chipsæt osv osv.. hvis du køber et med anderledes chipsæt kan du bare vælge at sætte din windows skive i og vælge (r) for rep. Hvis du har Windows xp...

Elle's kan du som andre siger tjekke om du har en god psu (Strømforsyning) og helst over 300watt hvis det er en nyere maskine.. det kansom overnævnt også have noget at gøre med BIOS. Prøv at undersøge om den booter på din harddisk eller om måske boot rækkefølgen måske er gået en tur?

Eller's skal du være velkommen til at skrive noget mere om din maskine

CPU:
RAM:
BUNDKORT:
PSU:

osv osv osv

Mvh Nikolaj
Avatar billede nicocarlos Nybegynder
24. august 2006 - 11:45 #6
okay super fedt at få lidt feedback jeg har rodet med det hele natten så er lige stået op.

Cpu: Intel P4, 2,4
Ram: 2x512 (den ene blok er helt ny og har virket fint)
Bundkort: Soltek 85ERV
PSU: 400 Watt

Jeg kører kun med 1 harddisk og en dvd brænder så jeg kan ikke tro at jeg ikke har nok strøm.

Hvad har jeg prøvet indtil videre?
* Jeg har taget alt udnødvendigt ud - hjælper ikke
* Jeg har skiftet ram, prøvet med nogle andre 256 mb blok - prøvet med 1 512 blok og derefter den anden i alle slots - hjælper ikke
* Jeg har også resettet BIOS (prøvede jeg før den overhovedet ikke kunne komme videre, for 1 uge siden kom den ind i windows efter alt imellem 2-10 forsøg nu gør den slet ikke)

Hvordan kan jeg bruge det ramtest program når jeg ikke engang kan tænde computeren har heller ikke en anden computer hvor jeg kan teste de ram i :(

Jeg kan heller ikke komme ind i BIOS mere, min skærm vil ikke tænde (står bare på no sync)

Det er heller ikke mit grafikkort da jeg har testet med et andet.

Det kan være min harddisk , MEN hvordan finder man ud af det hvis jeg ikke kan tænde computeren O_o

tusind tak for feedback
Avatar billede james_t_dk Juniormester
24. august 2006 - 11:55 #7
Tag harddisken og DVD drevet fra. De er ikke nødvendige for at komme i BIOS.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
24. august 2006 - 11:56 #8
hvis du kan komme i BIOS uden drev, så er det jo der fejlen er (tvivler dog). Du skal tage dem fra ved motherboardet for at udelukke kabler.
Avatar billede nicocarlos Nybegynder
24. august 2006 - 12:11 #9
Okay prøver at tage harddisken fra nu, dvd en har jeg prøvet i nat, det hjalp ikke.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
24. august 2006 - 12:18 #10
Helt fra, nede på motherboardet.
Avatar billede nicocarlos Nybegynder
24. august 2006 - 12:18 #11
Den kommer stadig ikke ind i BIOS uden harddisken sat til.

Så det er højst sandsynligt ikke:
Ram
Harddisk
Graffikkort
Cdrom/dvd
etc

Så vidt jeg kan se kan det kun være:
PSU

Motherboard

CPU
Avatar billede nicocarlos Nybegynder
24. august 2006 - 12:21 #12
Men hvordan kan jeg finde ud af om det er PSU, jeg har jo ikke en anden køler liggende O_o

Jeg har et andet motherboard liggende, som jeg evt kunne prøve at sætte til. Så kunne man vel se om det var PSU eller CPU?
Avatar billede nicocarlos Nybegynder
24. august 2006 - 12:26 #13
"jeg har jo ikke en anden køler liggende" jeg mener self en psu liggende
Avatar billede james_t_dk Juniormester
24. august 2006 - 12:37 #14
Ja så får du da PSU testet. Ellers kan man låne en PSU af en bekendt...
Avatar billede nicocarlos Nybegynder
24. august 2006 - 13:40 #15
det bundkort kunne den heller ikke tænde med O_o - så er der cpu og psu tilbage går jeg ud fra?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
24. august 2006 - 13:46 #16
Ja det ser det ud til.

Ring i din lokale PC butik og hør om de har en strømforsyning du kan låne til test.

Hvis det er lyn og PSU, så vil du helt sikkert kunne lugte det!

Er der ikke lys i den lille diode på motherboardet?
Avatar billede nicocarlos Nybegynder
24. august 2006 - 13:50 #17
hmm ja jeg må prøve at få fat i en strømforsyning..jo der er lys i den lille diode på motherboardet, hvorfor det?
Avatar billede nicocarlos Nybegynder
25. august 2006 - 16:31 #18
Jeg har nu testet med en strømforsyning og det hjalp ikke :(
Avatar billede nicocarlos Nybegynder
06. september 2006 - 23:42 #19
James læg et svar som tak for hjælp, fik det aldrig til at virke og har også testet min cpu nu hehe
Avatar billede james_t_dk Juniormester
07. september 2006 - 05:58 #20
Så du er ved at være sikker på at det er dit motherboard?
Avatar billede peet49 Nybegynder
07. september 2006 - 07:56 #21
Du har vel prøvet, at resette bios på bundkortet?
Avatar billede nicocarlos Nybegynder
07. september 2006 - 13:31 #22
Jeg resettede bios dengang jeg kunne tænde den hver 5-10 gang, men jeg ved ikke hvordan man resetter bios på bundkortet :(

Ja jeg er 99% sikker på det er mit bundkort da min cpu virker fint i en anden computer
Avatar billede nicocarlos Nybegynder
07. september 2006 - 13:32 #23
er ved at købe ny computer, men udskyder det self, hvis jeg kan få den til at virke..
Avatar billede james_t_dk Juniormester
07. september 2006 - 13:47 #24
Du siger at den virkede lidt da du resatte bios, men at du desuden ikke ved hvordan du resetter BIOS, hvordan hænger det sammen.

<citat>
Jeg resettede bios dengang jeg kunne tænde den hver 5-10 gang, men jeg ved ikke hvordan man resetter bios på bundkortet
</citat>

Reset af BIOS er beskrevet i motherboard manualen.
Avatar billede nicocarlos Nybegynder
07. september 2006 - 14:05 #25
"på bundkortet" - er PÅ bundkortet går jeg udfra. Dengang jeg resettetde var i bios fra bios, ved ikke hvordan jeg ellers skal forklare det
Avatar billede nicocarlos Nybegynder
07. september 2006 - 14:05 #26
der kunne jeg tænde computeren og resette, det kan jeg ikke nu,
Avatar billede nicocarlos Nybegynder
07. september 2006 - 14:12 #27
ja den virkede lidt = den kunne tænde hver 5-10 gang :D = der kunne jeg resette bios når jeg kunne tænde.