Avatar billede martinlorentzen Nybegynder
23. august 2006 - 15:45 Der er 46 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til html formular

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan man laver en formular i frontpage/html som gør at nogle personer kan gå ind på min hjemmeside og tipse på nogle udvalgte kampe jeg selv vælger fra et onlinespil.
Kan man overhovedet gøre det i html? Nogle sider hvor det står beskrevet? eller er der nogen som kan forklare mig det?
Avatar billede michaeltryl Seniormester
23. august 2006 - 15:49 #1
det kommer an på hvad du vil med de data de skriver ind.
skal du modtage en mail eller skal de sættes ind i en databse
Avatar billede martinlorentzen Nybegynder
24. august 2006 - 14:01 #2
Faktisk ligemeget, en mail er fin.
Jeg skal have det sat op på den måde, så der er flere valgmuligheder under hvert tip.
f.eks.
Første målscorer:
Jens Jensen - 3,50
Peter Petersen - 3,50
Ole Olesen - 4,00

Oddset skal altså stå efter hvert navn.
Foran navnene skal der være et afkrydningsfelt. Kun en valgmulighed.

Håber du forstår hvad jeg mener.
Avatar billede michaeltryl Seniormester
24. august 2006 - 15:15 #3
jeg prøver lige at sætte noget op i løbet af idag så kan du kigge på det.
jeg skriver her når jeg har en mulighed
Avatar billede michaeltryl Seniormester
24. august 2006 - 15:55 #4
kan du køre php på din hjemmeside.
du kan se et eksempel på siden her.
den kan ikke sendes endnu, men hvis du kan køre php skal jeg nok sætte det op så det kan sendes, sådan du bare skal rette email adresse til samt navn og odds
Avatar billede michaeltryl Seniormester
24. august 2006 - 15:55 #5
Avatar billede martinlorentzen Nybegynder
24. august 2006 - 20:18 #6
Det ser godt ud, præcis sådan noget jeg tænkte på.
Jeg ved ikke så meget om php, er det bare en kode jeg skal kopiere og så gemme som php istedet for htm?

Kan man sætte det der felt: hvor meget vil du satse? under hver firkant.

Ellers meget fint, genialt arbejde.:)
Avatar billede nyside Nybegynder
24. august 2006 - 20:23 #7
michaeltryl er god til at hjælpe
men martin pas på ikke at komme i konfligt med tipsloven
kun ment som venlig henstilling !!
Avatar billede michaeltryl Seniormester
24. august 2006 - 20:38 #8
ja man kan godt lave et felt under hver med hvor meget man vil satse.
ja php er en fil som hedder php istedet for htm, derud over er der noget kode som søger for at tingene fra formularen sendes til din mail.
for at bruge php kræver det at dit webhotel understøtter dette, hvor bliver din side hosted.

jeg går ud fra at det er fiktive penge der satses ellers tvivler jeg på det er lovligt
Avatar billede michaeltryl Seniormester
24. august 2006 - 22:22 #9
Nu kan formularen sendes (den bliver dog ikke sendt til nogen mail endnu)
prøv at trykke send efter du har udfyldt formularen, der skal være noget indhold i navn og email feltet.
siden du bliver sendt til bagedter er en side som styres af et php script.
siden er stadig her.
http://www.magiske-michael.dk/prove/fodbold.htm
Avatar billede martinlorentzen Nybegynder
25. august 2006 - 07:34 #10
Det ser godt ud. Meget flot.

Det er selvfølgelig med fiktive penge, hvor der tipses på kampe fra et onlinespil.
Avatar billede michaeltryl Seniormester
25. august 2006 - 08:19 #11
helt fint, men kan du køre php på dit webhotel? Ellers skal det laves på en anden måde
Avatar billede martinlorentzen Nybegynder
25. august 2006 - 11:00 #12
Det kan man godt.
Avatar billede michaeltryl Seniormester
25. august 2006 - 11:34 #13
okay så sætter jeg det lige op sådan det er nemmere at skifte navne og odds ud.
er der altid kun 3 navne i hver og er der andet end først og anden målscore som skal på?
Avatar billede michaeltryl Seniormester
25. august 2006 - 12:30 #14
Så skulle det køre du kan hente koderne her
http://www.magiske-michael.dk/prove/fodbold.txt

har du spørgsmål skriver du bare her igen
Avatar billede martinlorentzen Nybegynder
25. august 2006 - 14:30 #15
Der skal bruges flere navne under første målscore, ca. 23 forskellige muligheder.
Er det noget jeg bare skal ændre ved at skrive flere muligheder.

Takker igen.
Avatar billede martinlorentzen Nybegynder
25. august 2006 - 14:41 #16
anden målscore behøves ikke være med.
Hvis der istedet kunne komme 1X2 på:
altså:
AB-Køge
1. 1,50
X. 3,85
2. 5,50

Kan det lade sig gøre? håber ikke jeg er for besværlig.
Avatar billede martinlorentzen Nybegynder
25. august 2006 - 14:44 #17
Skal siden sådan ud: http://international.1go.dk/oddset.php
synes ikke det ser rigtigt ud, hvad har jeg mon gjort forkert?
Avatar billede michaeltryl Seniormester
25. august 2006 - 17:08 #18
jeg starter bagfra.
nej siden skal ikke se sådan ud, du skal sætte det ind i kode delen af din side.
bruger du frontpage, skal du i bunden af den side du vil sætte det ind i klikke på "programkode" og her skal det sættes ind i stedet

Det kan sagtens lade sig gøre at sætte 1, X, 2 på istedet.

med hensyn til at sætte ca 23 muligheder på kan jeg godt gøre sådan at der bliver plads til dette da det er lidt omstændigt at forklare, men vil godt prøve hvis du vil
Avatar billede michaeltryl Seniormester
25. august 2006 - 18:30 #19
http://www.magiske-michael.dk/prove/tips.zip

åben denne side og download denne mappe og læs readme filen,
hvis du har spørgsmål er du velkommen til at spørge igen.
hvis du ønsker kan jeg godt skrive en instruktion til dig på hvordan du tilføjer/sletter muligheder på listen over spillere
Avatar billede michaeltryl Seniormester
25. august 2006 - 18:31 #20
ups glemte at skrive at du skal udpakke mappen når den er downloadet inden du kan arbejde med filerne
Avatar billede martinlorentzen Nybegynder
25. august 2006 - 18:33 #21
På frontpage siden har jeg gået ind under html i bunden og sat det ind.
Det er den engelske version af frontpage jeg har, så vil mene det er html på engelsk som er oversat fra programkode.

23 muligheder kunne være dejligt, hvis du vil.
Avatar billede martinlorentzen Nybegynder
25. august 2006 - 18:44 #22
I readme omtaler du en side som hedder info, hvad er det for en?
Avatar billede martinlorentzen Nybegynder
25. august 2006 - 18:44 #23
ikke noget alligevel, bare mig der vrøvler.
Avatar billede martinlorentzen Nybegynder
25. august 2006 - 18:54 #24
Nu har jeg rettet til. Du skriver i readme at jeg nu skal lægge dem ind på min side, bemærk at de skal ligge i samme mappe.

Hvordan gør jeg? skal jeg kopiere først tips.php, så tipset.php, info.php koderne ind på min side eller hvordan?
Avatar billede michaeltryl Seniormester
25. august 2006 - 18:56 #25
du kan godt lægge alle tre op på samme tid, men de skal ligge i samme mappe på dit hotel f.eks i en mappe som hedder tips
Avatar billede nyside Nybegynder
25. august 2006 - 19:00 #26
Hej Igen michaeltryl
Jeg har et spørgsmål til denne kode PHP
er det sådan at dem der skanner hjemmesider for mailadresser
kan de også scanne php ligesom de kan scanne html sider
Avatar billede michaeltryl Seniormester
25. august 2006 - 19:03 #27
hej nyside det ved jeg faktisk ikke, men php er jo et skjult sprog og jeg tror at dem som scanner siderne læser html koden, og så kan de ikke se mailadressen, men jeg er ikke sikker
Avatar billede nyside Nybegynder
25. august 2006 - 19:09 #28
Tak, og undskyld til martin at jeg bruger din tråd
(jeg har nemlig måttet lægge script's ind på alle mine hjemmesider
da vi har fået en hulens masse spam, det jeg mangler er på formular)
og det kunne jo også være af interesse for martin
Avatar billede martinlorentzen Nybegynder
25. august 2006 - 19:14 #29
Det er ok nyside.

Det begynder at ligne noget nu: http://international.1go.dk/odds/oddset.php

Ser lige om det virker, hvis jeg satser.
Avatar billede martinlorentzen Nybegynder
25. august 2006 - 19:21 #30
Jeg synes ikke der kommer en mail til mig, når jeg satser. Kan det godt tage lang tid før den kommer?

Hvis jeg nu vælger senere at lave flere muligheder at spille på ud over første målscorer og 1X2, hvad gør jeg så?
Avatar billede michaeltryl Seniormester
25. august 2006 - 19:25 #31
jeg tror måske du har gjort noget forkert.
de filer i den mappe du downloaded skal blive ved med at se ud som de gør bortset fra de rettelser du laver
Avatar billede michaeltryl Seniormester
25. august 2006 - 19:27 #32
De eneste rettelser du skal lave er at rette det som der står i readme, du må ikke kopiere ting fra den ene fil til den anden, hvilket det ser u til du har gjort
Avatar billede martinlorentzen Nybegynder
25. august 2006 - 20:07 #33
Jeg har da gjort som der stod i readme. jeg lagde så de 3 filer som jeg havde rettet over på min side. oddset.php.
Var det forkert?
hvordan skal jeg så gøre?
Avatar billede michaeltryl Seniormester
25. august 2006 - 20:13 #34
gør som der står i readme filen og derefter uploader du alle tre filer som de er til dit webhotel så der på dit webhotel kommer en mappe der hedder f.eks tips.
du må ikke ligger siderne over i en ny side
Avatar billede martinlorentzen Nybegynder
26. august 2006 - 19:29 #35
Okay, det har jeg så gjort....tror jeg.
http://international.1go.dk/odds/

Er det rigtigt?

tips.php, ser da rigtig nok ud, eller hvad?
Avatar billede michaeltryl Seniormester
26. august 2006 - 20:00 #36
jeps lige præcis får du mail hvis du prøver at tipse?
hvis du vil kan du godt kalde tips.php noget andet bare det er php istedet for htm.
de to andre filer skal helst blive ved med at hedde det samme ellers skal der rettes forskellige steder i filerne.
filerne skal også stadig være i samme mappe.
jeg har lige prøvet at tipse, men måske går der lidt tid inden mailen kommer
Avatar billede michaeltryl Seniormester
26. august 2006 - 21:14 #37
jeg har ikke modtaget en mail på det jeg sendte, prøv at høre der hvor din side bliver hosted om mail funtionen i php er slået til.
nogen steder er den slået fra har jeg hørt
Avatar billede martinlorentzen Nybegynder
27. august 2006 - 08:37 #38
Okay ser på det.
Avatar billede martinlorentzen Nybegynder
27. august 2006 - 08:40 #39
Det skulle være aktiveret. Under FAQ står der nemlig: PHP er automatisk aktiveret og kan benyttes med det samme på din hjemmeside.
Avatar billede michaeltryl Seniormester
27. august 2006 - 09:14 #40
ja php er aktiveret ellers vill man ikke kunne se formularen, men det er selve den mail funktion som er i php nogen webhoteller slår fra, det er den som sørger for at mailen bliver sendt
Avatar billede martinlorentzen Nybegynder
27. august 2006 - 15:07 #41
Har spurgt nu, håber snart der kommer et svar fra dem.
Avatar billede martinlorentzen Nybegynder
28. august 2006 - 14:56 #42
Det er ikke implementeret i gratissiderne. Kender du nogen gratis hosts, hvor mailfunktionen er med?
Avatar billede michaeltryl Seniormester
28. august 2006 - 15:46 #43
nej desværre og jeg har hørt at de gratis web host tit slå mail funktionen fra.
Prøv at høre der hvor du har nu om de har et mailform script du kan bruge istedet
Avatar billede michaeltryl Seniormester
29. august 2006 - 14:00 #44
har du fundet ud af noget?
Avatar billede martinlorentzen Nybegynder
29. august 2006 - 14:56 #45
Nej, synes ikke jeg kan finde nogen steder hvor der er mailfunktion includeret på gratis hosts.

Prøver lige at spørge om mailform script? vender tilbage når jeg får svaret.
Avatar billede martinlorentzen Nybegynder
01. september 2006 - 14:49 #46
Kan du ikke skrive et indlæg, som et svar så jeg kan give dig pointene?
Jeg har jo fået den hjælpe jeg ledte efter.

Takker mange gange, så nu skal jeg bare lige finde et sted hvor der er en mailfunktion inkl. på en gratis host.
Avatar billede michaeltryl Seniormester
03. september 2006 - 20:16 #47
svar