Avatar billede acixx Nybegynder
23. august 2006 - 09:05 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

CPU fan larmer og kører for hurtigt

Hej
Jeg har installeret et nyt GA-K8VM800M motherboard. Problemet er at  min CPU fan larmer helt vildt. Jeg har været inde i BIOS'en men kan ikke ændre noget der. Derudover har jeg installeret Easytune 5, men har heller ikke haft held med at ændre hastigheden der. Eller dvs jeg kan ikke helt finde ud af hvordan man gør. Jeg håber meget at der er nogen som kan hjælpe mig hurtigst muligt, da jeg er ved at blive pænt træt af den larm.
Avatar billede bettertimes Nybegynder
23. august 2006 - 09:21 #1
Hvis modellen er en "larmende" model er der ikke noget du kan gøre. Dog er der mulighed for at nedjustere omdrejningerne med bl.a CPUfan
Avatar billede bettertimes Nybegynder
23. august 2006 - 09:24 #2
Mener selvfølgelig SpeedFan http://www.almico.com/speedfan.php
Avatar billede can Nybegynder
23. august 2006 - 09:25 #3
Hej. Hvad er det for en køler der sidder på din CPU? Hvis du har købt en BOX processor (altså en CPU hvor køleren følger med i kassen), så kan du godt risikrere, at den larmer. Nye CPU kølere er forholdsvis billige, og jeg ville klar overveje at skifte den hvis du ikke kan "leve" med larmen. MVH Claus
23. august 2006 - 09:27 #4
Støvsugning af FAN området/ripperne !!!
Avatar billede bettertimes Nybegynder
23. august 2006 - 09:29 #5
Der er jo også mulighed for vingerne ruller skævt, og derfor støder på rammen.

Prøv speedfan, tjek for forvendig rensning. Virker dette ikke ville jeg ty til udskiftning af køler
Avatar billede acixx Nybegynder
23. august 2006 - 09:33 #6
CPU køleren fulgte med til et andet motherboard men de er næsten identiske...
Avatar billede bettertimes Nybegynder
23. august 2006 - 09:34 #7
Forslag til ny

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=109823 ( tjek om dne kan være på dit bundkort og ikke støder på nogen steder)

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=155297
Avatar billede acixx Nybegynder
23. august 2006 - 09:36 #8
skal man være logget ind for at downloade prog fra siden?
Avatar billede acixx Nybegynder
23. august 2006 - 09:37 #9
jeg har åbnet comp og den støder ikke på nogle steder
Avatar billede acixx Nybegynder
23. august 2006 - 09:40 #10
har lige set i BIOS'en at den kører omkring 5600 omdrejninger el hva det nu er...Er det normalt?
Avatar billede can Nybegynder
23. august 2006 - 09:44 #11
5600 omdrejninger lyder umiddelbart af meget? Er du sikker på det ikke er fan til northbridge? /Claus
Avatar billede bettertimes Nybegynder
23. august 2006 - 09:45 #12
Det lyder af meget. Min er droslet ned til omkring 2000

SpeedFan http://www.majorgeeks.com/download337.html

Overvej en bedre blæser
Avatar billede acixx Nybegynder
23. august 2006 - 09:47 #13
Ok har installeret prog nu, hvor meget må jeg sætte den ned på? Vil hels undgå at CPU'en brænder sammen
Avatar billede bettertimes Nybegynder
23. august 2006 - 09:51 #14
Bios advare dig ved genstart :D

Sæt den til 2.000 og prøv en genstart.
Er du sikker på det ikke er din grafikkort blæser som larmer?
Avatar billede acixx Nybegynder
23. august 2006 - 09:58 #15
Ja jeg ved det er CPU køleren, har prøvet at trykke den lidt ind. Jeg forstår bare ikke helt hvordan jeg ændre speeden? Er det de der procent ting?
Avatar billede bettertimes Nybegynder
23. august 2006 - 09:59 #16
Avatar billede acixx Nybegynder
23. august 2006 - 10:05 #17
syntes bare ikke rigtig at jeg kan hører nogen forskel når jeg ændre i speeden...skal jeg genstarte den før der sker noget?
Avatar billede acixx Nybegynder
23. august 2006 - 10:16 #18
prøvede at sætte min 25% og 50% maks i speed01. Er det rigtigt forstået eller er der andre ting der skal slås fra eller til?
Avatar billede bettertimes Nybegynder
23. august 2006 - 10:58 #19
Det er fordi du har en dårlig cpu blæser
Avatar billede acixx Nybegynder
23. august 2006 - 14:38 #20
det er bare mærkeligt når den ikke larmede så meget på det andet motherboard den sad på...?
Avatar billede gratis Nybegynder
23. august 2006 - 18:31 #21
er det ikke muligt at sætte hastigheden i bios ?
Avatar billede gratis Nybegynder
23. august 2006 - 18:34 #22
Avatar billede acixx Nybegynder
28. august 2006 - 16:21 #23
well anyways bettertimes du gav de bedste råd...så søg lige om pointene så får du dem....
Avatar billede acixx Nybegynder
14. september 2006 - 12:18 #24
.....