Avatar billede mick Nybegynder
23. august 2006 - 08:19 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvordan starte basic-config

Jeg har installert Debian 3.1 men ønsker nu at få installert et desktop miljø også.

Når jeg har logget inn som root-bruger trode jeg det skulle være muligt at bruge kommandoen "basic-config" for at starte installationssystemet, men det virker ikke. Er der nogen anden måde jeg kan starte denne konfigurationen på eller en anden måde at installere en desktop?
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
23. august 2006 - 08:34 #1
apt-get install kde  ??
Avatar billede mick Nybegynder
23. august 2006 - 09:25 #2
OK, det har jeg nu gjort. Når jeg rebooter maskinen kommer jeg tilbakre til prompten som spørger efter username og passord. Hvordan starter jeg kde?
Avatar billede mick Nybegynder
23. august 2006 - 09:30 #3
startkde var svaret.

Kom med et svar så får du poengene.
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
23. august 2006 - 09:48 #4
apt-get er det man primært bør bruge til software installation på debian maskiner.

personlig foretrækker jeg debian til serverbrug, og ubuntu/kubuntu til desktop brug (som også er baseret på debian og apt systemet)
Avatar billede mick Nybegynder
23. august 2006 - 09:57 #5
Dette er mit første forsøg med Linux, så jeg prøver mig lidt frem.

Jeg havde tænkt at bruge PCen som en enkel server. Naiv som jeg er forestiller jeg mig at jeg ville få et grafisk grænsesnit ved at installere kde, som jeg så siden kunne bruge til at installere og administrere MySQL, Apache etc. Men her tager jeg måske fejl?
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
23. august 2006 - 10:23 #6
jeg kan ikke huske om der er grafiske værktøjer til Apache, men jeg ved at du kan bruge webmin til at konfigurere både apache og mange andre ting på serveren.
jeg plejer at benytte phpmyadmin til at administrere mysql med. både webmin og phpmyadmin virker nemlig også når man ikke har fysisk adgang til serveren
Avatar billede mick Nybegynder
23. august 2006 - 10:31 #7
Mange tak for god hjelp.
Avatar billede player114 Nybegynder
25. oktober 2006 - 16:28 #8
nej du har ret kde er en grafisk grænseflade som windows. er ikke sikker på hvordan du starter den men du kan prøve hvis x er installeret så log ind som root og bare skriv kde.