Avatar billede csperling Nybegynder
22. august 2006 - 16:14 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

IP/netværk problemer med switch og router

Hej

Jeg har en laptop og en desktop computer i mit hjemme netværk. De forbinder til en switch som går videre til Telias kabel modem.

Det har virket fint i over et halvt år men nu her efter jeg er kommet hjem fra en længere udlandsrejse kan min bærbare ikke længere komme på netværket eller på internettet. Den får ingen IP fra switchen, hvilket den gjorde tidligere. Desktoppen har ingen problemer med det over hovedet.

Ingen ændringer har været lavet på min bærbare mens jeg har været væk udover at den har stået i et netværk med en router. Denne router har jeg med hjem.

Jeg har prøvet:
-At tage desktoppen fra switchen og køre det sådan, samme problem.
-At sætte den bærbare direkte til modemet, samme problem.
-Skifte kabler, samme problem
-Genkonfigurere netværksopsætningen på begge computere, samme problem.
-Geninstallere windows på den bærbare, samme problem.
-Tage den bærbare ind til forhandleren for eftersyn. Denne påstår der intet er galt og at den bærbare forbinder fint til switch, hub og modem hos ham.

-Skifter jeg switchen ud med min router så får min bærbare IP men min desktop vil intet medmindre jeg skifter kabel mellem den og routeren.

Denne router vil dog ikke virke sammen med Telias kabelmodem da den fejler hver eneste gang under opsætningen af den og jeg ønsker i det store hele at bruge min switch i stedet for da dette har virket fortrinligt tidligere.

Switch er: NorthQ 5 port 10/100M Ethernet mini switch NK9200 http://www.northq.com/products/network/nq9200.html

Router er: SMC7004VBR EU Barricade http://www.smc.com/index.cfm?event=viewProduct&localeCode=EN_DNK&cid=1&scid=17&pid=927

Jeg føler selv at jeg efterhånden har prøvet alt men der skal sikkert nok være noget jeg har overset eller evt glemt at beskrive her.

Men hvad pokker gør jeg? Det har virket tidligere i den ønskede opsætning (begge computere i switch) og jeg vil meget gerne have det til at virke på den måde igen.
Avatar billede jacla Nybegynder
22. august 2006 - 16:46 #1
Prøv i din dosprompt at skrive ipconfig (mellemrum)/release.

Vent lidt og og skriv ipconfig /all Så skulle du gerne få en ip-Adresse til din PC og en Standard gateway og DHCP, DNS.

Ipconfig / release frigiver den tidligere ip-adresse. Når du ikke har brugt din PC i længere tid, vil din ISP'er nok tildele dig en ny IP-adresse og derfor skal du "release" den gamle.

vh

Jan C
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. august 2006 - 17:02 #2
Jeg har været ude for at netkort er stået af efter kortere eller længere tids pause og det kan sagtens give sig udtryk på den måde du beskriver.

Har du mulighed for f.eks. at låne et pcmcia eller et USB kort der virker og sætte i, hvis det får IP adresse, så har du fundet synderen
Avatar billede csperling Nybegynder
22. august 2006 - 17:16 #3
Jeg har prøvet en "ipconfig /release" og "ipconfig /renew" en hel del gange men den kan ganske enkelt ikke hente en ny ip.

Hvis det er netkortet der er stået af, så skulle det vel ikke kunne få en ip fra den gamle router?

Det skal lige siges at den bærbare var med mig på rejsen og blev brugt hver eneste dag dernede.
Avatar billede jacla Nybegynder
22. august 2006 - 18:05 #4
Hvad skriver den i ipconfig /all  ?
Avatar billede jmad Nybegynder
22. august 2006 - 18:27 #5
Vær opmærksom på, at et kabelmodem binder sig til de MAC adresser det lærer, og slipper dem ikke før det bliver genstartet.

Hvis du skifter mellem 2 computere og en router (3 MAC adresser) direkte på modemet, så kan det måske være synderen
Avatar billede jacla Nybegynder
22. august 2006 - 19:28 #6
Prøv at skrive din Standard Gateway ind i din browser og resette Mac Adressen
Avatar billede csperling Nybegynder
23. august 2006 - 10:38 #7
"ipconfig /all" fortæller dette:

BÆRBAR
Windows IP konfiguration
Værtsnavn: Laptop
Primært DNS suffiks:
Nodetype: Ukendt
IP-routing aktiveret: Nej
WINS proxy aktiveret: Nej

Ehternet netværkskort LAN forbindelse
Forbindelses DNS suffiks:
Beskrivelse: Realtek RTL8139/810x Family Fast Ethernet NIC
Fysisk adresse: 00-C0-9F-4E-E8-FD
DHCP aktiveret: Ja
Automatisk konfiguration aktiveret: Ja
IP adresse for automatisk konfiguration: 169.254.83.190
Undernetmaske: 255.255.0.0
Standardgateway:

DESKTOP
Windows IP konfiguration
Værtsnavn: Desktop
Primært DNS suffiks:
Nodetype: Ukendt
IP-routing aktiveret: Nej
WINS proxy aktiveret: Nej

Ehternet netværkskort LAN forbindelse
Forbindelses DNS suffiks:
Beskrivelse: Nvidia nForce MCP Networking adapter
Fysisk adresse: 00-0c-6E-E7-5D-2E
DHCP aktiveret: Ja
Automatisk konfiguration aktiveret: Ja
IP adresse for automatisk konfiguration: 86.52.45.140
Undernetmaske: 255.255.128.0
Standardgateway: 86.52.127.254
DHCP server: 212.10.10.20
DNS servere: 212.10.10.4

At lave en /release - /renew på laptoppen giver følgende besked:
"Windows IP-konfiguration

Der opstod en fejl under fornyelse af grænsefladen LAN-forbindelse: Der kan ikke oprettes forbindelse til DHCP-serveren. Anmodningen fik timeout."

Hvis jeg giver Laptop en fast IP (86.52.45.141) og undernetmaske (255.255.128.0) kan den pinges via command prompten, og kan findes hvis man søger efter den men den dukker ikke op på netværket medmindre jeg deler mit C drev og den kan stadig ikke forbinde til nettet overhovedet. At angive gateway og DNS hjælper ikke.

Hvordan resetter man sin MAC adresse?
Avatar billede jacla Nybegynder
23. august 2006 - 15:53 #8
Switch arbejder med MAC-Adresser, hvis det er en Lag 2 switch, kan resette den ?
Avatar billede csperling Nybegynder
26. august 2006 - 11:13 #9
Som sagt, jeg ved ikke hvordan man resetter MAC adressen
Avatar billede jacla Nybegynder
26. august 2006 - 15:53 #10
Er der en et lille hul på bagsiden ca. 1mm. Hvor du med en kuglepen kan holde tasten inde til lyset forsvinder ?

Har du papirene over den, står det sikkert beskrevet i dem.

vh

Jan