Avatar billede geforce3 Praktikant
21. august 2006 - 15:41 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

fotoredigering photoshop

Findes der ikke nogle gode hjemmesider der omhandler fotoredigering? Kameraet gengiver ikke altid 100% som det egentlig ser ud - særligt kontraster, som jeg gerne vil kunne fremhæve så det ser så realistisk ud som muligt.
Avatar billede bjarke1981 Nybegynder
21. august 2006 - 15:48 #1
På sider som

http://www.prodic.dk/

http://www.absolutecross.com/tutorials/photoshop/

Kan du både finde fotoretouchering i PS, og også mere genrelle tutorials. :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. august 2006 - 15:56 #2
Oftest er dette special viden som mig bekendt kun findes i bøger. Jeg gør det selv sådan.

Generelle ændringer på hele billedet

- Du placerer et justeringslag oven på orginaler og justerer først niveauer
- herefter placeres et justeringslag igen oven på orginalen hvor du justerer farvemætning
- endelig håndteres kontrast og lysforhold på samme måde som ovenstående
Fordelen ved justeringslag er at de kan klikkes til og fra, hvorved det er let at se effekten og sammenligne med orginalen

justering af enkeltråder.

- start med at lave et antal kopier af orginalen, en kopi for hvert område der skal justeret.
- herefter justres på samme måde som ovenstående så problemområderne står så godt som de kan.
- Du placerer nu den generelt justerede orginal oven på de justerede problemområder. Oven på orginalbilledet ligger di en lagmaske. Denne lagmaske kan du "male gennemsigtig" med hvis airbrush og male tilbage til billedet med sort airbrusk.

Hvis du f.eks. har et ansigt du vil hive frem fra skyggen kan du få det justerede ansigt til at træde fran gennem den mørke orginal med airbrush teknikken.

Hvis du nu ikke kan lade sig gøre at ligge en lagmaske oven på alle justeringsmaskerne så kan du fjerne disse ved at sammenkopiere med et tomt lag.

Spørg hvis det ikke giver mening
Avatar billede jokkejensen Novice
21. august 2006 - 16:04 #3
http://www.good-tutorials.com/tutorials/photoshop/photo-retouch/1/2/0

Der er tonsvis af tutorials lige netop til at behandle billeder..
Avatar billede geforce3 Praktikant
23. august 2006 - 10:54 #4
tak vil i andre lægge et svar også, så vil jeg i gang med at redigere :P
Avatar billede bjarke1981 Nybegynder
25. august 2006 - 06:29 #5
Et lille svar her. :)