Avatar billede zac Nybegynder
21. august 2006 - 12:22 Der er 5 kommentarer

Access på lokalnet via web/ browser uden ASP og SQL?

Nu haves: Lokalnet, hvor Access indhold ligger på PC, der er fælles drev, og med adgang via password for de andre PC'ere i netværket (og så kan man vel godt sige, at Access ligger på en server?).

Fremover ønskes add, edit, udtræk mn. fra denne Accessbase via browser på de enkelte PC'ere.
Kan det gøres uden at bruge ASP.NET, Microsoft Data Access Components/ MDAC (som er incl. i Win XP), og MS SQL server?
Af MS Visual Web Developer fremgår vist nej!?

Og hvad med (software)serveren IIS? En forudsætning for at arbejde med ASP.NET?
Avatar billede mugs Novice
21. august 2006 - 12:45 #1
Hvad går opgaven yderligere ud på, da du åbenbart ikke ønsker at benytte sammenkædet tabelstyring?
Avatar billede zac Nybegynder
21. august 2006 - 12:56 #2
Jeg ved ikke, hvad sammenkædet tabelstyring er...
Men indtastning i en tabel, mulig fra hver PC, skal som før samles op i databasen - nu blot via web/ browser.
Der skal så også kunne laves forespørgsmåler og kunne opdateres og ses rapporter via browseren.
Avatar billede mugs Novice
21. august 2006 - 13:37 #3
Jeg benytter samenkædet tabelstyring i mange sammenhænge. Kort fortalt:

Du har en Back End liggende på en server. Denne db indeholder kun tabellerne.

På hver maskine har du nu en Front End som indeholder alle forespørgsler, rapporter, formularer o.s.v. I denne Front End's menu Filer > Hent eksterne data > Sammenkæd tabeller kan du nu hente Back End tabellerne ind som sammenkædede tabeller. Det betyder, at hver enkelt bruger har sin egen Front End men alle skriver til samme Back End.

Ved at bruge dette sparer du netværks tid, idet du kun henter data over netværket og ikke formularer, raporter m.v.

Du ka også her styre om nogle af brugerne skal have specielle tilladelser, da hver enkelt bruger jo har sin egen db.

Prøv at lave et eksempel. Der liger en guide i Access.
Avatar billede fdata Forsker
22. august 2006 - 10:28 #4
mugs >>> Interface skal være en browser
Avatar billede zac Nybegynder
27. august 2006 - 20:23 #5
tror nærmest svaret er negativt - man kan ikke gøre det uden asp, hvis det skal være dynamisk.