Avatar billede jullehansen Nybegynder
20. august 2006 - 19:54 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Tysk OS 9.0.2 opdateret med dansk 9.0.4 giver ballade

Jeg sidder med en ældre G4, 400 MHz, hvor der var installeret en tysk version 9.0.2. Uden at være klar over at det var en "tysker" blev den opdateret med en dansk 9.0.4. Det var ikke en god blanding.
Nu kan jeg ikke starte den op uden at udvidelserne er slået fra. Det er heller ikke så slemt men hvad værre er, jeg kan ikke se skraldespanden, CD-drevet eller aktivere Apple-Talk. Jeg kan derfor ikke komme til at installere opdateringen på tysk. Jeg kan heller ikke boote med en OS 8.1 disk da den går i stå under opstart mens jeg holder C-knappen nede.
Nogen ideer til hvordan jeg kommer videre evt får ryddet op i systemet eller reetableret 9.0.2 tysk.
Jeg har en speciel databaseapplikation liggende på HD'en og ingen originaldisks, så den skal helst holdes i live.
Avatar billede egonspock Seniormester
20. august 2006 - 21:24 #1
Først må du hellere få backet din database + applikation godt op.
Har maskinen internet-adgang? Så ville jeg nok prøve at downloade og installere en 9.1-opgradering på tysk og formentlig se at få den op på 9.2.2 (som jeg mener at huske ud i tågerne, skulle være den nyeste).
hvis den ikke kan boote fra en CD kan det måske skyldes at batteriet er ved at være slidt. Det lyder ikke usandsynlig for en så gammel maskine. ( fra 1999?, imponerende at den stadig er brugbar! )
Avatar billede jullehansen Nybegynder
21. august 2006 - 09:29 #2
Jeg prøver lige at skifte batteriet. Ved du om den overhovedet vil boote på en 8.1 eller skal jeg finde en version der er >9? :o/
Avatar billede egonspock Seniormester
21. august 2006 - 17:58 #3
Jeg vil næste gætte på at den ikke kan starte med 8.1, da den ældste G4/400 kom med 8.6 iflg. MacTracker, men det er da forsøget værd. Men du kan måske installere OSX på den og så finde en systemmappe med 9.2 fra en anden computer og kopiere den over.
Avatar billede jullehansen Nybegynder
22. august 2006 - 08:49 #4
Jeg har nu taget HD'en ud og sat den i min gamle G3'er. Her kan jeg få kontakt med HD'en og reetablere og update systemet med downloads fra Apple siden. Indtil videre ser det fornuftigt ud. Har dog ikke startet G4'eren op for sig selv endnu.... er spændt på hvorledes det går :o)
Avatar billede egonspock Seniormester
22. august 2006 - 20:36 #5
Det lyder spændende, lad os høre om det lykkes!
Avatar billede jullehansen Nybegynder
23. august 2006 - 08:29 #6
Nu er jeg ved at være på bar bund her. Efter at have opgraderet til 9.2.2, sat HD'en tilbage i G4'eren vil den staig ikke starte. Under opstart vises systemmappe med blinkende spørgsmålstegn!!
Tilbage med disken for at checke igen. Der er en database på disken som i sin tid er blevet leveret med maskinen (reservedelsdatabase fra en bilfabrikant) og det hele skulle være kopisikret så det kun virker på G4-maskinen.
Jeg kunne nu boote fra min gamle G3 (som jeg havde gjort under systemopdateringen) med G4 HD'en som slave og starte databasen uden problemer. På min nye G5'er har jeg lagt en backup af basen men den kan ikke åbnes!!
Det fik mig til at konkludere at der åbenbart ligger noget på G4 HD'en som ikke kan kopieres i en backup. Nå, men så måtte det hele jo kunne spille på G4 med min gamle G3 HD som master. Men nej, ligegyldigt hvordan jeg placerede dem og satte jumperne til master og slave, vistes mappen med spørgsmålstegn.
Hvorfor kan jeg ikke få den til at se systemmappen? Jeg har godt nok ryddet op i de tyske mapper og smidt dubletter ud efter første opdatering (9.0.2 - 9.0.4), men er der røget noget vitalt der?
Jeg har prøvet med batteri og zappet p-rammen.
Jeg synes ikke der er flere ideer tilbage, har du nogle?
Avatar billede jullehansen Nybegynder
28. august 2006 - 09:59 #7
Har opgivet at få det til at fungere..lukker