Avatar billede klitfelt Praktikant
20. august 2006 - 15:10 Der er 57 kommentarer og
1 løsning

Ntldr mangler stadig?

Hej Eksperter

Jeg har fulgt de fleste råd vedr. ntldr der mangler ved opstart og lige lidt hjælper det. Selvom jeg får kopieret filen fra min windows cd som beskrevet her:  http://www.helgec.dk/ntldr.html, mangler den stadig når jeg starter op?

What to do???
Avatar billede jacla Nybegynder
20. august 2006 - 16:42 #1
Hvis du har XP kan du prøve at lave en Win 98 boot diskette. og botte din PC op med den.

se Linket: http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

vh

Jan
Avatar billede Slettet bruger
20. august 2006 - 17:10 #2
Prøv at læse dette link http://www.it-knowlegde.dk/ntldr_mangler.html - download og brænd den start-cd der anvises - find derefter ud af om du nu også har de nødvendige startfiler og kør evt en reparation af XP
Avatar billede klitfelt Praktikant
20. august 2006 - 17:59 #3
Jeg har desværre ikke mulighed for at brænde en cd. Hvad gør jeg så? kan man starte fra et memory stick?
Avatar billede Slettet bruger
20. august 2006 - 18:01 #4
Nej det kan du ikke - har heller ikke diskettedrev / disketter
Avatar billede jacla Nybegynder
20. august 2006 - 18:25 #5
Hvis du har USB stik SE: http://www.eksperten.dk/artikler/779
Avatar billede klitfelt Praktikant
20. august 2006 - 18:50 #6
jeg har disketter
Avatar billede jacla Nybegynder
20. august 2006 - 19:12 #7
Hvis du har XP kan du prøve at lave en Win 98 boot diskette. og botte din PC op med den.

se Linket: http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
Avatar billede Slettet bruger
20. august 2006 - 19:43 #8
Avatar billede klitfelt Praktikant
20. august 2006 - 20:26 #9
vil meget gerne lave en bootdisk men hvordan laver jeg d? og hvad sker der efter jeg har startet min pc op fra den. Er problemet med ntldr der mangler løst, når jeg har bootet op fra disk? sorry hvis mine spg virker lidt underlige men jeg er ikk så kyndig i det her.
Avatar billede jacla Nybegynder
20. august 2006 - 20:44 #10
Vælg Win 98 SE download den på disketten Hvis du har først boot i biosen til at være Floppy drev slukker du din PC sætter disketten i starter PC'en og din diskette begynder at indlæse filer.

Hent den her  http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

Når den er færdig ta disketten ud og genstart din PC,
Avatar billede Slettet bruger
20. august 2006 - 21:43 #11
Vedr. linket jeg gav dig - overfør NTLDR og NTDETECT.COM fra en XP-installation til en formateret diskette - sæt disketten i din syge computer - boot op på disketten med din syge computer - nu starter computeren og når du er oppe og køre kopierer du i ro og mag de manglende filer over på din computer
Avatar billede klitfelt Praktikant
20. august 2006 - 22:49 #12
nu har jeg kopieret denne fil: boot98se.exe over på en disk. Men når jeg sætter den i den syge pc siger den. non-system disk eller disk error. Har sat min bios til at boote fra floppy. hvad gør jeg galt?
Avatar billede jacla Nybegynder
20. august 2006 - 23:37 #13
Når du formatere disketten, for du så muliged for at vælge formater til system diskette?
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2006 - 06:45 #14
Prøv nu at gøre som jeg skriver 20/08-2006 21:43:49 - du kan ikke oprette en bootdiskette ved at kopiere Win98.exe over på disketten og du kan ikke starte Win XP med Win98 startdiskette
Avatar billede klitfelt Praktikant
21. august 2006 - 10:14 #15
okay, hvordan overfører jeg NTLDR og NTDETECT.COM fra en XP-installation til en formateret diskette?
Avatar billede klitfelt Praktikant
21. august 2006 - 10:19 #16
sidder på en windows 98 maskine
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2006 - 10:29 #17
Du sætter en blank formateret diskette i drevet - du sætter din XP-skive i cd-drevet - begge filer ligger i mappen "i386" på din XP-skive - du trækker filerne fra din Xp-skive over på din diskette
Avatar billede klitfelt Praktikant
21. august 2006 - 11:28 #18
nu har jeg kopieret begge filer over på en disk og sat den i den syge pc. herefter har jeg i biosen sat 1. boot device til floppy og deaktiveret 2. og 3. boot device. men computeren siger: "non-system disk eller disk error". Herefter tog jeg en sprit ny disk og gjorde det samme og den sagde stadig: "non-system disk eller disk error". hvad er der galt med disketterne hvis det overhovedet er disketterne den er gal med???
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2006 - 11:57 #19
Du skal ikke deaktivere noget - boot rækkefølgen skal være
1. boot device = CD-DREV
2. boot device = FLOPPY
3. boot device = HDD0 (harddisk)
Nu skal den boote med din diskette ellers er det en andet problem du har
Avatar billede klitfelt Praktikant
21. august 2006 - 12:42 #20
den siger stadig "non-system disk eller disk error". hvad kan der være galt med min pc??? jeg husker jeg var inde og ryde op og slette nogle filer i roden af mit c drev. Det er måske heller ikke det smarteste at gøre når man ikk 100% ved hvad man har med at gøre.
Avatar billede jmad Nybegynder
21. august 2006 - 12:44 #21
Det skal ligge et Windows 2000/XP system på disketten. Dvs disketten skal være formateret i et af disse for at kunne boote
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2006 - 12:44 #22
Så kommer du nok til at køre en reparation af XP http://www.it-knowlegde.dk/windows_repair.html
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2006 - 12:48 #23
"21/08-2006 12:44:41" Hvis problemet er at NTLDR mangler i roden C: søger systemet automatisk efter filen på andre drev findes den der starter systemet, sådan er det - du kunne prøve at disable boot fra FLOPPY men disketten skal stadig sidde i
Avatar billede klitfelt Praktikant
21. august 2006 - 13:46 #24
har gjort som der bliver foreslået her12:48:21, men det er stadig: "non-system disk eller disk error". selvom floppy er disablet?
Avatar billede klitfelt Praktikant
21. august 2006 - 13:46 #25
hvordan får jeg Windows 2000/XP system ned på disketten???
Avatar billede klitfelt Praktikant
21. august 2006 - 13:47 #26
hvis jeg kører en reparation af xp, mister jeg så alt hvad der ligger på mit cdrev?
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2006 - 14:04 #27
"hvis jeg kører en reparation af xp, mister jeg så alt hvad der ligger på mit cdrev?" Nej ingen filer tager skade og det er den eneste mulighed du har - Kommentaren 21/08-2006 12:44:41 må være en misforståelse det kan ikke lade sig gøre
Avatar billede jmad Nybegynder
21. august 2006 - 14:07 #28
Disketten skal blot formateres normalt i Windows 2k/xp. Så kan du boote på den ved at lægge bootfilerne over
Avatar billede jmad Nybegynder
21. august 2006 - 14:08 #29
En diskette formateret i win98 kan du ikke få til boote op
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2006 - 14:12 #30
"imad" Du gør mig nysgerrig - hvad er det du mener - kom nu med ordentlig forklaring - man kan formatere i FAT og NTFS med WINDOWS - forklar dig lidt nærmere vi er masser der gerne vil lære nyt
Avatar billede jmad Nybegynder
21. august 2006 - 14:14 #31
Den tekniske forklaring er, at det kræver en 2k/xp boot sektor, for at indlæse ntldr/windows fra disketten
Avatar billede jmad Nybegynder
21. august 2006 - 14:15 #32
Du kan heller ikke på normal vis formatere en diskette i NTFS, hvis det er det du siger?
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2006 - 14:16 #33
Det er jo sludder for viderekommende - lad nu være med at forvirre spørgeren
Avatar billede klitfelt Praktikant
21. august 2006 - 14:23 #34
Nu er jeg helt sat af... Jeg ikke har mulighed for at formatere en disk i 2k/xp(14:07:45). Har kun win98 på denne maskine og xp på den syge. Derfor er det nok ikke muligt for mig at følge dette råd eller hva?
Avatar billede jmad Nybegynder
21. august 2006 - 14:24 #35
nu gør du mig nysgerrig. Hvad er det du mener er noget sludder?
Avatar billede klitfelt Praktikant
21. august 2006 - 14:24 #36
tror jeg bevæge mig ud i en reparation som der står her: http://www.it-knowlegde.dk/windows_repair.html
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2006 - 14:42 #37
"nu gør du mig nysgerrig. Hvad er det du mener er noget sludder?" Nu må vi hellere stoppe med mere SPAM i denne tråd, men skriv til WEBMASTER på http://www.helgec.dk så skal jeg gerne uddybe det
Avatar billede jmad Nybegynder
21. august 2006 - 14:45 #38
Jeg synes bare du skal uddybe det her. Jeg er sikker på andre er interesseret i at høre hvad du har at sige
Avatar billede jmad Nybegynder
21. august 2006 - 16:16 #39
Lige så vi er enige om hvad du skal uddybe. Jeg er nemlig ikke helt sikker på hvor meget du mener er noget sludder.

Du siger følgende gælder (som ikke er korrekt):

1) Boot sektoren på disketten er uden betydning for, om ntldr bliver indlæst fra disketten

2) Windows understøtter formatering af en floppy i NTFS format

?
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2006 - 16:33 #40
Avatar billede klitfelt Praktikant
21. august 2006 - 19:51 #41
Hej Helgec, jeg har læst instruktionen igennem og har lige et spg so far: Jeg havde nogle word og excel ark liggende på mit skrivebord samt et par mapper som jeg helst ikke vil miste. Sker det hvis jeg laver denne repair? og kan jeg på nogen måde gemme mine filer så de ikk bliver slettet?
Avatar billede klitfelt Praktikant
21. august 2006 - 19:52 #42
og hvordan ved jeg om jeg kører RAID eller ide?
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2006 - 19:58 #43
Du mister ingen data ved en repair - Om du kører SATA eller IDE må du da selv bedst vide, men hvis du får besked på at installationen ikke kunne finde nogen harddisk, så er det overvejende sandsynligt at du kører SATA, men prøv nu
Avatar billede klitfelt Praktikant
21. august 2006 - 20:02 #44
den har nu fundet mine 2 harddiske. mit c drev hvor der er 1,5 gb tilbage om min d drev hvor der er 7 gb tilbage. installationen fylder 5 gb og den giver mig følgende 3 muligheder: enter = installer, L=slet partition og F3 afslut.

skal jeg bare installere?
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2006 - 20:15 #45
installer og lidt senere bliver du spurgt om du vil reparere installeret system - bekræft
Avatar billede klitfelt Praktikant
21. august 2006 - 20:23 #46
jeg valgte at installere, men jeg får nogle skærmbilleder der ikke er med i guiden. kan den installere windows selvom der ikke er ledig plads på c drevet. overwriter den bare den eksisterende ? hvilken filsystem skal jeg markere fat ntfs eller efterlade det aktuelle filsystem intakt?
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2006 - 20:37 #47
Hvad i himlens navn er det her for noget - vent lidt
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2006 - 20:40 #48
Du må da ha fået en menu som det 5. billede du ser i guiden lige efter du har tastet F8 - du må for alt i verden da ikke formatere - du er jo ved at installere - du skal reparere - hvor bor du henne i verden ??
Avatar billede klitfelt Praktikant
21. august 2006 - 20:41 #49
østerbro
Avatar billede klitfelt Praktikant
21. august 2006 - 20:43 #50
nope... skærmbillede 5 har jeg ikke fået... den foreslår jeg skal formatere , men det nok ingen god ide...
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2006 - 20:48 #51
"østerbro" far away from sønderjylland - der er noget helt galt her - vent lidt
Avatar billede klitfelt Praktikant
21. august 2006 - 20:49 #52
hvis jeg må få dit numer kan ringe til dig. er det muligt?
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2006 - 20:51 #53
Send en mail til WEBMASTER på http://www.helgec.dk så får du mit telefonnummer
Avatar billede jacla Nybegynder
23. august 2006 - 04:06 #54
Ellers er der 2 links her: http://www.computerhope.com/issues/ch000465.htm

http://www.webopedia.com/TERM/b/boot.html

Ellers håber jeg at helgec kan rede dig :)
Avatar billede klitfelt Praktikant
23. august 2006 - 15:38 #55
Mange tak for hjælpen Helge. Min computer virker nu igeg :-)
Avatar billede Slettet bruger
23. august 2006 - 16:38 #56
Det var rart at høre, jeg lægger et svar som du kan acceptere eller afvise
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2006 - 07:38 #57
Jeg er naturligvis i nat blevet anmeldt for at tale med spørgeren i telefon vedr. denne tråd, for god ordens skyld skal det her præciceres hvad problemet og løsningen var.
Problem! Det viste sig at grunden til spørgerens problem var at spørgeren fejlagtigt havde slette diverse filer der hører til operativsystemet, dette var årsagen til at computeren ikke ville acceptere nogle af de løsninger der blev foreslået her i tråden

Løsning! Spørgeren blev anbefalet at lave en ny installation på en anden partition uden at formatere og derved redde evt. data.

Og til vedkommende der følte at det var hans pligt at anmelde mig vil jeg sige som Søren Brun i Radiserne "Jeg græmmes"
Avatar billede jacla Nybegynder
24. august 2006 - 19:26 #58
Jeg var ikke klar over man kunne anmeldes for det :)

Ja man skal træde varsomt herinde,

Det primære må vel være at få hjælp med sine problemer C",)

vh

Jan