Avatar billede zacho112 Nybegynder
18. august 2006 - 23:10 Der er 17 kommentarer og
6 løsninger

Hente info fra mysql database

Hej alle sammen!
Jeg er ved at lave noget menu noget i flash, hvor når man skifter side, så skifter billede også. Men nu vil jeg gerne have sådan, at det bliver muligt at skifte billederne uden at skulle rette i flashen.

Så det ville være dejligt hvis I kunne hjælpe mig med, at lave en funktion som henter et billede fra min mysql database.
Avatar billede jakobhighfarm Nybegynder
19. august 2006 - 16:51 #1
Du har ikke binde din flash fil direkte op på en database... og dog :-)

Det er en større omgang, men jeg foreslår at du laver et XML udtræk fra din database som feks indeholder noget i retning af:
<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>

<photo url="images/image0.jpg" link="url_image0" overskrift="Whatever" tekst="Beskrivelse" />

ovs....

</main>

Din flash kode kunne så være:
var myXML:XML = new XML();
myXML.ignoreWhite = true;
                myXML.load("content_holder.xml");
myXML.onLoad = function(success:Boolean):Void  {
        if (success) {
                var antal = this.firstChild.childNodes.length;

                var tekst = myXML.firstChild.childNodes[1].attributes.tekst;
                tekst_txt.text = tekst;
                loadMovie(this.firstChild.childNodes[1].attributes.url, "imageContainer");
Avatar billede zacho112 Nybegynder
19. august 2006 - 18:16 #2
kan jeg bruge php istedet for xml?
Avatar billede jakobhighfarm Nybegynder
19. august 2006 - 18:20 #3
Ja, men det kender jeg ikke så meget til. Jeg ville til hver en tid bruge xml :) det er nemmere at styre "syntes jeg"
Avatar billede zacho112 Nybegynder
19. august 2006 - 18:48 #4
Et eller andet sted, er det så lige meget om jeg laver database udtrækket i php eller xml? Flashen er vel den samme?
Avatar billede jakobhighfarm Nybegynder
19. august 2006 - 18:52 #5
Ja præcis! det er måden du "kalder" dataen ind  på I flash der er forskellig!
Avatar billede zacho112 Nybegynder
19. august 2006 - 19:03 #6
Okay, bliver nød til at smutte nu, vender tilbage i morgen :) håber du er frisk på at hjælpe lidt mere der :)
Avatar billede jakobhighfarm Nybegynder
20. august 2006 - 14:50 #7
Jeps, jeg hjælper gerne :d)
Avatar billede zacho112 Nybegynder
20. august 2006 - 15:27 #8
Den der flash kode, hvor er det jeg skal smide den hen? (er lidt newb til flash)
Avatar billede jakobhighfarm Nybegynder
20. august 2006 - 15:39 #9
Det bliver lidt svært for dig at holde styr på det hele, når du ikke er godt inde i flash, da det er her du skal holde tungen lige i munden. :-)

Men for at svare enkelt på dit spørgsmål så skal det placeres i roden af din timeline og gerne i første frame (keyframe).

Så skal du bruge nogle forskellige elementer, bla et movieClip som du kalder imageContainer og et dnamiske tekstfelt som du kalder tekst_txt ...
Avatar billede zacho112 Nybegynder
20. august 2006 - 15:46 #10
Okay, hvornår kommer billede så ind i billede?
Avatar billede jakobhighfarm Nybegynder
20. august 2006 - 15:50 #11
denne bid henviser til billedstien i ind XML fil og indsætter billedet i movieclippet: imageContainer.:
                loadMovie(this.firstChild.childNodes[1].attributes.url, "imageContainer");
Avatar billede zacho112 Nybegynder
20. august 2006 - 15:58 #12
okay, nu er jeg ved at være med, dvs jeg skal lave mc'et der hvor jeg vil have mit billede?
Avatar billede jakobhighfarm Nybegynder
20. august 2006 - 16:02 #13
ja, det er en container for dét du loader ind via scriptet.

Hvis du først vil have billet ind i frame 25 så skal du dele koden op:

1. frame:
var myXML:XML = new XML();
myXML.ignoreWhite = true;
                myXML.load("content_holder.xml");
myXML.onLoad = function(success:Boolean):Void  {
        if (success) {
                var antal = this.firstChild.childNodes.length; }

25. Frame:
var tekst = myXML.firstChild.childNodes[1].attributes.tekst;
                tekst_txt.text = tekst;
                loadMovie(this.firstChild.childNodes[1].attributes.url, "imageContainer");
Avatar billede zacho112 Nybegynder
20. august 2006 - 16:05 #14
Okay, tror jeg er ved at være med. Men har ikke lige flash på denne comp, så kan først prøve når jeg kommer hjem engang. Men lige en sidste ting, hvis jeg skal have den til at hente forskellige billedere. hvordan får jeg den så til det?
Avatar billede jakobhighfarm Nybegynder
20. august 2006 - 16:19 #15
Så kan du bruge denne igen men bare ændre på udtrykket så det passer til placeringen i din XML

ex 1 . loadMovie(this.firstChild.childNodes[1].attributes.url, "imageContainer"); - det er den til første billede

ex 2 . loadMovie(this.firstChild.childNodes[2].attributes.url, "imageContainer"); - et er til andet billede = [ et tal  ] -afgøre placeringen i xml'n
Avatar billede zacho112 Nybegynder
20. august 2006 - 16:56 #16
yes jeg er med :) men nu kommer det sidste så, hvor skal xml'n hen? :P
Avatar billede jakobhighfarm Nybegynder
20. august 2006 - 17:25 #17
XML'n skal bare ligge i samme folder som din flash fil :-)
Avatar billede zacho112 Nybegynder
20. august 2006 - 18:20 #18
okay, da jeg ikke fatter xml, kan du så hjælpe med at lave xml filen? eller forklare hvordan jeg laver så flashen fatter php ? :P
Avatar billede jakobhighfarm Nybegynder
20. august 2006 - 18:27 #19
Det her er XML filens indhold: <?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>

<photo url="images/image0.jpg" link="url_image0" overskrift="Whatever" tekst="Beskrivelse" />

ovs....

</main>
Avatar billede zacho112 Nybegynder
20. august 2006 - 18:31 #20
skal den ikke hente fra mysql databasen på en eller anden måde ?

- eller ved du hvordan jeg kan lave det i php?
Avatar billede jakobhighfarm Nybegynder
20. august 2006 - 18:38 #21
Nej du skal lave et udtræk fra din mysql databaes til xml som du få henter ind i flash... :)
Avatar billede zacho112 Nybegynder
20. august 2006 - 18:41 #22
er lidt lost lige nu :) kan du give et eksempel? hehe
Avatar billede jakobhighfarm Nybegynder
20. august 2006 - 18:55 #23
kun teoretisk som jeg har gjort indtil nu.

1. Du laver et udtræk af de data som du vil arbejde med i flash fra din mysql database til et xml / php dokument.

2. Herfra henter du "dataen" ind i flash, som vi har diskuteret her på siden... :-)

- tjek evt. www.flashforum.dk - og søg på xml og flash eller php og flash ! der er mange med eksempler på kode og funktioner!

Håber det dur!