Avatar billede tejs Nybegynder
17. august 2006 - 11:49 Der er 5 kommentarer

Jeg kan ikke tilgå PrintServer på det andet subnet

Hej

Jeg er ret ny i dette VPN felt, så bær over med mig hvis jeg bruger nogle forkert udtryk...

Jeg har et kontornetværk 10.0.0.XXX
og et hjemmenetværk 192.168.0.XXX

Disse to er koblet sammen via 2 stk. ZyWall 2 Routere og det virker bare perfekt.

På kontoret benytter vi en printserver fra TRENDnet som sættes op via et stykke software der hedder PSAdmin. Printserveren står på 10.0.0.151 - Dette kører også upåklageligt!

Jeg vil nu gerne have adgang fra mit hjemmenetværk via VPN til denne printerserver, men softwaren søger og søger, men kan ikke finde printserveren. Det er sikkert fordi den kun søger på mit lokale netværk - altså 192.168.0.XXX, men softwaren er så ultra simpel at jeg ikke kan indstille noget - jeg kan kun søge og ellers er det bare ærgeligt!

Er der nogen der kan komme med et godt bud på en løsning..
Enten ved at benytte noget andet software eller ved at lave en spejling af en lokal IP og 10.0.0.151..

Jeg er løbet tør for idéer - håber I kan hjælpe..

/Tejs
Avatar billede loke-liscom Nybegynder
17. august 2006 - 14:58 #1
Hvorfor skal du have fat i printserveren hjemme fra?
Softwaren gør enten som du siger eller også bruger den en anden protokol end ip.

Hvis printserveren allerede er sat op, kan du så ikke nå den via. http? De fleste printservere har en web interface, når de er konfigureret. Hvis du ikke kan printe hjemmefra, så er det nok fordi printserveren ikke har default gateway i den router der terminere VPN tunelen på kontoret.

Venlig hilsen
Klaus Mark
Avatar billede tejs Nybegynder
17. august 2006 - 17:31 #2
Hej Klaus

PrinterServeren har ikke et webinterface - den benytter det mildt sagt simple PSAdmin software der gør det ud for administrationen. Når man skal sætte printere op, foregår det vi en wizard som er et andet stykke software.

Jeg skal have fat i den fordi jeg gerne vil kunne print hjemmefra - det lyder lidt mærkeligt, men jeg er den eneste der kan styre vores udskrivninger og en gang imellem har jeg brug for at printe på en af printerne på kontoret mens jeg sidder hjmme..

Du nævner noget med default gateway- hvordan virker det..? Er det der alle indgående kald bliver sendt hen..? Hvordan skulle man i så fald sætte det op..?

MVH
Tejs
Avatar billede loke-liscom Nybegynder
17. august 2006 - 21:58 #3
Alle ip baserede enheder har en default gateway, det kan godt sammenlignes med en skralle spand, det er, som du siger, der alle "opkald", den ikke ved hvad den skal gøre ved, ryger hen.

Den ZyWall 2 der står på kontoret kender vejen hjem til dig, og alle de andre ting på netværket behøver ikke bekymre sig om hvordan man kommer hjem til dig, de sender bare til den. Normalt når der en enkelt enhed der virker lokalt og ikke når den bliver routet, er det fordi den ikke har en default gateway(eller at den er forkert) og da en printserver normalt ikke får en ip pr. DHCP er det nok også det bedste bud.

Kør det lille program på arbejde og når du kommer til ip opsætning, skal du bare skrive ZyWall'ens inderside ip som default gateway.

Jeg går ud fra at printserveren er ip baseret...

Hilsen
Klaus
Avatar billede tejs Nybegynder
19. august 2006 - 08:33 #4
Hej Klaus

Desværre må jeg nok erkende at jeg har købt et produkt med for mange begrænsninger - det er meget Wizard baseret og egner sig mes til privat brug.. IP indstillingen foregår i samme wizard som indstilling af printere.. Meget smart og nemt, når det bare skal virke, men ikke så godt, nu hvor jeg har lidt mere avancerede behov.

Jeg har dog løst problemet ved at dele printerne via en PC der altid kører, som igen benytter printserveren til at koble sig til printerne med. Det er klodset løsning men det virker.. Mange tak for hjælpen og vil du ikke lige sende et svar - jeg synes du er berettiget til pointene..
Avatar billede loke-liscom Nybegynder
19. august 2006 - 11:15 #5
Svar