Avatar billede kongbak Nybegynder
17. august 2006 - 11:30 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

hvorfor ændre billedet farver og brightnes når jeg åbner det i PS

jeg har et stykke tid undret mig over at når jeg åbner billeder i PS så ser det anderledes ud en i acdsee som jeg somregle bruger til finde de billeder jeg vil redigere.

det er specielt mørke billeder som jeg lægger mest mærke til ændringerne fordi ps gør dem lysere og det er ikke meningen når jeg har taget et mørkt billede er det somregl fordi jeg ønsker det mørkt

jeg har prøvet at ændre color settings uden resultat.
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
17. august 2006 - 12:10 #1
>> "jeg har prøvet at ændre color settings uden resultat."

Du er inde på det rigtige svar her

Årsagen er at når du ser et billed i photoshop ser du det gennem en farve profil (et "filter")
Hvordan billedet ser ud afhænger af vilken farveprofil billedet kommer fra. og vilken profil du ser det med. Disse to ting er vigtigt at passer sammen.
En måde du kan se hvordan billedet forandre sig afhængit at farveprofil og system er at gå ine i save for web. Prøv her at sætte alle 4 view's til samme standart. vælg så de 4 en ad gangen  og brug den lille pil øverst til højre til at sætte hvert windue til at vise hnv. uncompensated , document color profile , standart Mac og standart Pc. ... Du vil så se at billedet ser ud på 4 forskellige måder.

En farveprofil består af flere elementer, de vigtigste for dig er arbejdsrummet, med det menes der det fraverum du arbejde i, det kan være både RGB såvel som CMYK. Farverum kan være meget forskellige. og bør andvendes med omhu. Et kendt farveruum er feks Adobe RGB. Dette er et stort farverum (Har mange farve) og det som feks fotografer oftest bruger, og er velgegnet til feks fotoprint og offsettryk. Adobe RGB's farverum er faktisk størere end hvad din skærm kan vise.
Et andet kendt farverum er sRGB. som er et relativt lille farverum og passer bedre til visning på skærm. Det er også sRGB der er standartfraverum for PC'ere generelt og det er webstandarten. sRGB kan sagtens trykkes/print men udnytter ikke trykkeri/printe farverne fuldt ud.
Når du laver grafik til nette bør du altid arbejde i sRGB.
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
17. august 2006 - 12:32 #2
forsat >>

en fil kan indeholde en farveprofil. (feks. en jpeg fil) når sådan en åbnes i photoshop og den er forskellig fra det farverum du arbejde med (har instillet photoshop til) har du mulighed for at enten ignorere farveprofilen og åbne filen som den er. eller åbne filen i det farverum som den farveprofil har, eller konvertere til den farveprofil du ønsker at arbejde i.
(Anbefaler altid at åbne en fil i dens egen farveprofil)
Har du hentet et billed fra nettet uden farveprofil kan du altid vælge sRGB som dit farverum (kan du også oftest med mange billeder fra kamera ol)

Prøv at åbne et tilfældigt bille i PS og med dit messure tool sæt nogle målepunkter. gå så i image>convert to colorprofile og converter til en anden profil. og du vil se at farvetallene ændre sig (Selvom billedet ser ligedan ud) PS omregner farveværdierne i billedet til den nye farveprofil.
en anden måde at se hvordan en farveprofil påvirker dit bille et dette. Lave et nyt hvidt dokument .. sørg for det er i sRGB (converter evnt)... i din farvepalet vælg ren blå (#0000FF) og tegn en gradiant (blå til gennemsigtig) og tegn gradienten på documentet.. gå så i image og vælg gammut warning... du vil nu se en stor del af det blå bliver gråt ... det betyder at de grå dele af billedet ligger uden for sRGB's farverum og ikke vil kunne printes som du ser dem...(de vil få den farve de ligger nærmest)

Håber dett hjælperdig lidt...
Avatar billede kongbak Nybegynder
17. august 2006 - 14:28 #3
mange tak for hjælpen nu køre det som det skal

nu skal jeg blot lige finde ud af hvordan jeg få lukket dette spørgsmål og du kan få dine poing...
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
17. august 2006 - 14:35 #4
Glad for det virker for dig nu *S*

Søg evnt nettet for farveproilering i PS ... Det er et temligt omfattende emne... men værd at sætte sig ind i ;-)
Avatar billede merada Nybegynder
20. september 2006 - 13:02 #5
Hejsa, -må jeg have lov at blande mig lidt?

Jeg har nøjagtig samme problem, men får ikke det samme ud af din forklaring Jesper-moeller.. Jeg prøver at følge dig step for step, men 'convert to colorprofile', den mulighed synes jeg ikke at kunne finde.. Jeg har åbnet et spg idag (20.9.2006) - jeg håber du vil hjælpe! På forhånd tak..
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
20. september 2006 - 14:52 #6
>> merada

Du finder den under image>mode>convert to colorprofile
(Glemte vist mode i den første forklaring ...)