Avatar billede gardengate Nybegynder
16. august 2006 - 18:27 Der er 17 kommentarer

Mangler vigtig fil for at kunne starte XP op!

hejsa

Den anden dag startede min maskine som sædvanlig. Pludslig skriver den ( inden den når selve winXP ) at den kan ikke starte, pga. følgende fil mangler: windows/rod/system32/hal.dll
og at jeg skal kopiere filen til computeren.

Hvad gør jeg ? Jeg kan ikke boote op fra min XP CD, da den skriver, at jeg skal bruge en administratorkode, for at komme ind i BIOS. Det samme gælder hvis jeg sætter CD'en i maskinen og trykker på en tast, så den booter manuelt... Her skal jeg også bruge en kode, som jeg ikke har!

Jeg tænkte, at jeg ville downloade filen på en anden computer og herefter lægge den ned på en diskette. Det gjorde jeg så, men den kan ikke starte op, hvis der sidder en diskette i drevet.

Hvad pokker skal jeg så gøre??

Jeg håber meget, at I kan hjælpe...?!

hilsen Anders
Avatar billede tribalroots Nybegynder
16. august 2006 - 18:51 #1
Har du prøvet om du kan komme ind i fejlsikret tilstand!?

(tryk F8 før win starter, og vælg fejlsikret tilstand i menuen).
Avatar billede jacla Nybegynder
16. august 2006 - 19:05 #2
Du kan prøve at lægge filen over på en boot disk Win 98 eks.

Eller se: http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
Avatar billede gardengate Nybegynder
16. august 2006 - 20:00 #3
1<< Nej jeg har ikke prøvet fejlsikret tilstand. Jeg prøver det senere i aften.

2<< Dumt spørgsmål... hvad vil det sige, at det er en bootdisk? og hvorfor lige win98?

/Anders
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
16. august 2006 - 20:12 #4
Måske kan du bruge noget herfra: http://www.eksperten.dk/spm/697584
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
16. august 2006 - 20:14 #5
Avatar billede jacla Nybegynder
16. august 2006 - 20:22 #6
Du kan godt boote xp op med en win98 bootdiskette, men er det ikke en bootdiskette

Kan du ikke starte pc'en med disketten i.

Så skal du i C prompt skrive cd A: enter.

Vh Jan
Avatar billede Slettet bruger
16. august 2006 - 21:06 #7
Kører du med FAT32 eller NTFS filsystem ??
Avatar billede gardengate Nybegynder
16. august 2006 - 21:29 #8
jeg har ikke tid i dag til at gøre noget ved computeren, men mange tak for de gode svar.

Jeg har ingen idé, om hvilket filsystem jeg kører med!
Avatar billede Slettet bruger
16. august 2006 - 21:58 #9
"Jeg har ingen idé, om hvilket filsystem jeg kører med!" Det tror jeg nu nok du bliver tvunget til at finde ud af hvis nogle af ovenævnte løsninger skal ha` en chance
Avatar billede gardengate Nybegynder
17. august 2006 - 08:01 #10
okay, hvordan kan jeg undersøge det?
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
17. august 2006 - 08:21 #11
Du går i start - højreklik denne computer - administrere - diskhåndtering - og her kan du flere steder se filsystemet.
Avatar billede tribalroots Nybegynder
17. august 2006 - 11:24 #12
jeanette18 -> Han kan ikke starte sin maskine ordenlig op, så det bliver lidt besværligt at gøre! =)
Avatar billede ksoren Nybegynder
17. august 2006 - 11:30 #13
Hvis du starter op på en standard win98 bootdisk og kan se indholdet af drevet, så er det FAT32
Avatar billede gardengate Nybegynder
19. august 2006 - 22:49 #14
Sorry jeg ikke har været så aktiv herinde, men jeg har simpelthen været så irriteret på computeren, så jeg har slet ikke kunne overskue noget..!

jeg prøvede dog, at starte den op og trykke på F8, men det hjalp ikke...

jeg har ikke lavet en bootdiskette. Skal man hente filen fra bootdisk.com og så bare lægge den ned på en tom diskette? Eller skal man køre noget helt andet?

jeg har læst trådene igennem og kommet frem til, at jeg håber meget på, at det vil hjælpe at rykke lidt rundt på maskinen + tjekke diverse kabler efter.

jeg regner med, at købe en bærbar om en uges tid, jeg vil derfor meget gerne have den til at virke igen, så jeg kan få mine dokumenter og billeder over på den nye. Er det muligt at sælge den efter den er blevet formateret? Eller kan man muligvis kun sælge nogle af komponenterne? Skærmen kan man vel altid sælge?
Avatar billede Slettet bruger
20. august 2006 - 08:59 #15
Hvis "hal.dll" mangler hjælper det naturligvis ikke at du flytter rundt på div. kabler som du skriver - Hvis dit filsystem er NTFS tror jeg godt jeg kan hjæpe dig med at fjerne det password du omtaler - hvis du kører FAT32 kan du overføre den manglende fil ved hjælp at omtalte startdiskette - du kan bl.a. downloade disketten fra "bootdisk.com" du skal vælge "Win 98 SE" - prøv nu at holde tråden kørende nu da der er så mange hjælpere, så stort er problemet jo heller ikke - Hvor henne i verden bor du?
Avatar billede gardengate Nybegynder
20. august 2006 - 11:42 #16
Okay tak for svaret Helgec. Jeg bor i Hvalsø ved Roskilde... jeg prøver lige, at lave en startdiskette. Skal jeg også lægge hal.dll filen over på disketten?
Avatar billede gardengate Nybegynder
20. august 2006 - 12:02 #17
Nu har jeg så lavet en diskette med WIN 98 SE OEM og en anden diskette med hal.dll filen. Jeg prøvede, at sætte dem i, men begge gange kom følgende svar op: "Fjern diske el. andre medier. Tryk på en tast for genstart". Hvad pokker skal jeg gøre??