Avatar billede nhoff Nybegynder
15. august 2006 - 23:11 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Linksys WRT300 router + Zyxel 2602R ADSL2+ modem

Jeg er en newbie hvad angår netværk, ip-adresser osv.

Jeg har fået ADSL2+ fra Fullrate og har der igennem modtaget et Zyxel 2602R ADSL2+ modem. Smider jeg dette i telefonstikket og  computeren er der fin forbindelse.

Jeg har købt en Linksys WRT300N router så jeg kan få trådløst netværk. Forbinder jeg denne til computeren via LAN (og altså ikke kobler modem til) kan jeg fint konfigurere routeren via ip-adressen 192.168.1.1.

Sætter jeg nu modem på får jeg problemerne: Jeg kan ikke komme på nettet.

Jeg har læst mig frem til, at de begge har ip-adressen 192.168.1.1. Jeg ved ikke om det er et problem, men det virker intuitivt forkert. Jeg har derfor prøvet at ændre routerens ip til 192.168.1.2 uden at det ændrer noget. Routeren er sat op til DHCP (henter selv en ip-adresse?)

Iflg. vejledningen fra Fullrate til modemet er det sat op så man på sin PC skal bede om at den selv finder en ip-adresse, så det er (vel) også DHCP

Jeg ved ikke hvad jeg kan gøre, men er der nogen der har et bud på hvordan jeg kan sætte det hele op?

I sidste instans vil jeg gerne kunne dele filer mellem flere computere og selvfølgelig kunne komme på nettet.

Al respons er velkommen, men husk at jeg er newbie :-)
Avatar billede jacla Nybegynder
16. august 2006 - 00:36 #1
Routeren skal have IP-Adresse 192.168.1.1

Prøv at gå ind i dosprompten og skri: ipconfig /all  HUSK mellemrum mellem ipconfig og /

Se om du har gateway IP-Adr. og DHCP, DNS adresse mv.

Hvis du har det prøv at køre guiden i Netværksforbindelser opret ny forbindelse.

Skulle der ikke være en gateway kan du prøve og se om der er uplink Grøn diode der lyser ved dit netkort. Se om modemet og routeren blinker som de skal.

Ellers må du resette routeren og eller modemet.

vh

Jan
Avatar billede kenp Novice
16. august 2006 - 11:09 #2
Hvis de begge har ip-adressen 192.168.1.1 har du 2 muligheder.

1: ændre ip-adressen på den ene til 192.168.2.1

2: i din egen købte router, deaktiver dhcp, også aktiver den sikkerhed du skal bruge. ændre lan ip til eks. 192.168.1.2 også må du ikke bruge wan port på den men kun lan porte.
Avatar billede nhoff Nybegynder
21. august 2006 - 17:27 #3
Tak for input. Jeg fandt selv (det meste af) løsningen. Jeg skulle finde ip-konfigurationen for modemet, sætte routeren op til statisk ip og fodre den med modem-ip-konfigurationen.
kenp -> dit svar var delvist rigtigt. Jeg skulle bl.a. ændre ip-adressen for routeren. Smid et svar for point
Avatar billede ronnyhoe Nybegynder
21. august 2006 - 18:14 #4
Har selv lige haft det problem og løste det ved at gå ind og opsætte linksys manuelt. Du skal ændre ip.adressen > gemme> reperer internetforbindelsen i windows`s internetforbindelser. når du så logger ind på linksys opsætningen igen med den nye ip.adresse eks. 192.168.2.1 hvor du før skrev 192.168.1.1. Jeg valgte derefter statisk ip. De nr du skal bruge kan du finde hvis du går ind på routeren fra internetselvskabet. Resten af opsætningen er som skrevet i manualen.
Ved godt svaret kommer for sent men håber andre kan bruge det på et senere tidspunkt
Avatar billede kenp Novice
21. august 2006 - 18:19 #5
.