Avatar billede salom Nybegynder
15. august 2006 - 14:57 Der er 6 kommentarer

server spørgsmål

hej vi er en træner gruppe der gerne vil dele oplysninger, trænings programmer og resultater til fælles brug og da tænkte vi på at en server ville være alle tiders derfor skal vi vide

1. hvor stor den skal være ( der skal kun ligge forholdsvis små filer på den jeg regner selv med 100 gb vil være nok).

2. hvor meget skal den koste.

3. hvordan sættes den op.
Avatar billede jacla Nybegynder
15. august 2006 - 15:16 #1
Toretisk kan i bruge en hvilken som helst almindelig Pc, og formatere den og lægge et server styresystem ind (eks. Windwos 2000 server, 2003, eller det nyrere 2005)

Harddisken skal på 100 Gbyte vil kunne klare det. Meget afhængigt at om hvilke data der skal lageres og hvor mange.

Databaser fylder en del i modsæting til eks. teks doc.

Start med papir og blyant:

Hvilke ting skal der være på serveren? Vil i udvide det fremover? Hvormange skal bruge server nu og fremover. Hvor vigtige er jeres data (skal i invistere i RAID)= Hvis HDD går ned overtager den anden HDD som ingenting var sket.
OSV.

Ellers smid nogle flere spørgsmål og/eller oplysninger om jeres planer.

vh

Jan
Avatar billede salom Nybegynder
15. august 2006 - 15:20 #2
den skal lager tekst billeder og måske små film klip men ikke længere end 5-6 min i middel kvalitet

antal bruger er nu på en 10 stykker men der vil komme flere til
Avatar billede jacla Nybegynder
15. august 2006 - 15:29 #3
Så ville en nyere almindelig PC med et server styresytem kunne klare det.

Hvordan vil i koble op til server?

Der er mange løsninger fjeradgangs programmer: VPN, PC Anyware, Netop mv.
Avatar billede salom Nybegynder
15. august 2006 - 19:38 #4
okay det lyder godt med pc'en.

med hensyn til fjernadgangs programmer
har jeg ingen anelse om hvad der vil virke bedst for os, vi havde tænkt den skulle stå i vores klub som har en adsl forbindelse,(som jeg ikke kender hastigheden på).
det kunne være rart hvis vi også kunne komme til serveren fra klubbens trådløst netværk, men det er måske ikke noget problem
Avatar billede salom Nybegynder
15. august 2006 - 19:40 #5
vilket server styrer system ville være bedst windows 2003 eller noget af det linux har lavet???
Avatar billede jacla Nybegynder
15. august 2006 - 20:00 #6
Vælg det i føler jeg mest fortroligt med, hvis i kender Linux bedst så vælge det, kender i mere til Windows så vælge det.

Kender i dem lige godt vælg Linux.  (Min mening)

Men måske er der nogen der har et alternativ til mit forslag.  c",)

vh.

Jan