Avatar billede morano Nybegynder
15. august 2006 - 12:42 Der er 11 kommentarer

Hel side webdesign

Hej,
jeg sidder og skal lave en hjemmeside, udelukkende i flash. Men først vil jeg spørger: hvorfor skal jeg ikke gøre det? er der nogen grund til jeg ikke skal lave en hjemmeside udelukkende i flash?

Og så: hvordan laver jeg det så det passer til alle skærmstørrelse og browsere. jeg har kigget lidt i denne her tutorial http://www.kirupa.com/developer/mx2004/fullscreen.htm men den løser ikke helt problemet. Den laver godt nok hele siden som en flash objekt, men det ændre ikke på at når jeg skal sidde og lave hjemmeside i macromedia flash, så har min frame ikke samme størrelse som som hele den "plade" det kommer til at ligge på i browseren.. Hvis i forstår?:D
Avatar billede olebole Juniormester
15. august 2006 - 12:50 #1
<ole>

Bagdele:
1) Brugere uden Flash-plugin kan ikke se siden
2) Alle andre klienter end browsere (herunder PDA'ere, mobiler, højtlæsere for svagtseende) må opgive at bruge dine sider til noget
3) Du skal lave alle mulige krumspring for at få søgemaskiner til at indeksere dine sider

/mvh
</bole>
Avatar billede morano Nybegynder
15. august 2006 - 13:25 #2
Ja okay det kan jeg godt så. Men så må jeg jo bare prioritere eller lave en html/text og en i flash, hvor der så kan lade sig gøre at vælge mellem de 2:)
Avatar billede olebole Juniormester
15. august 2006 - 13:28 #3
Ja, men det skal gøres rigtigt. Ellers vil Google blot henvise til HTML-versionen ... og det er jo ikke så fedt  ;o)
Avatar billede morano Nybegynder
15. august 2006 - 13:44 #4
nope:)
Avatar billede arnums Nybegynder
16. august 2006 - 20:55 #5
Kommentar til olebole's punkt 1:
Du kan ikke blive ved med at bruge den.

http://www.adobe.com/products/player_census/flashplayer/version_penetration.html
Avatar billede olebole Juniormester
17. august 2006 - 10:54 #6
arnums >> statistikker er som de gamle københavnske gas-gadelygter:
    Meget gode at støtte sig til, men oplyser sjældent ret meget

Da det er velkendt, at den slags statistikker afviger markant fra site til site (afhængig af det aktuelle bruger-segment), bruges de yderst sjældent af seriøse, professionelle kodere/informations-arkitekter ... man laver i stedet en realistisk statistik på det pågældende domæne.

Når der ovenikøbet er tale om leverandørens egen bedømmelse af, hvor elsket hans/hendes produkt er, bør man være mere end forsigtig  ;o)

Desuden er det jo en kendt sag, at en standard-opsat og opdateret IE ikke tillader Flash, da der er tale om en potentielt farligt AciveX-komponent
Avatar billede arnums Nybegynder
17. august 2006 - 17:16 #7
lol... du retter dig vel også efter Jakob Nielsen's kriterier.  ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
21. august 2006 - 14:25 #8
Ja, selvfølgelig ... jeg er jo ikke komplet idiot!  ;o)

For det første har Jakob's arbejde stadig stor relevans for seriøst arbejdende webfolk ... selvom mange popsmarte (begynder)kodere elsker at hade ham og helt fejlagtigt tror, han er komplet 'yt'.

For det andet er det overordentlig relevant at gøre sig overvejelser omkring, at størstedelen af WWW's brugere i udgangspunktet slet ikke er i stand til at se en Flash-film - med mindre man gør nogle kraftige krumspring, når koden skrives
Avatar billede olebole Juniormester
21. august 2006 - 14:28 #9
- og for at aflive evt. misforståelser: Man bør naturligvis ikke rette sig 'religiøst' efter nogen somhelst 'guru' ... men hvis man tror, man er for klog til at lære noget af f.eks. Jakob Nielsen, er der nok nogle fundamentale, personlige ting, man ikke helt har styr på  ;o)
Avatar billede arnums Nybegynder
21. august 2006 - 17:19 #10
Jeg er nu ikke begynder og tak for bad karma!
Avatar billede olebole Juniormester
22. august 2006 - 12:49 #11
Ingen i denne tråd har endnu kaldt dig 'begynder' ... og jeg kunne naturligvis aldrig finde på at tildele en bruger 'Karma' uden at underskrive mig.

En eller anden dag får du nok ret i ét eller andet  :)