Avatar billede pegazuz Mester
15. august 2006 - 07:44 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

generel efterårsoprydning af pc - hvordan?

For information: jeg havde lidt svært ved at finde en kategori til dette spørgsmål.

Jeg synes min laptop på det seneste er blevet en smule langsommere - ellers også er jeg blevet hurtigere :-)

Jeg kører jævnligt:
McAfee scan
Antivir scan

Hvad bør man ellers tilføje til sin liste af jævnlige oprydningsmetoder?

Jeg kunne godt tænke mig at lave en form for checkliste over ting, der gøres jævnligt for at holde maskineriet så rent så muligt.
Avatar billede nva Praktikant
15. august 2006 - 07:54 #1
Giv den en tur med http://www.ccleaner.com/ og derefter en defragmentering.
Avatar billede mcgoat Nybegynder
15. august 2006 - 08:08 #2
hvis du med efterårsoprydning mener den årlige oprydning ville jeg nok foreslå at reinstallere helt. Gør jeg altid 1-2 gange om året. Og computeren er så dejlig hurtig bagefter :)
Avatar billede pegazuz Mester
15. august 2006 - 08:20 #4
Defragmentering - er det et windowsværktøj?

Reinstallation - vil overveje det, man har ikke prøvet det før, og har ikke lige overskud til det i øjeblikket. Der var installeret xp ved købet, men jeg modtog ikke nogen cd til reinstallation. Ved ikke helt hvordan man håndterer det.

De foreslåede programmer vil jeg kigge nærmere på og vende tilbage med resultat.
Avatar billede nva Praktikant
15. august 2006 - 08:25 #5
Defragmentering finder du under 'tilbehør - systemværktøjer'
Avatar billede jesper_larsen6000 Nybegynder
15. august 2006 - 08:56 #6
Du skriver at du jævnligt kører McAfee og Antivir.
Hvis det betyder at du har 2 virusscannere installeret, er det sandsynligvis derfor din laptop er blevet langsommere.
2 scannere konflikter med hinanden og gør pc'en langsommere.
Afinstaller det ene. Jeg ville selv beholde McAfee.

Ellers tilslutter jeg mig rådene med at bruge ccleaner og en gang defragmentering.
Avatar billede c-holst Novice
15. august 2006 - 10:09 #7
flere tips og ideer

Du skriver der ikke fulgte nogen cd med...kunne betyde, at installationsfilerne ligger et eller andet sted på din harddisk, sikkert i en skjult partion, som du for adgang til på en måde som er specificeret i din manual. Du bør også have en registreringskode et eller andet sted, evt på maskinen! ellers kommer du ingen vegne

--------------------------------------------------------------------------------------

-gå en tur i tilføj fjern programmer
tænk over hvert eneste program, er det noget du har brug for

-kør en tur med "scandisk" åben denne computer, højreklik på drev, egenskaber, funktioner, undersøg nu

-slet alle de filer og andet duhar hentet i årets løb, og som du ikke har brug for

-tjek mængden af ledig plads på c drevet, bør vist som minimum være 15 20 procent

-ryd op på skrivebordet

-Gør maskinen fysisk pæn og lækker

-windowsopdate

-driveropdatering

-prøv fx denne her
http://spywarefri.dk/vaerktoj.htm#superantispyware

-få nogen til at tjekke en hijackthis log, og give dig gode råd angående beskyttelse af din maskine

-en repairinstallation, kunne også være en ide
http://hcma.dk/tips1to10.htm#no4

find selv på flere tips

ville personligt også starte fra scratch, lave en plan og forberede mig grundigt, ved at have opdateringer og nødvendige filer på en cd
Avatar billede nva Praktikant
15. august 2006 - 11:43 #8
Lægger et svar som du bare afviser, hvis du ikke kunne bruge mit input.