Avatar billede yamahaeksperten Nybegynder
14. august 2006 - 16:02 Der er 11 kommentarer

Nyt grafikkort til HP Pavillion a1239.dk

Hej..

Jeg skal søger et godt grafikkort, der kan trække de fleste nye spil, i prisklassen 1000 - 2500 kr.

Min pc er en HP a1239.dk:

-AMD Athlon(TM) 64 Processor 3500+ (2,2 ghz, men det er noget med at den yder lige så meget som en 3500+ - forklar gerne hvorfor?)

-2048 MB ram

-NVIDIA Geforce 6200 SE Turbocache(TM) 256 MB

Ved desværre ikke hvad bundkortet hedder :(

Nogen som kan hjælpe?
Avatar billede strych9 Praktikant
14. august 2006 - 19:58 #1
Ikke noget svar på dit spørgsmål, men blot et godt råd: Gem det originale gfx kort og alle andre dele du skifter. Lad være med at sælge dem. Hvis spanden går i stykker og skal have en garanti rep så vil HP kræve at den er i sin originale stand før de overhovedet begynder at troubleshoote den. Hvis den ikke er det, får du besked på at rende og hoppe og de er ikke hverken til at hugge eller stikke i mht til dette.

Modellen her skulle være ny nok til at have PCI-E 16x.
Du kommer nok til at opgradere strømforsyningen også. Hvis jeg husker ret er der kun 350watt i den der.
Avatar billede yamahaeksperten Nybegynder
14. august 2006 - 21:15 #2
Mange tak for rådet! Og ja, glemte at sige det, den er med PCI Express.. Ved desværre ikke det med strømforsyningen
Avatar billede strych9 Praktikant
14. august 2006 - 21:25 #3
Jeg har lige slået specs op.
PSU = 300 Watt
Motherboard = MSI MS-7184 (en det er et OEM board lavet specielt for HP, så du finder næsten ingen oplysninger om det nogen steder)
Chipset = ATI Radeon Xpress 200

Jeg vil anbefale et nvidia kort. Læs nogle specs sammenligninger her http://en.wikipedia.org/wiki/Geforce_7
Det bedste er jo 7900GTX kortet...
Avatar billede yamahaeksperten Nybegynder
14. august 2006 - 21:41 #4
Uha, det er noget pebret det 7900 GTX.. Men så er performancen nok derefter :)

Vil det gøre min pc hurtigere i spil, eller vil det bare få det til "at se bedre ud"?
Avatar billede strych9 Praktikant
14. august 2006 - 21:59 #5
Ja det er pebret..
Hvis du vil kigge mere på den performance du får for prisen, så plejer GT kortene at være mere fornuftige køb.
Kan se at du kan få et 7900GT for omkring 2100 for tiden, så det er nok bedre end 3500-4000 for et 7900GTX.

Det får dine spil til at se bedre ud. Dvs du kan køre alting i max detail, i høj skærmopløsning på samme tid, og stadig have en god framerate (hvilket er vigtigt hvis du planlægger at spille UT eller lignende ftp spil online).
Avatar billede strych9 Praktikant
14. august 2006 - 22:00 #6
ftp spil? sorry.. Jeg mener fps spil, altså first person shooter.
Avatar billede yamahaeksperten Nybegynder
14. august 2006 - 22:04 #7
Ok, hehe :) Mange tak.. Så det 7900 GT mener du er det bedste i prisklassen til min pc? Forresten, har du et link til kort til 2100?
Avatar billede strych9 Praktikant
14. august 2006 - 22:11 #8
jeg fandt dem på www.edbpriser.dk til ca den pris. Bare klik på Hardware og så Grafikkort derinde.
Jeg mener at 7900GT er et glimrende kort i forhold til en _relativt_ beskeden pris.

Men er det lige NU at du skal have et kort? nVidia smider jo et 8800GT og 8800GTX kort ud her i løbet af efteråret. Ikke at du skal gå ud og købe et af dem, men det vil føre til at prisfald på de til den tid ældre modeller.
Og husk meget vigtigt: En ordentlig strømforsyning. Du skal nok op i ca 550 Watt, men de fås i mange prisklasser. Gå ikke efter de billigste. Stort gfx kort + billig strømforsyning = ustabil computer, i hvert fald sådan som tommelfingerregel. Du skal regne med ca 700-800 kr for en god strømforsyning.
Avatar billede yamahaeksperten Nybegynder
14. august 2006 - 22:15 #9
Regner ikke med at skal have nyt grafikkort netop nu, men gerne i nærmeste fremtid :)

Er det lige meget hvilke mærke det er, kortet?
Avatar billede strych9 Praktikant
14. august 2006 - 22:31 #10
Club 3D vil være godt.
Avatar billede cyberman2006 Nybegynder
15. august 2006 - 12:26 #11
jeg har det samme pc  (købt i bilka).
Har skiftet 300wt psu til sesonic 430wt psu og gf6200 til 7600gt.
Nu kan jeg godt spille quake4(kunne ikke spille q4 med 6200tc kortet).