Avatar billede lopolla123 Nybegynder
14. august 2006 - 11:05 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

charset problem proftp/samba/shell

Hejsa - jeg har et charset problem mellem proftp og samba.

proftpd 1.2.10
Samba [en af de nyeste - serveren er sat op med den seneste CentOS]

Jeg har som default ikke sat noget charset ind. Man kan i samba - men jeg synes ikke rigtig, at det er muligt at sætte noget op i proftpd.
En sidste ting er - når man logger ind gennem SSH - så viser den også æøå som underscores og sopørgsmålstegn, mm.

Grundlæggende er spørgsmålet således hvordan får jeg ensartet dansk charset når man igennem ssh/samb/proftp opretter filer/kataloger med "æøå" i ......

Håber der er nogle der kan hjælpe mig her!
Avatar billede keld_simonsen Nybegynder
14. august 2006 - 22:29 #1
Jeg vil råde dig til ikke at bruge æøå i filnavne...
Avatar billede lopolla123 Nybegynder
14. august 2006 - 22:47 #2
Det er sandt, men det kan altså være lidt svært for almindelige mennesker at forstå - og håbløst at kommunikere ud i en virksomhed - og i øvrigt at få folk til at forstå. Desuden bør det vel kunne lade sig gøre.....
Avatar billede fixxxer Nybegynder
16. august 2006 - 09:50 #3
Jeg har, for at imødekomme de samme problemer på min RedHat 7.3 box, gjort føldende:

I /etc/samba/smb.conf under [global] tilføjet følgende oplysninger:

  client code page = 850
  character set = ISO8859-1
  unix charset = ISO8859-1

Jeg kender ikke CentOS, så det kan være at filsystemet her bruger UTF-8?

Jeg oplever ikke charset problemer mellem filsystemet på serveren og når jeg bruger ftp gennem proftpd. Jeg kører version 1.3

Med disse ændringer er æøå tegn der er skrevet via samba på Windows PC'er korrekte i shell og omvendt. Det samme gør sig også gældende via ftp på Windows pc'er.
Avatar billede lopolla123 Nybegynder
16. august 2006 - 10:26 #4
Proftpd: 1.3.0
Samba: Version 3.0.10-1.4E.6

Proftpd er helt standard - sambaen er ændret med charset ting du skrev - det hjalp desværre ikke meget....

Det er ret syret synes jeg....
Avatar billede fixxxer Nybegynder
16. august 2006 - 10:39 #5
Hvis du opretter en fil via shell med æøå i, og herefter ser denne fil via enten ftp eller samba på en Windows klient, er tegnene så ændret?

Er tegnene ændret hvis du omvendt opretter en ny fil med æøå i enten ftp eller samba og ser den på shell bagefter?
Avatar billede lopolla123 Nybegynder
16. august 2006 - 10:53 #6
oprette fil: "æøå" i shell:
samba: ___
ftp: æøå (kan se, overføre og alt med filen)
shell: ???

oprette fil: "æøå" i ftp:
samba: ___
ftp: æøå (kan se, overføre og alt med filen)
shell: ???

oprette fil: "æøå" i samba:
samba: æøå
ftp: æøå (ved transfer: transfer failed, fejl 550 no such file)
shell: æøå

---------------------------------
Ovenstående er med:
client code page = 850
character set = ISO8859-1
unix charset = ISO8859-1
i samba.

Jeg har også forsøgt med UTF8, men det giver nogenlunde samme resultat :-(
---------------------------------
Avatar billede lopolla123 Nybegynder
28. juni 2007 - 10:30 #7
svar