Avatar billede mothwe Nybegynder
12. august 2006 - 21:27 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Normal lease tid?

Jeg har en trådløs router stående efter et DSL modem (D-Link DSL-362T).

Af routerens log fremgår at DSL-modemets lease tid er 60 sekunder - er det ikke en temmelig kort lease tid?

Det virker en anelse overdrevet at routeren skal spørge på en IP-adresse hvert minut!
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
12. august 2006 - 21:40 #1
Er du sikker på at det ikke betyder 60 minutter. I min router står der efter feltet (minutes) og i feltet står der 0 hvilket betyder 1 dag
Avatar billede jacla Nybegynder
12. august 2006 - 21:47 #2
Den IP-adresse som den nye computer får tildelt, må den bruge i et begrænset tidsrum – den får det der kaldes et "lease" på adressen, som skal fornyes med jævne mellemrum. Hvis ikke computeren beder om at forny sit lease, så inddrager DHCP-serveren det igen, og kan dele det ud til andre maskiner der har brug for en IP-adresse.

Når man bruger DHCP, kan man derfor ikke være sikker på, at ens computere altid har en fast IP-adresse – det afhænger af, hvor længe ad gangen de er tændt. Så længe de er på nettet, bliver de ved med at have den IP-adresse de har fået fra serveren. Men hvis de bliver lukket ned eller taget af nettet så længe at deres lease udløber, så vil de sandsynligvis få en ny IP-adresse næste gang de kontakter serveren.

Derfor er DHCP mest anvendelig på de systemer, som ikke kører nogen form for server-funktion – dvs. almindelige arbejdsstationer.

Det er en ekstra trafik hver minut, kan både være godt og skidt.

Hvis du taber en IP-Adresse, får du hurtigt en ny uden WINS blander sig, på den anden side er det jo en slags broadcast der sker, men om du kan ændre på den eller det er ISP'eren der skal/kan gøre det ved jeg ikke.

Men med netstumbler og lignende programmer kan du undersøge trafik og finde ud af hvor meget trafik der er på nettet.

Vh

Jan C
Avatar billede mothwe Nybegynder
12. august 2006 - 22:51 #3
jann-jensen> Jeg er sikker på at der er tale om sekunder og ikke minutter, eftersom jeg kan se i routerens log, at den spørger på ny IP hvert minut.

jacla> Jeg er bekendt med DHCP - mit spørgsmål går på om ikke 60 sekunder er et ret kort lease (netop fordi det jo genererer unødig trafik).
Avatar billede jacla Nybegynder
12. august 2006 - 23:05 #4
kan du ændre den så prøv eks hver 12 time, de fleste ISP'ER køre med min 24 timer med reserveret IP -Adresser.

Men om det kan betyde at din pc tildeler sigselv en ubrugelig adresse via "WINS" ved jeg ikke. Det kunne betyde at du skal lave en IPCONFIG /RELEASE, hver gang du tænder din pc.

Men prøv, eller se om der nogle rigtige eksperter på dette område.

vh

Jan
Avatar billede jacla Nybegynder
12. august 2006 - 23:07 #5
Du kunne også prøve at køre med statisk IP-Adresse. (men så skal du være på nettet mindts en gang om dagen)
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
13. august 2006 - 18:22 #6
Eller prøv at ændre det til 0 (1 døgn) som i min router (linksys).
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
21. august 2006 - 15:54 #7
Har du fundet ud af hvad du skal gøre
Avatar billede jacla Nybegynder
22. april 2007 - 06:15 #8
takker herfra

vh jacla