Avatar billede fritkolt Nybegynder
12. august 2006 - 17:02 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

MAC-filtrering. Hvor finder jeg min computers MAC-adresse?

Min bærbare med Windows XP er på nettet med trådløs router (Linksys WRT54GL) . På min routers "hjemmeside" kan jeg tilsyneladende, som sikkerhedsforanstaltning, tillade udelukkende min bærbare med dens MAC-adresse at gå på nettet via routeren. Men hvor kan jeg finde MAC-adressen på min bærbare PC?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. august 2006 - 17:12 #1
I en DOS-prompt er det vist  ipconfig
Det er nu kun en sikkerhed på skrømt. Din MAC-adresse kan aflyttes, og et andet netkort sættes op med samme MAC-adresse. Sikkerhed opnår du ved kryptering, ikke WEP, ikke WPA-PSK, men WPA2
Avatar billede pidgeot Nybegynder
12. august 2006 - 17:13 #2
Skriv ipconfig /all i en kommandoprompt. Du får så en liste over alle netværkskort i din PC - find dit trådløse netværkskort og kig under Fysisk adresse.
Avatar billede team-temp Nybegynder
12. august 2006 - 17:15 #3
Du gør sådan her:

Klik start > Tryk kør > Skriv cmd >

Så kommer promt`en op.

Så skriver du "ipconfig /all" (uden "")

Ser kigger du efter Fysisk addresse. Dette er din MAC Adresse
Avatar billede tribalroots Nybegynder
12. august 2006 - 17:17 #4
what they just said! :D
Avatar billede team-temp Nybegynder
12. august 2006 - 17:24 #5
muahah :)

Det er det man kalder hjælp hva :D
Avatar billede tribalroots Nybegynder
12. august 2006 - 17:27 #6
Hehehe! ;-)
Avatar billede fritkolt Nybegynder
12. august 2006 - 18:49 #7
Tak for hurtige svar! Men er det som erikjacobsen siger ikke med til egentlig at øge sikkerheden? Og han nævner WPA2-kryptering. På min router finder jeg WPA2, men på min pc kun WPA eller WPA-PSK som højeste kryptering.
Avatar billede therichman Nybegynder
12. august 2006 - 18:53 #8
Så trænger du til at opdaterer driverne til dit netkort. Med de nyeste drivere burde du kunne vælge WPA2.
Selvom du bruger en god kryptering som WPA2, så skader det jo ikke samtidig at bruge MAC filtrering...
Avatar billede fritkolt Nybegynder
12. august 2006 - 19:01 #9
De 30 point går til team-temp, det var præcis det step-by-step svar jeg havde brug for. Men jeg går ud fra at jeg lukker tråden når jeg accepterer svaret?! Så derfor prøver jeg lige at hale lidt mere viden ud af jer - håber det går an.
Avatar billede fritkolt Nybegynder
12. august 2006 - 19:04 #10
Hvordan opdaterer jeg driverne til mit netkort?
Avatar billede ksoren Nybegynder
12. august 2006 - 19:39 #11
Hvis du benytter kryptering, så øger du ikke sikkerheden med MAC filtrering. Hvis hackeren er i stand til at bryde krypteringen, så kan også finde ud af at klone MAC adressen
Avatar billede fritkolt Nybegynder
12. august 2006 - 19:53 #12
OK, så det er mest et spørgsmål om at få så god en kryptering som muligt. Når jeg under enhedshåndtering beder Windows om at lede efter en opdatering til min trådløse-netkorts-driver(som er gammel! fra 2004!)så fortæller Windows at der ikke eksisterer en opdatering som vil forbedre noget. Men hvordan opdaterer jeg så driveren, så jeg får fat på krypteringsmuligheden: WPA2?
Avatar billede therichman Nybegynder
28. september 2006 - 18:34 #13
Prøv at gå ind på producentens hjemmeside, er ikke altid Windows kan finde driverne.
Men hvis der slet ikke er lavet opdaterede drivere må du jo nøjes med WPA-PSK, men det er ikke så slemt igen, da den stadig tager et godt stykke tid at cracke, og da de fleste ville rette sig efter et ukrypteret netværk, eller et med WEP kryptering.
Det eneste tidspunkt du er i farezonen er hvis nogen vælger præcist dit netværk at hacke, enten fordi det er det eneste i nærheden, eller fordi de regner med du har noget af værdi på din computer.
Eftersom WPA-PSK ikke er det sikreste, kan du eventuelt kombinerer det med MAC filtrering, og slå SSID broadcasting fra på din router. En ensretning af antennen vil også hjælpe en del.