Avatar billede rexman Nybegynder
12. august 2006 - 16:10 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Metode til at redde data på formateret hd

Kender I til nogle metoder der kan redde data på en disk der er formateret med NTFS og derpå installeret Windows XP

Hjælp
Avatar billede mascote Nybegynder
12. august 2006 - 16:22 #1
Her får du en oversigt over nogle af de muligheder der findes, når harddisken er gået ned og du har mistet vigtige data.
Det er ekstremt vigtigt at du IKKE installere noget som som helst på den disk hvor data er mistet.
Tilslut i stedet disken til en anden PC og installer softwaren på denne.
Testdisk:
http://www.helgec.dk/lost%20data.html
Programmet er udviklet under open source og derfor er det gratis at bruge. Der er dansk vejledning. Der ydes support og vejledning her fra IT Knowledge
Avatar billede mascote Nybegynder
12. august 2006 - 16:24 #2
Når man køber ny PC, følger der ofte en cd med drivere med. Disse skal installeres og det er vigtigt at du installerer chipsæt/bundkortsdriveren først
Langt de fleste PC producenter tilbyder at man kan downloade alle drivere fra deres hjemmeside. Brug Google og søg på mærket + driver for at finde siden.
I enhedshåndtering kan du som regel se hvilken hardware der mangler drivere. Der vil være et udråbstegn ud for det hardware der ikke er installeret.
Men har Windows ikke identificeret hardwaren, vil den ikke kunne findes i enhedshåndtering. Derfor kan du godt mangle drivere, selvom der intet er at se i enhedshåndtering.
Du kan også benytte dig af freeware programmet Everest:
http://www.majorgeeks.com/download4181.html
Programmet hjælper dig med at identificere dit hardware samt kommer med links til hvor du kan hente drivere.
Har du stadig ikke fundet en driver der passer til dit hardware, kan du prøve at søge på Google efter:
Hardwarens navn + driver.
Der vil ofte være MANGE muligheder.
Et rigtig godt sted hvor du gratis kan hente drivere er:
http://www.driverguide.com/
Du skal tilmelde dig for at få adgang til driverne. Men da det er gratis er det heller ikke noget problem.
Hvis du har et gammelt styresystem f.eks. Windows 98 og har købt noget nyt hardware, er det ikke sikkert at der findes drivere der passer til styresystemet.
Det samme kan gælde omvendt. Hvis du har noget gammelt hardware der ikke produceres længere, er det ikke sikkert at der findes drivere til Windows XP.
Eneste løsning på det problem er at opdatere styresystemet eller købe hardware der har drivere til styresystemet.
Avatar billede mascote Nybegynder
12. august 2006 - 16:24 #3
kunne ikk rigtig se hvad du mente med spørgsmålet tror det her er noget du skal bruge
Avatar billede rexman Nybegynder
12. august 2006 - 16:35 #4
jeg har netop lige skulle gen. inst. windows xp på min pc.
men kom til at formater den forkerte harddisk og inst. xp på den.
det var netop lige den harddisk hvor jeg at alt mit date liggende på :-(
Avatar billede rexman Nybegynder
12. august 2006 - 17:07 #5
findes der ikke et program der kan genskab div. mapper som var harddisken med de tilhørende filer i ?
Avatar billede zenze Nybegynder
13. august 2006 - 02:09 #6
mascote nævner TESTDISK i sit første indlæg. Elklers er der en sværm af recovery-programmer:
GetDataBack: http://www.runtime.org/
PCInspector File Recovery: http://www.pcinspector.de/file_recovery/DK/welcome.htm
File Scavenger: http://www.quetek.com/prod02.htm
Recover My Files: http://www.getdata.com/download.php?FILE=RecoverMyFiles-Setup.exe
Du må nok regne med et mindre beløb for at få dine data genskabt hvad angår de sidste 4 programmer. Personligt har jeg gode erfaringer med File Scavenger.
Avatar billede zenze Nybegynder
13. august 2006 - 02:11 #7
Du skal dog ikke regne med at få data genskabt, hvor den nye WinXP installation ligger.
Avatar billede rexman Nybegynder
13. august 2006 - 09:09 #8
Så har jeg fået afprøver GetDataBack, det styre for vildt.

GetDataBack moret sig med at finde div. filer og mapper her inat på den  formateret 120gb harddisk
Det er simpel hen for fedt

Takker endnu engang for hjælpen
Avatar billede bonne09 Nybegynder
13. august 2006 - 15:24 #9
Undskyld mig!! Jeg har samme problem!! Min skriver jeg ska formatere!! men har jeg ik gjort!! Hva ska jeg gøre for at få mine gamle filer tilbage?
Avatar billede rexman Nybegynder
13. august 2006 - 16:44 #10
Du skal få fat på programmet GetDataBack

zenze lige lige et svar :-)
Avatar billede rexman Nybegynder
13. august 2006 - 16:50 #11
Avatar billede bonne09 Nybegynder
13. august 2006 - 17:01 #12
Jep prøver..
Avatar billede zenze Nybegynder
13. august 2006 - 18:38 #13
Et svar. Husk nu backup når du er oppe og køre igen.
Avatar billede rexman Nybegynder
19. august 2006 - 13:12 #14
lukke tid.

Husk nu backup :-)