Avatar billede risager Nybegynder
12. august 2006 - 08:21 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Installere Win98 istedet for XP

Jeg har, for at få en gammel computer igang, installeret Win XP. Problemet er at jeg også har XP på min anden computer, og ikke kan bruge den igen.

Derfor vil jeg gerne "afinstallere" XP og installere Win98 istedet. Hvordan gør jeg det?

Gerne en grundig vejledning, da jeg ikke ligefrem er en haj til det her....

PFT.
Avatar billede Slettet bruger
12. august 2006 - 08:27 #1
Du gør præcis som jeg beskrev i den forrige tråd - altså i med disketten - slet partition - opret partition - formater - installer - Se evt. http://www.helgec.dk/format_floppy.html
Avatar billede risager Nybegynder
12. august 2006 - 08:29 #2
Og hvis jeg ikke har et floppy drev?
Avatar billede peet49 Nybegynder
12. august 2006 - 08:33 #3
Du kan brænde en startdiskette på en crrom, du skal derefter boote på den, slette IKKI DOS partition (hvis NTFS) Ellers formaterer du partitionen.
Avatar billede risager Nybegynder
12. august 2006 - 08:33 #4
Ok, jeg må lige skaffe nogle skiver så.....

Vender tilbage senere.
Avatar billede Slettet bruger
12. august 2006 - 08:54 #5
"Og hvis jeg ikke har et floppy drev?" Boot op på din Win98 skive - vælg "Start med CD rom support" - ved a-propten skriver du fdisk -> klik enter - og så forsætter du bare som tidligere beskrevet - når du er  færdig med at oprette partitioner - genstart - installer - installationen vil selv tilbyde at formatere
Avatar billede risager Nybegynder
12. august 2006 - 13:07 #6
Så langt så godt....men når jeg skriver format c: /u så skriver den "Forkert kommando eller filnavn".

Hvad gør jeg galt?
Avatar billede peet49 Nybegynder
12. august 2006 - 13:15 #7
Hvis det er en NTFS partition, skal du først slette IKKI DOS partition, derefter oprette den, genstarte og formatere.
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. august 2006 - 13:26 #8
format C: /u burde ikke give den fejl selv om der er tale om NTFS
Den fejl betyder at format.exe ikke kan findes i roden af det drev man vil køre den fra.
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. august 2006 - 13:27 #9
Der står "Ved a-prompten skriver du nu (her i eksemplet) format c: /u"

Du skal selvfølgelig stå i roden af cdrom drevet - altså skifte til korrekt drev hvis dette ikke er korrekt fra boot.
Avatar billede risager Nybegynder
12. august 2006 - 13:30 #10
Stadig samme problem!

Lige nu har jeg partition 1:

Status: Aktiv
Type: Pri Dos
Forbrug: 80%

Partition 2:
Status: -
Type: Ext Dos
Forbrug: 10%

Burde det ikke være ok?
Avatar billede risager Nybegynder
12. august 2006 - 13:32 #11
Cd-drevet er E:. C-drevet er A tror jeg. Jeg kører i hvert fald fdisk fra A.

Men hvis jeg står i E-prompt og skriver format a:/u får jeg samme besked:

Forkert kommando eller filnavn
Avatar billede Slettet bruger
12. august 2006 - 13:34 #12
Som jeg skrev "installer - installationen vil selv tilbyde at formatere" altså du påbegynder din installation og Win98 tilbyder at formatere - That`s all
Avatar billede risager Nybegynder
12. august 2006 - 13:37 #13
Helge: Den er jeg med på, men når jeg forsøger at installere får jeg det her problem igen: http://www.eksperten.dk/spm/725200, så snart jeg har sagt ja til at formatere.
Avatar billede Slettet bruger
12. august 2006 - 13:45 #14
Det lyder bare helt absurd, men OK - download og brænd "bootcd" http://www.helgec.dk/bootcd.html - boot op på cd-en og nu kan du så arbejde fuldstændig som fra en diskette herunder "format c: /u " Du kan ikke vælge at formatere fra din Win98 cd, du kan kun køre "fdisk"
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2006 - 20:40 #15
RESPONS !!
Avatar billede risager Nybegynder
17. januar 2011 - 12:43 #16
Desværre blev dette ikke løst...jeg lukker