Avatar billede hvidtsted Nybegynder
09. august 2006 - 21:05 Der er 12 kommentarer

Hvordan laver jeg en startdiskette til min anden computer?

Jeg vil gerne vide hvordan jeg laver en startdiskette til min anden computer, for jeg tog dens drev ud og satte det som "slave" hos en af mine venners computer fordi han gerne ville gemme nogle ting, nu har han så formateret drevet så når jeg starter min computer giver det fejlmeldingen "NTLDR mangler"

jeg tror det vil hjælpe at lave en startdiskette, men hvis i ved at det ikke hjælper og kendet til problemløsning af ovenstående fejlmelding så hjælp mig i stedet med det
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2006 - 21:14 #1
boot fra din windows xp cdrom og vælg ny installation - vælg derpå at repereer din windows på drevet
sæt cdrom til boot i bios eller tryk f11 under start -på npgle pc - for at sætte dentil det...
Avatar billede hvidtsted Nybegynder
09. august 2006 - 21:25 #2
den gider ikke tage min windows cd.. hverken xp eller 98 og har røvet at gå ind i bios og sætte hvor jeg vil have den til at boote fra..
Avatar billede azrael Nybegynder
09. august 2006 - 21:44 #3
Hmm... måske misforstår jeg det helt, men du skriver, at din kammerat har formateret din harddisk. I så fald er der to muligheder (efter hvad jeg kan se):

1) Du bider i det sure æble og geninstallerer dit system.

2) Hvis der ellers ikke er sket noget med dataene, så er der en teoretisk mulighed for at "uformatere" disken. Jeg ville umiddelbart prøve Partition Recovery, som er del af Acronis Disk Director Suite. Du kan hente en trial her: http://www.acronis.com/homecomputing/download/diskdirector/

  Alternativt kan du hente Ultimate Boot CD fra http://www.ultimatebootcd.com/ På cd'en findes bl.a. programmet Active@ Partition Recovery, som skulle gøre ca. det samme som Aconis programmet. Programmet kan også hente separat herfra: http://www.partition-recovery.com/

I tilfælde af, at din disk *ikke* er blevet formateret, og din beskrivelse af fejlmeddelelsen tyder derpå, så skyder jeg på, at filen boot.ini på din boot partition er gået i stykker.

Måske kan følgende boot disks fra Microsoft hjælpe:

XP Pro: http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=en&familyid=55820edb-5039-4955-bcb7-4fed408ea73f

XP Pro SP1: http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=en&FamilyID=83F53BE9-28FA-40E8-8EC2-631504EF5E26

XP Pro SP2: http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=535D248D-5E10-49B5-B80C-0A0205368124&displaylang=en

XP Home: http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=en&familyid=e8fe6868-6e4f-471c-b455-bd5afee126d8

XP Home SP1: http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=en&FamilyID=FBE5E4FC-695F-43E5-AF05-719F45C382A4

XP Home SP2: http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=15491f07-99f7-4a2d-983d-81c2137ff464&displaylang=en
Avatar billede enoer Nybegynder
09. august 2006 - 21:53 #4
Måske kan du finde noget hjælp i flg. debat: http://www.eksperten.dk/spm/724783..??
Avatar billede hvidtsted Nybegynder
11. august 2006 - 23:14 #5
jeg kan sidde i dos og lave intet andet end at få den fejlmeddelelse! som sagt så har min ven formateret harddisken så den vil absolut intet andet end at give den fejlmeddelse :/ jeg kan ikke få den til at boote jeg kan ikke give den nogen kommandoer.. den er låst.. er ret svært at geninstallere når jeg intet kan.. selvom det faktisk var det jeg havde tænkt mig.. og alle andre valgmuligheder Azrael har givet mig er også ret ubrugelige.. :/ desværre..!

og Enoer, det link er udemærket, men da jeg ikke kan få min computer til at boote har jeg et lille problem.. det er som om min harddisk ikke vil lege mere :) efter den har været ovre i hans.. og bare rolig jeg har sat den der lille tingest på plads så det igen bliver et "master" drev i stedet for et "slave" kan ikke se jeg har gjort noget galt.. men er min computer så lige til skrotpladsen eller hvad?
Avatar billede mcgoat Nybegynder
11. august 2006 - 23:17 #6
Er nok ikke harddisken der er noget galt med hvis du ikke kan boote op på cd'en :P Prøv at sætte harddisken og cd'drevet på hvert sit kabel for at sikre de ikke laver master/slave konflikter. Og så dobbelttjek i BIOS at cdrom er sat op til første bootdevice.
Avatar billede azrael Nybegynder
12. august 2006 - 00:47 #7
Altså, hvis du gerne vil geninstallere, og du alligevel får den fejl efter du boot med din Windows installationsdisk, så tyder det på, at bootrækkefølgen er sat til at prøve CD-drevet efter harddisken.

I så fald skal du ind i din BIOS og sørge for, at pc'en først prøver at boote fra CD. Desværre kan jeg ikke blive mere konkret mht. hvor i BIOS du finder denne indstilling, da det skifter fra motherboard til motherboard. Hvis du ikke selv kan finde det, så meld lige motherboard producent og modelnavn tilbage.
Avatar billede jacla Nybegynder
12. august 2006 - 00:58 #8
Når du booter fra CD, som azrael beskriver, og der ikke sker noget eller kommer med fejl, skal du se om din HDD er fundet biosen.

Hvis ja, prøv at taste Esc under boot'en

Der er nogle links her:

www.helgec.dk og www.arlet.dk

vh

Jan
Avatar billede azrael Nybegynder
12. august 2006 - 01:06 #9
Den kan godt finde harddisken, da den jo brokker sig over ikke at kunne finde filen NTLDR. Tror ret meget på, at boot.ini nok peger på den forkerte partition.
Avatar billede jacla Nybegynder
12. august 2006 - 01:47 #10
Har du læst eller prøvet KILLDISK ? Ved du kan hente den og læse om den på helgec's side: www.helgec.dk

vh

Jan
Avatar billede hvidtsted Nybegynder
20. oktober 2006 - 16:20 #11
azrael smid et svar
Avatar billede azrael Nybegynder
20. oktober 2006 - 17:40 #12
Kun hvis jeg har kunnet hjælpe dig med at rette problemet, og selv der tror jeg, at jeg vil takke nej. Spar dine point. Hvis problemet er løst er det belønning nok... :)