Avatar billede korte_bukser Nybegynder
14. maj 2001 - 11:31 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Højtalere

Hvad skal jeg kigge på, hvis jeg skal købe nye højtalere? Skal man tænke på hvilket lydkort som passer til?

Er der måske nogle tal man kan forholde sig til?

Højtalerne må ikke koste mere ned 500 KR.
Avatar billede krn Nybegynder
14. maj 2001 - 11:36 #1
Du skal ikke kigge efter noget!
De er lige til at slå i en CPU :o)
Avatar billede korte_bukser Nybegynder
14. maj 2001 - 11:38 #2
krn->

Er der ikkke rigtig nogen forskel på højtalere?
Avatar billede double-g Juniormester
14. maj 2001 - 11:41 #3

Jo der er stor forskel på kvaliteten af højtalere. Akkurat som de højtalere du bruger til dit stereoanlæg.
Men de kan allesammen bruges.
Avatar billede korte_bukser Nybegynder
14. maj 2001 - 11:58 #4
doulble-g

okay, men er det ikke ligesom at sige at alle processorer kan bruges. Men derfor er der vel stadig forskel på en P4 og en P1.

Avatar billede Techwork Praktikant
14. maj 2001 - 12:08 #5
Det er med højtalere som det er med alt mulig andet elektronik.

Du får hvad du betaler for. Men hvis du vil bruge 500 kr på det, skulle du nok kunne få et par gode højtalere.
Avatar billede double-g Juniormester
14. maj 2001 - 12:14 #6

Jeg mente altså ikke, at det var ligegyldigt hvilke højtalere du valgte. Det jeg mente var, at uanset hvor billige eller dyre, så kan du koble dem på dit lydkort uden problemer.

Avatar billede msmows Nybegynder
14. maj 2001 - 12:18 #7
Brug verdens bedste måleudstyr til at vurdere de højttalere du ser på - dine ører. Sammenlign forskellige.
Husk der findes aktive (med forstærker) og passive højttalere - til de fleste lydkort skal bruges aktive.
Hvad med dit stereoanlæg, var det ikke værd at bruge? Der skal bruges ét stk. kabel lineout (lydkort) til linein/aux/tapein (på forstærker).
Avatar billede korte_bukser Nybegynder
15. maj 2001 - 08:37 #8
msmows->

Mit stereoanlæg er vist ikke den allerbedste. Derfor vil jeg gerne have nogle gode højtalere ( og et godt lydkort ) så jeg kan bruge min comp som \"stereoanlæg\".

Desværre er jeg ikke ligefrem rig ( i ved jo nok at Jesus kun var en fattig budbringer ) så højtalerne og lydkortet må helst ikke komme over 1000 kr.

Da jeg har fundet en lydkort til omkring 500 KR er der altså \"kun\" 500 tilbage til højtalerne.

Da jeg skal bestille min somputer over internettet er det jo rimelig svært at høre højtaleren over nettet. Derfor kunne det jo være rart hvis jeg vidste hvad jeg skulle kigge efter.

Avatar billede hans_nielsen Nybegynder
15. maj 2001 - 08:46 #9
Korte-bukser->

Hvilket lydkort har du tænkt dig at købe?

Avatar billede korte_bukser Nybegynder
15. maj 2001 - 08:49 #10
hans...

Det bliver nok et SB
Avatar billede s_brodersen Nybegynder
15. maj 2001 - 08:54 #11
Korte-bukser->

Du skal jo tænke på om lydkortet bedst er velegnet til spil eller musik.

Avatar billede morten_dyrekilde Nybegynder
15. maj 2001 - 09:13 #12
s_bodersen -> Hvad er da det for noget pjat at fyre af...? \"Hvilket lydkort er bedst velegnet til spil eller musik\". Hvis du finder et kort med en god kvalitet så er det da ligegyldigt om det er spil eller musik man vil bruge det til!

Det kan være svært at vurdere et lydkorts kvalitet fordi der ikke, som på en processor, er en masse tal og ting at forholde sig til. Dog kan man sige at SBlive!, som har en matematisk co-processor, er et godt valg da det kan filtrere en masse frekvensområder og behandle lyd mere præcist end andre kort på markeddet. Med SBlive får du surround med i øvrigt.

Derefter kommer så min anbefaling af et højtaler set fordi højtalere kan være meget sværere at vælge i mellem. Med højtalere har man oftest INTET at gå efter. Dog er det let at se hvad man IKKE skal vælge. To små højtalere på skrivebordet som der står 450 watt på er et dårligt valg af alle årsager fordi - det kan godt være at de kan tage 450watts belastning, men det har ikke noget med lydens kvalitet eller mængden at gøre. Det eneste du kan se efter er et frekvensområde som det vigtigste fra ca. 20 - 20000 hz er godt. Normale eltax stuehøjtalere går fra 40(45) til 20000 - det er en god lyd. Det tal indikerer kvaliteten i lyden. Så er der watt som er meget besværligt at arbejde med fodi der er flere forskellige typer. Sinus og effekt watt. Det ene tal er højere end det andet og fabrikanten skriver ALTID det højeste. Soundblaster fps4.1 giver ca. 10 watt reel effekt og det er mere end man går og tror. Dertil kommer at det deler frekvensområdet op mellem enhederne så satelitterne tager de lysetoner som du placerer rundt om dig og bassen ligger ved gulvet som giver et meget bedre lydbillede.

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1384597899
Avatar billede korte_bukser Nybegynder
15. maj 2001 - 09:17 #13
godt svar morten.

Det tror jeg godt jeg godt jeg kan bruge.
Avatar billede morten_dyrekilde Nybegynder
15. maj 2001 - 09:25 #14
-> http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1384597898 - et dyrt højtalersæt. Hvis du ser på frekvensområdet så er tonen højere = klarere lyd, men på bekostning af noget baslyd...
Avatar billede morten_dyrekilde Nybegynder
15. maj 2001 - 09:29 #15
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1384597894 - Dette sæt følger vist med når man køber den samlede udgave af det...