Avatar billede west Nybegynder
17. november 1999 - 21:39 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

mulig biosfejl eller hva?

jeg er ved at rep. min nabos computer:
120 mhz (sparke røv maskine hva)
den har følgende fejl:
når man tænder, viser den grafikkort - tæller ram op, skriver som den skal lige under "memory test" : Award Plug and pl....... osv. derefter sker intet den står bare stille med dette skærmbillede, man kan trykke på "del" og gå ind i bios, og den finder fint harddisk og ser ellers ud til at virke ok, bortset fra at den en gang imellem kan finde på at fastfryse total inde i bios menuerne (sker dog sjællent)
hvad kan dette skyldes, skal jeg skrotte hele bundkortet eller hva?
-west
Avatar billede cyberesben Nybegynder
17. november 1999 - 23:05 #1
det lyder som om den bliver for varm eller noget...

prøv at se om der er en blæser på og om den overhovedet virker...

prøv også at læse på CPU'en om det er en 120MHz eller om den er mindre...
Avatar billede lowrider Nybegynder
18. november 1999 - 08:16 #2
Er BIOS'en af WinBIOS typen med musestyring?
Avatar billede gnarf Nybegynder
18. november 1999 - 08:18 #3
Har du prøvet "load bios defaults" inde i bios ?
Avatar billede west Nybegynder
18. november 1999 - 09:58 #4
det eer en 120mhz, load bios default eer prøvet, det er ikke en muse styret bios, blæseren er ok.
ellers tak for budene
-west
Avatar billede gnarf Nybegynder
18. november 1999 - 10:05 #5
Prøv at pille samtlige enheder fra, undtagen grafikkortet, og så se hvor langt den kan køre. Prøv at rode rundt inde i bios menuerne, og se om den fryser fast. Det gør den måske ikke, hvis den ikke gør det så tit.

Sæt derefter kun floppy drevet til, og prøv om du kan boote på en diskette.

Installer altså kun en enhed ad gangen for at prøve at lokalisere fejlen. Hvis du ikke kan få den til at køre enten med kun cdrom, eller kun floppy, eller kun harddisk, så vil jeg mene at enten bios, eller harddisk/floppy controlleren er død.

Har du mulighed for det, kan du også prøve at skifte grafikkortet. Faktisk havde jeg engang en harddisk som nægtede at køre fdisk. Det viste sig at være grafikkortets skyld.
Avatar billede neptun Nybegynder
19. november 1999 - 04:17 #6
Prøv lige at pille batteriet ud, lad den stå én 4 timers tid.
Prøv så at start den op uden batteriet.

PS hvis det er et fast loddet, findes der en jumper til at afbryde det!
Avatar billede psj Nybegynder
23. november 1999 - 23:10 #7
Prøv at forklare din nabo, at han burde overveje at købe en ny computer i stedet....
Avatar billede fatboy Nybegynder
04. december 1999 - 03:18 #8
Problemet i bios burde absolut ikke forekomme - Ergo: Gør din nabo glad: Smid hans spark-røv-"pc" ud og køb en ny til ham.

Man kunne også forsøge at slette bios og starte på en frisk. Hvad med en opgradering af den derefter. Hvis den stadig ikke opfører sig ordentligt, så må vi vende tilbage til mit første forslag (gør din nabo glad)
Avatar billede dar Nybegynder
10. december 1999 - 19:56 #9
Hmmmm...Jeg havde også noget knas med min pc, den havde det også med kun at nå til skærmbilledet efter mem.test. jeg mener det havde noget med at dens chipsetetellerandetsettings at gøre. prøv at rode lidt der, evt. forsøge at skrue lidt ned for blusset det burde hjælpe.
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2000 - 04:33 #10
Jeg har selv været ude for det samme, og ud fra hvad andre har svaret dig, vil jeg med 99,9 % sige at du kan se om du ikke kan trylle et nyt bundkort frem. ( altså dit bundkort er defekt )
Avatar billede fatboy Nybegynder
08. januar 2000 - 17:38 #11
thulin> det skulle jeg lige til at skrive... Nå. west> jeg er enig med thulin. En opgradering af bios er billig, ikke, men nyt bundkort er nok det eneste, der virker.
Avatar billede pro_tech Nybegynder
05. marts 2000 - 11:56 #12
Jeg er 75% sikker på at der er virus i din bios prøv at hent en opdate...

Pro_Tech
Avatar billede cyberesben Nybegynder
05. marts 2000 - 15:01 #13
hvor lam er du, der kommer sgu da ikke virus i en bios
Avatar billede dar Nybegynder
06. marts 2000 - 16:38 #14
så lam: http://www.eksperten.dk/spm.asp?id=11554 (det er bare et ekspempel)
Avatar billede west Nybegynder
08. september 2001 - 01:01 #15
kom aldrig igang :-(