Avatar billede jesper_larsen6000 Nybegynder
08. august 2006 - 23:38 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Ny computer. Jeg er i bla. i tvivl om hvilken type cpu?

Godaften

Jeg er blevet anbefalet at stille mit spørgsmål til jer eksperter.

Jeg skal have købt mig en ny pc. Problemet er at jeg ikke helt er klar over hvilken jeg skal vælge.
Der skal ikke anbefales en bestemt pc fra et bestemt firma men jeg skal have hjælp til at finde ud af hvilken cpu jeg skal vælge.

Core 2 Duo er ikke en mulighed da de er for dyre.
AMDs x2 er muligvis mere interessant da de er forholdsvis billige.

Multitasking er jo interessant da det giver en bedre ydelse når det køres flere programmer på en gang. Men tager vi X2 så er deres top cpu "kun" på 2,6 ghz hvilket kun er en forbedring på 0,4 ghz i forhold til min 3 år gamle 2,2 ghz. Og er en så lille forbedring værd at opgradere til?

Når jeg skriver det sådan er det fordi at en del spil IKKE kan udnytte begge kerner. Så hedder det kun 1 x 2,6 ghz i stedet for 2 x 2,6 ghz.
Er dette nok til at klare de nyeste spil også i fremtiden?

Jeg håber i kan hjælpe mig.

Jesper
Avatar billede michael_stim Ekspert
08. august 2006 - 23:44 #1
Läste så sent som idag i "alt om data" at intel kom med core 2 duo (tror den hed E6300 eller X6300) som slog AMD med hestelängder og var til samme pris. Bladet ligger desvärre på arbejdet så kan ikke rigtigt checke det.
Avatar billede drgonzo Praktikant
09. august 2006 - 00:40 #2
amd´s mhz skal du ikke tænke så meget over.. de bygger cpu´er anderledes end intel.. en amd x2 der kører 2.6 følger fint med en intel 3.6, så der skal du ikke være bekymret..

MHT ny com.. kan du samle den selv? Hvad skal den koste? Hvad skal den bruges til?

Core 2 duo er bare de ondeste cpu´er, rigtigt nok he he
Avatar billede drgonzo Praktikant
09. august 2006 - 00:46 #3
den 3 største core 2 duo kan følge med AMD´s største cpu
Avatar billede jesper_larsen6000 Nybegynder
09. august 2006 - 07:55 #4
Den skal bruges til forskellige ting, der hvor den vil blive belastet højest er ved spil.
Jeg gider ikke udskifte pc hvert andet år for at følge med, derfor skal det være lidt overkill.
Jeg tør ikke samle selv.

Er det disse 2 du sammenligner:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=216462
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=204007

Er det korrekt at core 2 har 4 gange så meget L2 cache som amd? Og er det ikke nøjagtigt det der gør forskellen?
Avatar billede drgonzo Praktikant
09. august 2006 - 15:10 #5
Jo det er de 2 jeg sammenligner.. Core 2 har 4 gange så meget cache, men dens cache er også opbygget sådan at hvis du kører et program der kun bruger den ene cpu kerne, så har den adgang til alle 4mb cache. Det er dog ikke kun der forskellen ligger. Core 2 bruger også mindre strøm og udvikler derved mindre varme.. De 2 processorer er også meget forskellige i arkitektur, AMD er lavet på 90nm teknologi, hvor core 2 duo er på 65 nm teknologi. Derudover mener jeg også core 2 har en højere busfrekvens (1066mhz) og den kan udnytte væsentligt højere ram hastigheder (800mhz).. Skal du have ny comp og det skal være lidt overkill vil jeg klart mene du skal have core 2 duo, har du pengene skal du have core 2 extreme.. Det er bare de bedste cpu´er på markedet. Hvis du ikke selv tør samle kan du eksempelvis bestille delene ved SHG.dk og så betale lidt xtra, så samler de den for dig.. Du kan jo skrive hvad du gerne vil have af cpu og hvad den ca må koste i alt, så skal jeg finde noget hardware :)
Avatar billede jesper_larsen6000 Nybegynder
09. august 2006 - 20:29 #6
Har godt nok kigget på den Extreme og læst testen, men den koster også kassen.
Egentlig havde jeg bestemt mig for 12k for en ny maskine, men jeg var inde i en forretning i dag (zitek) for at høre lidt.
De har en maskine med et monster grafikkort til 11,5k. Jeg fik et tilbud inkl opgraderinger på ram (dobbelt til 2gb) og harddiske (fra 160 til 250gb) og windows xp til 12,5k
Det er godt nok kun en amd am2 5000+ men den er billigere en de maskiner jeg har set med tilsvarende core 2 duo.
chipsættet skulle være lidt bedre på amd'en da det er nforce5.

Den er jeg næsten sikker på at jeg køber snart. Så må jeg leve med at jeg ikke har det allerbedste inden for cpu. men jeg kan så glæde mig over at have et kanon grafikkort.

Du skal have pointene drgonzo
Avatar billede drgonzo Praktikant
09. august 2006 - 21:06 #7
mange tak.. Hvis du har mulighed for det må du gerne lige smide de nøjagtige specs ind her, min oplevelse er at zitech er væsentligt dyrere i deres forretninger end det kan findes på nettet, så den kunne jeg godt lige tænke mig at se nærmere på. Hvilket MB, hvilket gfx kort, ram type osv, men er du 100% sikker på det skal være den er det lige meget :)

Du kan få en core 2 duo, 2gb ram 800mhz og et super svedigt bundkort for ca 6k, så er der jo en del tilbage til psu, kabinet, gfx og optisk drev
Avatar billede jesper_larsen6000 Nybegynder
10. august 2006 - 04:08 #8
Avatar billede drgonzo Praktikant
10. august 2006 - 09:29 #9
den ser rigtig fin ud :)