Avatar billede fredstar Nybegynder
14. maj 2001 - 10:42 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

hjemme lavet netkabler?

Hvor svært skal det være har et netværk med en 10/100 switch med 8 porte...

Har lavet netvær før hen med færdige kabler, men vil gerne ha \"stik kontakter\" med netværk nu men de vil ikke virke...hvad er tricket? har forbundet dem \"direkte\" er det forkert...de skal da bare forlænge ud fra min switch så kablet fra computeren til stikket er crossover?

hmm? anybody?
Avatar billede maniacdog Nybegynder
14. maj 2001 - 17:18 #1
Den fik jeg ikke helt fat i?

Men,
fra switch til PC skal du bruge et alm. lige igennem UTP kabel med RJ45 stik i begge ender.

Tricket er at sørge for man laver det ordenligt ;)
hvis der er link (grøn lampe f.eks.) så er der hul igennem, og kablet burde virke.
Hvis ikke, så er det ikke lavet rigtigt.

Avatar billede maniacdog Nybegynder
14. maj 2001 - 17:19 #2
Tjek evt.
http://www.brinck.dk/rj45ben.htm

Kort og godt:

1>1
2>2
3>3
O.s.v.
Avatar billede maniacdog Nybegynder
14. maj 2001 - 17:22 #3
Og for god ordenskyld, det krydsede kabel;

http://www.evonet.globe.nl/network/eth-rj45-crosscable.html
Avatar billede madskp Nybegynder
16. maj 2001 - 18:44 #4
Men det er vigtigt at du får lagt lederne i den rigtige rækkefølge nå du monterer stikkene på kablerne dvs. ½orange, orange, ½blå, ½grøn, grøn, blå, ½brun, brun. Især over længere stykker er dette meget vigtigt hvis du skal køre 100mbit da der ellers kan blive samlet for meget elektrisk støj op undervejs.
Og ja den skal bare virke som et forlænger kabel. Det skal ikke krydses undervejs.
Avatar billede stampeair Nybegynder
17. maj 2001 - 00:27 #5
madskp->>  ½orange, orange, ½blå, ½grøn, grøn, blå, ½brun, brun ?????.
Lederne er da nøjagtig ens bortset fra farverne, så det er da komplet ligemeget hvilken rækkefølge de ligger i, hvis det bare er samme rækkefølge i begge ender af kablet
Avatar billede madskp Nybegynder
17. maj 2001 - 12:49 #6
ja farverne er ligegyldigt. men det ene par skal være fordelt i ben 3 og 6 i mt eks. de blå!!!
Eller kan det samle støj op over længere afstande.
Har selv oplevet at et netværk kun kunne køre 10mbit over 25m pga denne fejl.....
Avatar billede stampeair Nybegynder
18. maj 2001 - 18:32 #7
madskp-->> hmm, det lyder faktisk meget fornuftigt. Jeg står for et lokal 100Mb netværk med 6 com. og på to af linierne(de længste på ca. 30-40 m.) har vi store problemer, det er noget med ledingerne, men vi ved ikke hvad, så det kan da være løsningen. Hvor ved du det fra madskp, er der et sted man kan læse mere om
Avatar billede stampeair Nybegynder
18. maj 2001 - 18:32 #8
det
Avatar billede madskp Nybegynder
18. maj 2001 - 18:34 #9
Pins 1 and 2 must be a twisted pair.

Pins 3 and 6 must be a twisted pair.

Avatar billede madskp Nybegynder
18. maj 2001 - 18:36 #10
Pins 1 and 2 must be a twisted pair.
Pins 3 and 6 must be a twisted pair.
Pins 4 and 5 must be a twisted pair.
Pins 7 and 8 must be a twisted pair.

http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/product/lan/cat3ks/c3ksug/cat3ksa.htm

Håber det løser problemet
Avatar billede madskp Nybegynder
18. maj 2001 - 18:46 #11
Avatar billede madskp Nybegynder
18. maj 2001 - 18:51 #12