Avatar billede geddeth Nybegynder
07. august 2006 - 11:09 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Powerknap pludselig uden funktion - defekt PSU? Mobo? Kabinet?

I går fungerede min hjemmebyggede PC fortrinligt om formiddagen. Jeg slukkede den som vanligt, og tændte for den igen senere på dagen - troede jeg. Men der skete ingenting ved tryk på powerknappen.

Jeg hev straks maskinen ud på bordet og åbnede for den. Når man tænder for afbryderen på PSU'en, kan jeg se, at LED'en på bundkortet tændes som den plejer. Samtidig roterer kølerne på CPU'en og grafikkortet lige 1/8 omgang (ca.), ligesom LED'en i mit grafikkort blinker kortvarigt. Jeg ved ikke, om det er almindeligt for mit system.

Nu er spørgsmålet om PSU'en er defekt, eller bundkortet er defekt eller det kan være kabinettet og forbindelsen til powerknappen på kabinettet, der er noget galt med. Jeg ved ikke helt, hvordan jeg bedst kan fejlsøge...

Nogen meninger?

Her er specs (ingen OC):
ASUS A8N-E nForce™ 4 Ultra S939
AMD Athlon™ 64 3000+ Venice 1.8GHz
2x512MB GeIL PC3200
HIS X700Pro IceQ Turbo 256MB
2x160GB Hitachi 7K250 SATA RAID 0
Avatar billede geddeth Nybegynder
07. august 2006 - 11:31 #1
Glemte at skrive, at det er en Chill Innovation 400W CPU, og et Antec kabinet. Her er et foto af systemet: http://geddeth.dk/gallery/PC_Upgrade/PICT0013_001
Avatar billede peet49 Nybegynder
07. august 2006 - 11:36 #2
Kunne tyde på en defekt PSU, men prøv dette: Kortslut den grønne og en sort ledning på ATX stikken, kører den da normalt, er det bundkortet, hvis ikke er det en ny PSU.
Avatar billede geddeth Nybegynder
09. august 2006 - 15:59 #3
Den teknik har jeg aldrig hørt om før, og er lidt betænkelig ved den.

Jeg har foreløbig fjernet alle tilslutninger fra bundkortet undtaget CPU, køler og PSU. Jeg har kortsluttet de to pins der tilslutter powerknappen for at se om jeg kunne få bundkortet til at tænde, men det hjalp ikke. Prøve med en anden PSU senere i dag.
09. august 2006 - 16:34 #4
Avatar billede peet49 Nybegynder
09. august 2006 - 16:45 #5
Kortslut den grønne ledning på PSUèn med en sort, starter PSUèn ikke, er den defekt.
Avatar billede peet49 Nybegynder
17. august 2006 - 09:01 #6
??
Avatar billede geddeth Nybegynder
17. august 2006 - 10:55 #7
Det var en defekt PSU, så peet får point'ne. Tjekkede PSU'en ved at kortslutte ATX stikket på den, men der startede den op som den skulle, så det er altså ikke en entydig indikator for, om PSU'en virker korrekt eller ej. Med en ny 420w PSU fungerede PC'en fint igen.
Avatar billede peet49 Nybegynder
17. august 2006 - 10:59 #8
Takker for point.