Avatar billede follmann Novice
05. august 2006 - 22:11 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Kontrol af CPU blæser

Selv om jeg kører med Cool'n'Quit på mit bundkort og pc ofte skruer ned fra 2,4 til 1 Ghz, kører min blæser konstant på ca 2400 rpm. Ifølge spec. skulle den kunne køre helt ned til 300 rpm. Dette skulle styres via et PWM signal, så vidt jeg kan læse mig til.

Jeg forstår ikke hvorfor den ikke skruer ned for hastigheden, når jeg har en prosecor med en temp. på 35 grader celcius.

Er det fordi mit bundkort ikke kan kontrollere min køler eller er der noget jeg skal have indstillet et sted?

Jeg har følgende blæser på min cpu (amd64 3200+):
http://www.arctic-cooling.com/cpu2.php?idx=80&data=3&disc=

Jeg har følgende bundkort:
http://www.asrock.com/product/K8Upgrade-1689.htm
Avatar billede follmann Novice
05. august 2006 - 22:32 #1
Min køler skulle kunne holde en 5000+ cpu kold..
Avatar billede follmann Novice
06. august 2006 - 01:01 #2
Slet ingen kommentarer???
Nå prøver igen i morgen... NN
Avatar billede team-temp Nybegynder
06. august 2006 - 07:31 #3
Følgte der ikke et program med?
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. august 2006 - 11:02 #4
35 grader er jo ingenting???!!!

Hvad er det du forventer af din køler? At cpu bliver kølet til minus grader?
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. august 2006 - 11:08 #5
Du har husket at sætte windows til minimal strømstying?
Avatar billede follmann Novice
06. august 2006 - 12:39 #6
"team-temp"
Der fulgte ingen program med til køleren

"john_stigers"
Jeg forventer at min cpu køler skruer ned for sine omdrejninger, da jeg godt ved at 35 grader ikke er meget. Det er ingen grund til at den bliver på 2400rpm, når den kan køre ned til 300rpm.

Den er sat til minimal styring ellers ville den ikke skrue ned for min processor.
Avatar billede follmann Novice
06. august 2006 - 19:36 #7
Øv. Troede der vat hjælp at hente...

Giver det lige en chance til i morgen, så lukker jeg spørgsmålet.
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. august 2006 - 19:59 #8
follmann> der er sikkert hjælp at hente - men har du tjekket vejret???

Det er da for godt at sidde inde i ;)

Dette er sidste nye Cool'n'Quiet Driver til dit bundkort, prøv den: http://download.asrock.com/drivers/ULi/CPU/CPU_2K_ME_98(1.0.8.1).zip
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. august 2006 - 20:01 #9
Sorry - forkert link - dette er det rigtige: http://download.asrock.com/drivers/ULi/CPU/CPU_XP(1.2.2.2).zip
Avatar billede follmann Novice
06. august 2006 - 21:38 #10
Driver du linker til et hentet og installeret for et par uger siden *S*

Og jeg kan også se via programmet Everest, at processor skruer ned til 1GHz. Men der er intet der tyder på at den kan finde ud af at skrue ned for min køler.

Det er jo som sagt ingen grund til at køle for fuld skrue når processor kun er 35 grader.
Avatar billede neoman Novice
06. august 2006 - 21:49 #11
Jeg har samme mb som du og en AMD 3000. Rodede med det samme spørgsmål, og hentede programmet SpeedFan fra nettet, som også skulle kunne justere blæserhastighed. Det kan det bare ikke på min mb :-(  Min  konklusion var, at lige netop dette bundkort ikke kan styre blæser.
Avatar billede follmann Novice
06. august 2006 - 21:50 #12
Det var da lige godt sa...s!!!

Af alle mb, får jeg fat i det der ikke kan det jeg gerne vil have den til!!!!
Avatar billede joyzer Nybegynder
06. august 2006 - 21:56 #13
Kom og græd ved min skulder, mens du lægger øre til mine kølere der justeres automatisk :P
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. august 2006 - 19:55 #14
onde joyzer... :)
Avatar billede follmann Novice
07. august 2006 - 20:04 #15
Tja... så slutter denne tråd.

Har nu efter 1½ uges ventetid fået svar fra producenten (Asrock). De siger at dette bundkort ikke understøtter fan control. :-(