Avatar billede zetn Nybegynder
04. august 2006 - 11:09 Der er 14 kommentarer

Kreditnota i summa

Hej EXP,

Når kunder fortryder deres køb og sender varer retur, skal jeg jo oprette en kreditnota.

Mit spørgsmål er:

Når jeg bogfører kreditnotaen udlignes fakturaen, men jeg sender jo også penge til kunden, så hvordan bogfører jeg udtrækningen fra bankkontoen?

På forhånd tak for hjælpen,

Mvh.
J
Avatar billede morpheus Nybegynder
04. august 2006 - 12:25 #1
Hvis du bogfører kreditnotaen på de rette konti (varelager og bank) skulle der gerne være X antal kroner mindre i banken....
Avatar billede stbm Nybegynder
05. august 2006 - 15:50 #2
Du skal dele det op i to tilfælde

1) Hvis din kunde får en faktura med i hånden, eller du sender den til kunden,og han fx. har 8 dages betaling, så ved du ikke endnu hvor han betaler bank/giro.
Så opretter du en kreditnota, og der vil du se der er et felt, hvor du kan hakke af med et flueben, feltet hedder, bogfør, modsvar faktura: lige efter ordet faktura er der et felt med pil nedaf, her kan du så hente den aktuelle faktura, frem, og så ordner summa..resten.

2) Hvis kunden ved afh. af varen fx. betaler kontant, og du har bogført fakturaen og sat den ind på kassen, så har summa automatisk lavet "kasseklade" FOR DENNE FAKTURA.
Hvis du nu vil lave en kreditnota i dette tilfælde, så vil du opdage at du ikke kan hente den aktuelle faktura frem i det felt med pil nedaf. Senere hen i krditnota forløbet vil du så blive spurgt, hvilken faktura den skal modsvare, og her kan du så taste faktura nummeret ind, men vil opdage når du kigger i bilag at den ikke er betalt fra din side af.
Det du gør her er: klik på bilag, krditnota, så vil du se den pågældende kreditnota med et minus tegn foran, marker kreditnota,højreklik,menu kommer frem, vælg indsæt faktura, ja mener fatura selvom det er en kreditnota,i kassekladde.
I kassekladden skal du jo så vælge bank, og husk forskel på debet/kredit.

Altså tilfælde 1) er det letteste at lave, da summa ordner alt, næsten da incl. det at du kan føre vare tilbage til lageret.

Tilfælde 2) er lidt mere omstændigt, thi udover at selv skulle indføre kreditnota i kassekladen, så skal du også selv ajourføre varelager, hvis du bruger lagerstyrings delen i summa.

Det med kassekladde er noget "MODBYDELIGT" noget en gang i mellem, for reeelt er der tale om at summa "har flere" kasseklader, nogen af dem opdager du aldrig fordi summa gør alt arbejdet, mens andre skal du selv lave.
Og nogle af dem du selv laver, kunne summa også lave for dig, fx.
Du har få men faste leverandører, så opretter du dem i kreditorkartotek, og taster deres fakturaer ind her, med beløb, evt. vare, varenumre med mere. Når du så bogføre i kreditorkartotek, så markere du hvor pengene er trukket, kasse/giro/bank, så ordner summa resten...uden du skal bekymre dig...
Så hvis det gøres effektivt og konsekvent, med varenumre,(at dine varenumre over for dine kunder, er det samme som varenumre fra dine leverandører) så når du gør som ovenfor nævnt bogføre dine kreditorer via kreditorkartotek, så opdatere summa også dit varelager, plus laver "kassekladde" for dig
Avatar billede zetn Nybegynder
05. august 2006 - 22:35 #3
Når jeg bogfører kreditnotaer, udlignes fakturaen som du skriver... Det ser dog kun ud til at jeg kan hente fakturaer som ikke er bogført.

Min bankkonto bliver dog ikke berørt hvis jeg laver en kreditnota på en tidligere faktura via metode 1?
Avatar billede stbm Nybegynder
06. august 2006 - 01:52 #4
Nemlig også derfor du skal bruge metode 2, hvis kunden har betalt, og du har ved bogføring sat fakturaen som betalt fx til bank, da du oprettede faktura
Bemærk at der er forskel på bogføring og om fakuraen er betalt, er ikke det samme, selvom det i flæng bliver brugt for det samme.
Og ud fra det du skriver, tror jeg at da du oprettede fakturaen, betalte kunden fx. kontant til kassen fx ? så da du bogfører har du markeret det felt, sagt ja til, skal denne faktura være som betalt, og du har så valgt det kontonr. der dækker over kassen, fra din kontoplan, er det korrekt ?
Og kan du ikke "huske" det er det let nok at se, når du laver kreditnota, for så vil der ikke være mulighed for at vælge den specifikke faktura i det felt med pil ned af
og først senere bliver spurgt om hvilken faktura den skal dække.
Og fordi du har lavet en kreditnota efter metode 2, er jo ikke det samme som at du har overført pengene til kunden, kunne jo være at du i dine salgsbetingelser har indføjet en 14 dages, betalingsfrist også på kreditnota, og så er det at du selv bagefter manuelt skal indføje kreditnota i kasseklade, og angive om du har betalt din kunde fra bank/giro/kasse.
marker kreditnota, højreklik, menu dukker op, vælg menupunkt indsæt faktura i kasseklade, i kasse klade vælg så om du har betalt via bank/kasse/giro,Tryk F8 for tjek af kasseklade, hvis summa ikke brokker sig (det dersens med debet/kredit), så kan du trykke F7 for at bogføre kasseklade, og så har summa rettet på bank/kasse/giro alt efter hvilken du har brugt til at betale med.
Hvis du er usikker på om du gør det rigtige, så lav en backup af summa før du starter på at lave kreditnota, og husk her at gemme denne backup, et helt nyt sted, så du ikke overskriver en evt. tidligere backup. Så kan du altid importere denne backup hvis du laver noget forkert.

Der vel også ret beset tilfælde 3)
Du sender en faktura med betalingsfrist 14 dage, så indsætter din kunde pengene på din bankkonto og denne betaling er ikke endnu registreret i kasseklade. Dernæst finder i ud af at han skal have en kreditnota på hele/dele af beløbet. Så alt efter smag/behag, kan man vælge enten metode 1) eller 2) for kreditnota. personligt ville jeg vælge metode 2.
Det du så gør før du laver kreditnota.
Indsæt fakturaen han har betalt i kassekladde og vælg , hele beløbet, bogfør kassekladde efter du har valg om kunden har betalt på kasse/bank/giro
Dernæst kreditnota på hele/del af det oprindelige fakturabeløb,efter metode 2)
Denne metode sikre dig at når du senere hen tjekker bogførte kasseklader med kontoudtog fra bank m.v. så er der overensstemmelse mellem disses beløb.
Avatar billede zetn Nybegynder
06. august 2006 - 11:54 #5
Det er via internettet jeg har en shop. Jeg udskriver fakturaer, går ind og hæver beløbet (betalt med dankort) og indsætter fakturaen i kassekladen.

Når jeg prøver at lave en kreditnota på en faktura, får jeg følgende meddelelse:

"Kreditnotaens pålydende er 279, mens fakturaens saldo er 0.00 kr. Ønsker du at fortsætte?" Her kommer der så det - du snakker om.

Når jeg har bogført kreditnatoen, falder min Debitorer konto som den skal, men når jeg indsætter kreditnotaen i kassekladen og bogfører denne stiger kontoen igen. Er det ikke meningen den kun skal falde?
Avatar billede stbm Nybegynder
06. august 2006 - 12:32 #6
Ud fra det du skriver.... kreditnotaens pålydende..... saldo er 0,er jeg sikker på, at hvis du klikker på den kundes kartotekskort så i den sidste kolonne saldokolonne er saldoen ikke nul, men 279 ? efter at du har bogført kreditnota, og før den er indsat i kassekladde ?
Og når du så har indsat kreditnota i kassekladde, og valgt fx bank som afstemningskonto,bogført kassekladde, vender tilbage til kundens kartotekskort, så er saldoen nul ?.
Når du bogfører selve fakturaen, bruger du så ikke den funktion på fakturaen der hedder ....kontant,konto..og lige ved siden af til højre kan du så vælge kontonr. for hvilken konto pengene er sat ind på kass/bank/giro ?
Avatar billede stbm Nybegynder
06. august 2006 - 12:50 #7
Lige en lynhurtig rettelse..... anden linie skal der stå kontokort og ikke kartotekskort og der skal stå -279, og ikke 279
Avatar billede zetn Nybegynder
06. august 2006 - 14:03 #8
Når jeg har bogført en kreditnota og går ind under kunden i kartoteket står der rigtig nok -800 fx.

Jeg bruger ikke den funktion kontant når jeg bogfører fakturaen. Det kan jo være den skal sendes pr. efterkrav, og så får jeg ikke pengene med det samme, men de skal stadigvæk have en faktura.

men igen, bankkontoen bliver ikke rørt før jeg smider den ind i kasseklade. Her bruger jeg afstemningskontoen bank, og den har automatisk valgt kontoen debitorer også. Skal jeg her have fat i en anden konto?
Avatar billede stbm Nybegynder
06. august 2006 - 15:27 #9
Lige lynhurtigt.

Anbefaler at bruge den funtion kontant, i de tilfælde hvor du har fået pengene enten kontant i hånden, eller du har trukket dem hos kunden, ved betaling via dankort på nettet. Hvis de betaler med dankort i selve din forretning, altså de afhenter varen så er det kassen de betaler til, og senere laver du så et bilag der fx hedder
kasse til bank, og ind i kassekladen med det.
Det med at bruge kontant funktionen ved faktura udstedning, når det er muligt er da en stor hjælp, for så er du fri for selv manuelt at skulle taste fakturaen ind i kassekladen og dermed bliver muligheden for fejl mindre.

Det jeg lige ville have på det rene er, det er vel ikke sådan, at når du vedlægger en faktura til kunden, til senere betaling, det være sig som giro/efterkrav/bank,
at du så efterfølgende laver kasseklade på den pågældende faktura, før du har set at kunden vitterlig har betalt ?

korrekt at banken ikke bliver "rørt" før du smider kreditnotaen ind i kassekladen og bogfører kassekladen, og ja i tilfælde kreditnota til en kunde så er det debet feltet der skal bruges.
Hvordan bankkontoen bliver berørt kan du også løbende følge nede i bunden af summa
hvor du har en vindue der siger
kasse
bank
giro

og så hvad det er der er ved at ske, når du indføjer noget nyt i kassekladen(før bogføring af kasseklade) en stor hjælp det vindue, hvis man ikke helt har styr på debet/kredit i forhold til kasseklade
Avatar billede stbm Nybegynder
06. august 2006 - 21:49 #10
lige en mere, der hvor jeg skriver.....Hvis de betaler med dankort i selve din forretning, altså de afhenter varen så er det kassen de betaler til, og senere laver du så et bilag der fx hedder
kasse til bank, og ind i kassekladen med det.... er det under forudsætning af at du bruger fluesmækker dankortmaskine...hvis du er online med din dankort i din forretning og kunder afhenter varen selv..så er det naturligvis bank vi snakker om
Avatar billede zetn Nybegynder
06. august 2006 - 23:57 #11
Hej igen,

Jeg smider først en faktura ind i kassekladen, når jeg ved at betalingen er sket.

Alt det med bank / giro / kasse har jeg egentlig styr på, det samme med debet / kredit. Det jeg egentlig forsøgte at skrive ovenfor er "Debitorer" kontoen og ikke debet.

Det jeg har gjort punkt for punkt for at gennemføre kreditnotaen:

1. Finder kunden og skriver beløbet der skal krediteres.

2. Indtaster den pågældende faktura

3. Bogfører hvorefter min "Debitorer" konto falder med det pålydende beløb

4. Smider kreditnotaen ind i kassekladen.

5. Bogfører kassekladen. Her krediteres min bankkonto som den skal. Men den anden pårørte konto som der skal bruges bliver 6300 (Debitorer) der debiteres.

Dvs. at "Debitorer" ender på det samme beløb, da der først krediteres på kontoen, og til sidst debiteres igen.
Avatar billede stbm Nybegynder
07. august 2006 - 02:23 #12
Konto 6300 skriver du, hvilket må betyde at du har ændret godt og grundigt på den standard kontoplan der følger med summa, da konto 6300 efter hvad jeg husker er noget med fx abonnementer/aviser i standardkontoplanen administartion modul, du er måske enda gået så vidt at du har lavet din helt egen kontoplan fra bunden.

Hvis det er standardkontoplanen du bare har udbygget. så er det nede i konto
56100 modposteringen til bank foregår.

Du kan jo prøve for hvert step du har lavet i hele forløbet at se hvad der sker disse steder i kontoplanen, under forudsætning af at din kontoplan "læner" sig op af standardkontoplanen.

Den linie der i indtægter starter med
* varesalg
er en sumlinie
dernæst scroll ned til konto 56100 som er
ubetalte fakturaer fra debitorer

og så hvad der sker på bank/kasse/giro
Avatar billede zetn Nybegynder
07. august 2006 - 09:27 #13
Hej igen,

Ja jeg har lavet min egen kontoplan, der passede bedre til mig. Den er blevet godkendt, så det er ikke her problemet er. Min konto 6300 er det samme som 56100.

Ved kreditnota skal du kreditere bank korrekt? - og så må konto 56100/6300 jo blevet debiteret. Hvis jeg så skal betale 800,- tilbage, kommer disse jo til at stå som der stadigvæk er en debitorer der skylder mig dem?

Jeg har prøvet mig frem, og kan sagtens få bank ned. Min debitorer konto starter på 4800 før jeg laver kreditnota og ender på det samme.
Avatar billede zetn Nybegynder
08. august 2006 - 11:54 #14
Nu når jeg lige sidder og kigger på det er det jo min fejl... Selvfølgelig skal min debitorer konto ende på det samme, da det er de ubetalte fakturaer, og jeg redigerer med betalte...

Mange tak for hjælpen! Smid et svar.