Avatar billede acheron Nybegynder
03. august 2006 - 22:04 Der er 17 kommentarer

Ny Computer

Jeg har gennem noget tid kigget på nogle forskellige komponenter og efterhånden fået sammensat mig følgende maskine.(Copy/Paste fra shg.dk indkøbskurv)

I N D K Ø B S K U R V

2xSamsung SP P120 250GB, SATAII, 8MB         1.206,00

Zalman CNPS7700-ALCU Multi Køler         235,00

Zalman VF700-AlCu, VGA Cooler             161,00

MSI K9N-Platinum, nForce570 MCP, AM2         881,00

MSI NX7900GT-VT2D256E, 7900GT, PCI-E         2.299,00

Kingston DDR2-800, 2x1024MB, CAS 5         2.525,00

Chill Innovation CP-450A3, 450W, ATX2.2     525,00

ThermalTake Matrix VX, Black, No Window     749,00

AMD Athlon64 X2 5000+, AM2, BOX         2.299,00

Er det værd at skifte CPUen ud med en af de nye Core 2 Duo? jeg har ikke rigtigt sat mig ind i dem endnu.
Men jeg vil ville være glad for lidt konstruktiv kritik her.

På forhånd tak
Avatar billede nicer Nybegynder
03. august 2006 - 22:15 #1
Tror du ikke heller du vil vente lidt?

http://borsen.dk/763.92513
Avatar billede acheron Nybegynder
03. august 2006 - 22:21 #2
Du har et overbevisende argument.
Avatar billede acheron Nybegynder
03. august 2006 - 22:25 #3
Der står at Intel og AMD sætter deres CPUer ned i pris, men den CPU jeg har fundet der er allerede blevet sat ned med 60%, tror du at de kunne finde på at sætte den yderligere ned?
Avatar billede nicer Nybegynder
03. august 2006 - 22:37 #4
godt spørgsmål... er ikke så stor en hardware nørd til at kunne nogenlunde forudsige om de overhovedet vil gøre det...

Er det en computer du skal bruge lige nu og her? eller kan du måske vente 1 måned med at købe? bare for at se? :O alligevel på en måned kan priserne måske falde 1-200kr. :O hvis du er heldig
Avatar billede azrael Nybegynder
03. august 2006 - 22:39 #5
AMD har netop sat de fleste af deres processorer ned med over 50%, så der skal du ikke regne med mere. Intel ville gerne sælge mange Core 2 Duo processorer, men dem er der p.t. ikke så mange af, og varemangel betyder i al fald alt andet end lavere priser.

En helt anden ting er så, at Core 2 Duo kræver et andet motherboard, og de nye der er Core 2 Duo kompatibel er ikke helt billige, hvis man da ellers kan købe dem. Det er *meget* vigtigt at boardet specifikt betegnes som Core 2 Duo kompatibel, da processoren ellers ikke virker, selvom intet har ændret sig i selve soklen (LGA/775).

Mht. de ting du har listet op vil jeg lige anføre et par ting. For det første kan du med meget stor sandsynlighed *ikke* anvende den Zalman CNPS7700 køler, da den ikke er AM2 kompatibel. Jeg ville ellers have anbefalet den nye CNPS8000, men den er heller ikke. Hvis du skal have en Zalman, så kommer du vist ikke uden om deres CNPS9500-AM2 til 399 hos SHG (bemærk, at dette er en særlig AM2 model modsat den normale CNPS9500).

Jeg synes også, at du giver liiige lidt for meget for den RAM du har valgt. DDR2 800 C5 fås næsten 1000 kroner billigere. Til ca. 2150 får man C4 fra Corsair (jo lavere latency, jo bedre).

Sidst men ikke mindst, må jeg foreslå MSI NX7900GT-VT2D256E-HD som grafikkort i stedet for? Køleren er bedre (det andet kort har kun standard 7900GT køler og den får ikke mange gode ord med på vejen), og så har det kort, jeg foreslår, HDCP chip indbygget (en god ting, hvis du overvejer at slutte kortet til f.eks. et LCD-tv).
Avatar billede acheron Nybegynder
04. august 2006 - 10:05 #6
Tak for hjælpen, det vil jeg ihvertfald tage med i mine overvejelser.
Jeg har først tænkt mig at købe computeren om 2 måneder, jeg skal lige have penge nok.
Avatar billede acheron Nybegynder
04. august 2006 - 10:33 #7
Nu har jeg rettet listen med nogle af tingene. Jeg bytter ikke grafikkortet ud, da jeg alligevel skal skifte køleren ud, og jeg kører på old-school CRT skærm.

2xSamsung SP P120 250GB, SATAII, 8MB          1.206,00
MSI K9N-Platinum, nForce570 MCP, AM2          881,00
MSI NX7900GT-VT2D256E, 7900GT, PCI-E          2.299,00
Chill Innovation CP-450A3, 450W, ATX2.2      525,00
ThermalTake Matrix VX, Black, No Window      749,00
AMD Athlon64 X2 5000+, AM2, BOX          2.299,00
Zalman CNPS9500-AM2, AM2              399,00
Zalman VF900-Cu, Cobber VGA Cooler          223,00
Corsair TWIN2X2048-6400C4, 2x1024MB          2.149,00

Avatar billede nicer Nybegynder
04. august 2006 - 12:22 #8
Acheron inden du bestiller de ting du har fundet der om 2 måneder, så kig lige om der ikke er kommet en bedre version til samme penge sum. :) bare for at du ikke ærger dig bagefter! :)
Avatar billede azrael Nybegynder
04. august 2006 - 13:08 #9
Det nicer foreslår kan jeg kun tilslutte mig. Om ikke andet vil priserne til den tid nok være gået nedad. Men jeg synes altid, at det er rart at have en liste med pris over de ting, man gerne vil have. Ikke nok med at man har noget at gå ud fra, men man har også glæden ved direkte at kunne se hvor meget de respektive ting falder i pris. :)

For øvrigt mht. grafikkortet, så er det helt fino, hvis du ikke har behov for HDCP på DVI-udgangen, men i så fald kan du faktisk tage det billigste 7900GT kort, da de sådan set alle vil være ens (kortets print, køler etc.).
Avatar billede nicer Nybegynder
04. august 2006 - 13:14 #10
Det er bare... hvis han gerne vil have sin computer til at kører i 1-2år uden opgradering.. er der SLI på det bundkort, så ikke skal hen og købe nyt bundkort, pga. det er blevet et must at have 2 gfx kort... ved godt det ikke er endnu, men skal det nok snart blive, især! hvis man vil have en computer som kan klarer sig i 1-2år i fremtiden
Avatar billede acheron Nybegynder
04. august 2006 - 13:50 #11
jeg har med vilje skrevet et bundkort uden SLI på, da jeg ikke rigtigt ser det fede i det. Hvis man har et af de nyeste grafikkort synes jeg ofte man har fin ydelse, og så vil jeg hellere vente seks måneder med at købe det nye grafikkort på det tidspunkt end at købe et til af de samme.
Avatar billede acheron Nybegynder
04. august 2006 - 13:53 #12
... Da det ofte har bedre ydelse end to af den tidligere generation. Dette baserer jeg på dengang 7800 kom ud, hvor jeg læste nogle tests af 2x 6800 Ultra mod et 7800 GTX, hvor 7800 GTX havde bedre ydelse.
Avatar billede acheron Nybegynder
04. august 2006 - 14:05 #13
Er der forresten nogen der ved om den Chill Innovation PSU er god?
Avatar billede nicer Nybegynder
04. august 2006 - 14:11 #14
Du behøver ikke at købe 2 gfx kort nu, men gøre det senere om fx. 1år, men det er din beslutning :) vi prøver bare at hjælpe dig til en computer som ikke skal opgraderes i et stykke tid :)
Avatar billede nicer Nybegynder
04. august 2006 - 14:14 #15
jeg synes der er mange som vælger 450W PSU'er for tiden :/

Mit gfx kort: GeForce 6600GT skal have en 350 selv, så muligvis dit skal have lidt mere for sig selv, og så tar det måske lidt ekstra når du skal bruge det til krævene ting...

Jeg har købt mig en 650W og mit grafikkort har ikke brokket sig...

Jeg har før haft en 400W og pga. det ødelagde jeg 2 af de GeForce 6600GT (gud være lovet at jeg havde garantien i orden)

Men det er bare hvad der er hendt ved mig... min PSU koster ikke engang 400kr. nu og den er på 650W, så måske du kunne ta den i stedet? :) flere W til færre penge? :/
Avatar billede azrael Nybegynder
04. august 2006 - 17:16 #16
Jeg vil kort lige bemærke, at jeg heller ikke ikke kan se det smarte i SLI, netop fordi næste generation af grafikkort som regel giver samme ydelse som 2 stk af tidligere generation. Et godt eksempel, udover det som Acheron anfører, er også 7900GT, der til priser omkr. 2000 kroner giver ydelse som et 7800GTX til ca. det dobbelte året før. Jeg ville dog klart købe et SLI eller CrossFire motherboard, hvis boardet i sig selv er bedre.

Omkr. strømforsyninger, så er der en forkert ide om, at det vigtigste er hvor mange Watt den leverer. Det er efter min mening helt forkert. Selve kvaliteten af komponenterne er meget vigtigere end det antal Watt strømforsyningen lyder på. Det samme gælder aktiv PFC (som ikke sparer på strømmen, som mange, inkl. forhandlere, fejlagtigt tror, men som sørger for mindre "skidt" i strømmen, både tur og retur). Endvidere er det vigtigt, at strømforsyningen har en høj virkningsgrad, dvs. så lidt spildstrøm som muligt, samt at de enkelte "rails" har den nødvendige strømstyrke (så mange Ampere som muligt).

Hvis jeg skulle vælge en strømforsyning lige nu og her så ville jeg nok kigge på enten Antec NeoHE 500W eller Seasonic S12 500W, men de koster også derefter (ca. 8-900 kroner). Jeg vælger at gå efter 500W, fordi der så lige er lidt ekstra at give af, selvom jeg ikke regner det for at være absolut nødvendigt.

Chill Innovation har jeg hørt meget godt om, selvom det ikke er en "high-end" strømforsyning. Jeg ville i al fald vælge den fremfor en fra Q-Tec. Andre gode producenter af strømforsyninger er Fortron Source Group og Channel Well Technologies, som ofte producerer de "kendte" mærkevarestrømforsyninger.
Avatar billede acheron Nybegynder
04. august 2006 - 17:57 #17
Nu undersøgte jeg lige lidt om strømforbrug for grafikkort, og fandt ud af, at 7800 GTX brugte omkring 35 w/h, imod 6800 Ultra som brugte omkring 72 w/t, så de har nok ryddet lidt op i de nye boards hvis de har halveret strømforbruget sådan.